Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 30 maart 2024, 07:19



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 M1873 bajonet (eerste model) 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht M1873 bajonet (eerste model)
Hallo allemaal,

Hierbij een heleboel vragen die ik kreeg toen ik m'n nieuwste aanschaf, een M1873 marine bajonet eerste model met lederen schede :D vergeleek met de m1873 eerste model die ik al had.

Afbeelding

Betreffende m95 bajonetten heb ik een heleboel informatie kunnen vinden over de verschillende inspectie stempels. Is er ook iemand die weet welke inspecteurs er rond 1973 schuil gingen achter kroon B en Kroon F? Beide stempels trof ik namelijk aan op m'n oude m1837 marine bajonet (eerste model) en een nieuwere (eveneens eerste model) die ik onlangs kon kopen.

Afbeelding
Afbeelding

Daarnaast viel mij op dat beide bajonetten (van het eerste model) verschillende koppen op de nagels in het koperen handvat hebben. De koppen maken (zoals het lijkt) deel uit van de nagel. Er lijkt dus geen sprake van een dopje of zoiets. Kiesling heeft het alleen maar over de laatste uitvoering die ik heb gekocht. Kortom kan iemand de andere verklaren?

Afbeelding
Afbeelding

Tenslotte nog een paar voor mij onverklaarbare verschillen in de nummering op de pareerstang. Op de pareerstang van m'n laatste aankoop staat (conform Kiesling) anker 345 tov D978 op de andere M1873 en aan de nadere kant vervolgens (zie eerste foto's) 1345, keurmeesterteken kroon F in cirkel, 1872 tov Kroon B (zonder cirkel) op de andere bajonet.

Afbeelding
Afbeelding

Een boel vragen maar ik kan het dan ook echt niet plaatsen. :lol:

Daarnaast tenslote nog een afsluitende vraag. Zoals jullie kunne zien mist het schroefje op de loopring. Wanneer iemand er toevallig eentje voor mij te koop heeft dan heel graag een mailtje.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


04 maart 2010, 18:24
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Hey Gjalt, mooie nieuwe aanwinst, gefeliciteerd!!!Jammer genoeg kan ik je niet helpen met het beantwoorden van je vragen, maar wat betreft dat schroefje, kun je niet eentje pakken van een Franse Chassepot bajonet? Eentje die flink verroest is of zo?

Heeft een marine bajonet trouwens geen "ring" om de pareerstang? Ik kan me vergissen hoor, maar dit heb ik wel vaker gezien.

_________________
Cogito Ergo Sum


04 maart 2010, 21:31
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Hoi Tim,

Die ring om de pareerstang (met het scheepsnummer meen ik) komt volgens mij alleen bij het 2e model (met verlengde veer) voor. 'k heb 'm in elk geval nog nooit om eentje van 't eerste model gezien. (Maar ja eens moet natuurlijk de eerste keer zijn :) )

Betreffende dat schroefje, volgende keer in chiney zal 'k er eens naar zoeken, veroeste bajonetten hebben alleen de lastige eigenschap dat je de schroefjes zo verrekte lastig loskrijgt :? !

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


04 maart 2010, 21:45
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht ahhhhhhh!
Hoi Gjalt,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinsten!
Ik kijk altijd op marktplaats of er wat leuks voor me te koop is en net nu ik even niet oplette zag ik dat deze schoonheid was gereserveerd!
Gelukkig is hij goed terecht gekomen :wink:

Qua stempeling e.d kan ik je niet zo snel helpen...zou ik toch ook de boeken in moeten duiken...
Als ik het al zou kunnen vinden.

Groeten Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


04 maart 2010, 21:53
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Hallo Eric,

'k kon mij al niet voorstellen dat deze jullie compleet ontgaan was. :wink: 'k ben reuze benieuwd naar uw bevindingen :D
Mocht het niet te vinden zijn dan heb ik de vraag betreffende het verschil in handgrepen en inspectie stempels eveneens bij een nazaat van de beaumont (van't onderliggende geweer) uitgezet.
Mocht ik hier iets op horen dan post ik 't meteen.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


04 maart 2010, 22:19
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Het kan even duren voor je wat van me hoort......
Ga me even laven aan wat warmte 8) Maar als ik me kan losweken uit het water en er is een computer in de buurt dan lees ik echt wel mee.
Groeten Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


04 maart 2010, 22:27
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Alweer terug in het koude Nederland Eric ? :wink:

Onlangs heeft iemand mij voor Kroon B en Kroon F op een M1873 de volgende keurmeesters aangegeven: J.J. Fraikin en A.N. Brossois.

Op de overige vragen heb ik (nog) geen antwoorden kunnen vinden. Wel is mij opgevallen dat het handvat van de oudere M1873 erg veel wegheeft van de oorspronkelijke franse versie.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


20 maart 2010, 07:02
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hallo Gjalt,

Ik ben weer terug, heb eigenlijk 2 weken de tijd gehad om eens na te kunnen denken over je bajonetten maar het is er een beetje bij ingeschoten... :lol:
Vrees dat ik je nog niet echt kan helpen.
Ik heb zelf (nog) geen één van de mooie marine beaumont modellen en daardoor weet ik er ook niet veel van.
Hopelijk kan een ander je helpen en kan ik zo ook weer wat leren.

Groeten Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


21 maart 2010, 20:20
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
'k zou jullie op de hoogte houden als ik wat vond:

De mensen van het legermuseum kwamen er jammergenoeg ook niet uit. Onderstaand het antwoord:

De nummers welke u vindt op de pareerstang betreffen het jaar van indienststelling van de bajonet en het wapennummer (dat gelijk was aan het wapennummer van het bijbehorende geweer). helaas kan ik de rechter van de 2 handvaten niet voor u thuisbrengen en is mij niet bekend waarom deze afwijkt. Voor wat de inspecteursstempels geldt dat daar helaas nog zeer weinig onderzoek naar is verricht en dat deze vooralsnog onbekend zijn. Het zou kunnen dat deze merken staan voor inspecteurs van de families Fraikin en Brossois, maar dit is niet zeker.

Zelf heb ik het idee dat de eerste M1873 in Frankrijk zijn gemaakt en vervolgens in Maastricht voorzien zijn van een P.Stevens Maastricht stempel en dat de latere versies hier helemaal gefabriceerd zijn in een iets andere vorm. Het rechter handvat komt nl overeen met de oorspronkelijke franse chassepot. 't is maar een idee.

Nog 1 ijzer in het vuur. Mocht ik hier wat van horen meld ik het gelijk.
Mochten jullie zelf wat horen hoor ik dat natuurlijk ook graag :wink:

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


04 apr 2010, 19:27
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Gjalt schreef:
'k zou jullie op de hoogte houden als ik wat vond:

De mensen van het legermuseum kwamen er jammergenoeg ook niet uit. Onderstaand het antwoord:

De nummers welke u vindt op de pareerstang betreffen het jaar van indienststelling van de bajonet en het wapennummer (dat gelijk was aan het wapennummer van het bijbehorende geweer). helaas kan ik de rechter van de 2 handvaten niet voor u thuisbrengen en is mij niet bekend waarom deze afwijkt. Voor wat de inspecteursstempels geldt dat daar helaas nog zeer weinig onderzoek naar is verricht en dat deze vooralsnog onbekend zijn. Het zou kunnen dat deze merken staan voor inspecteurs van de families Fraikin en Brossois, maar dit is niet zeker.

Zelf heb ik het idee dat de eerste M1873 in Frankrijk zijn gemaakt en vervolgens in Maastricht voorzien zijn van een P.Stevens Maastricht stempel en dat de latere versies hier helemaal gefabriceerd zijn in een iets andere vorm. Het rechter handvat komt nl overeen met de oorspronkelijke franse chassepot. 't is maar een idee.

Nog 1 ijzer in het vuur. Mocht ik hier wat van horen meld ik het gelijk.
Mochten jullie zelf wat horen hoor ik dat natuurlijk ook graag :wink:


Hey Gjalt,
Ik weet niet veel over deze bajonetten, maar ik heb ooit eens gelezen dat P.Stevens de bajonetten assembleerde maar niet zelf maakte. Misschien dat het is wat jij zegt dat de eerste bajonetten alleen maar in elkaar gezet werden en zijn stempel dragen en dat de latere modellen een daadwerkelijke modificatie om de een of andere reden moesten ondergaan. Dit is maar een gissing hoor, ik weet het ook niet met zekerheid.

_________________
Cogito Ergo Sum


04 apr 2010, 19:41
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Zojuist kreeg ik van een verzamelaar van Beaumontgeweren nog een leuke geste inzake de verschillende knoppen in de handvaten van beide 1e model bajonetten.

Afbeelding
Afbeelding

Zijn verklaring kwam hierop neer:
Het handvat van de meest linkse bajonet zou een vroegere variant van het 1e model kunnen zijn. Bij deze bajonet was de veer lastig te vervangen doordat deze vrij definitief vastgeklonken is. Van de nederlandse marine bajonetten is het bekend dat de korte veer snel afbrak. Bij de middelste bajonet (ook eerste model) is de veer eerst gemakkelijker vervangbaar gemaakt doordat men hier een soort schroefnagel heeft gebruikt. Uiteindelijk is op een langere veer overgegaan (2e model).

Alhoewel hij voor de bovenstaande verklaring geen bevestigen heeft kunnen vinden lijkt het mij een plausibele die ik hier toch wilde noemen.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


02 aug 2010, 21:55
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht 
Was mij eerlijk gezegd nog nooit opgevallen van dat verschil in knoppen.
Weer iets bijgeleerd, denk dat ik binnenkort een boek ga schrijven over bajonetten. :lol:

groetjes

_________________
carpe diem


02 aug 2010, 22:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling