Iedereen die interesse heeft in de Belgische M1889 bajonet, de Duitse S84/98 of de ersatz EB45 komt vroeg of laat het logo van Bayard wel ergens tegen.
En aangezien dat ook nog eens de achternaam van mijn allerliefste is, heb ik wat meer opgezocht over deze fabrikant.
Een erg goede site is
http://www.littlegun.be
Alles begon met Henri Pieper (geboren in 1840) die in 1866 in Luik een wapenmakerij oprichtte. In die tijd was de wapenproductie in het Luikse voornamelijk handwerk dat door de mensen thuis uitgevoerd werd. Pieper streefde er echter naar om dat productieproces deels machinaal uit te kunnen voeren. Na 4 jaar werken waren er al uitbreidingen nodig. Zo groeide zijn wapenmakerij aan de Rue des Bayards nummer 12 uit tot 6000m² en werd Pieper een belangrijk persoon in de Luikse jachtwapenindustrie.
Toen het Belgische leger in 1889 de Mauser M1889 als het nieuwe dienstwapen verkoos, richtten Pieper en een groot aantal andere ambachtelijke wapenproducenten de firma F.N. Herstal. Hijzelf werd bestuurslid en een van de grootste aandeelhouders.
In 1892 nam hij een patent op de merknaam "Bayard", naar de straatnaam waar zijn firma gevestigd was. Na het overlijden van Henri in 1898 werd deze merknaam overgenomen door de firma s.a. Etablissements Pieper. Na de sluiting van die firma werden de eigendommen overgenomen door de in 1905 opgerichte s.a. Anciens Etablissements Pieper.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog viel de firma al na enkele dagen in handen van de Duitse bezetter. Onder Duits bewind werden er pistolen, Mauser-bajonetten en onderdelen voor de Luger P08 geproduceerd.
Tot hier de feiten...
Aangezien de door mij bekende lemmetten met het Bayard-logo ook steeds dat van Gottlieb-Hammesfahr dragen, ga ik ervan uit dat Pieper/Bayard de onderdelen (of alleszins toch de lemmetten) fabriceerde om daarna door Gottlieb Hammesfahr in Duitsland tot afgewerkte S84/98's geassembleerd te worden.
De S14's en EB45's kunnen gemaakt zijn met nieuw geproduceerde lemmetten, al kunnen die evengoed uit de toenmalige stock van s.a. Anciens Etablissements Pieper komen.