Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024, 22:13



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 3 nieuwe NL bajonetten (sjv Gjalt) 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Alhoewel ik zo nu en dan de verleiding niet weerstaan kan bajonetten van buiten nederland te kopen probeer ik me momenteel toch wat meer op de nederlandse te richten.

Afbeelding

Hierbij 3 nieuwe aanwinsten:
- M1873 "Navy" bajonet, eerste model (compleet zwart binnengekregen maar een beetje cola doet wonderen :) )
'k vond juist nog een fotootje van voor het colabad:
Afbeelding
- M95 Hembrug bajonet (met de kleine lettertjes)
- M95 bajonet met rottenhaak zonder maker. Alleen staan er op de pareerstang de letters "LW" aan de ene kant en aan de andere kant "5084 B". 'k weet niet of iemand anders hier wat meer over kan vertellen?

Afbeelding

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


Laatst bijgewerkt door Gjalt op 29 nov 2009, 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.



29 nov 2009, 16:23
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht 
mooie foto's ;--)

vooral de derde vind ik knap " M95 bajonet met rottenhaak zonder maker"

belangrijke aanwinsten in de collectie?

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


29 nov 2009, 18:19
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Alle 3 zijn een aanwinst. Weer een beetje dichterbij. Die M1873 (P.Stevens Maastricht) is volgens mij de minst voorkomende daargelaten dat ik die m95 met rottenhaak zonder maker niet thuis kan brengen. :? 'k meende dat die meestal oewg als maker hoorden te hebben.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


29 nov 2009, 19:00
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Die M95 met rottenhaak zou van OeWg moeten zijn, en met dat serienummer waarschijnlijk een vroege productie, rond 1897. Je hebt kans dat je ergens een K in cirkel vindt, op de pommel of zo. Dat is een interne OeWg afname. Staat er ook geen koontje boven T op de ricasso, zijnde de Nederlandse afname? De LW stempeling zou Landweer kunnen zijn. Mogelijk is het stuk bij ingebruikname door de Landweer een keer opgelapt en opnieuw geblauwd, waarbij de oorspronkelijke stempels verloren zijn gegaan.


29 nov 2009, 20:36
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Naast het serie nummer en de "LW" heb ik geen stempels meer kunnen ontdekken. Nu heeft de bajonet wel wat last van pitting maar lijkt mij niet in de mate dat de stempels hierdoor zouden zijn verdwenen. 'k zou net nog een paar foto's toevoegen maar de accu van m'n fototoestel is leeg :lol: Die volgen desgewenst dus nog. ........ Opgeladen! Hierbij:
Afbeelding
Afbeelding

Dat van de Landweer lijkt mij overigens een goeie :D. Zijn daar meer gevallen van bekend? Heb je hier meer info over? Er is overigens in een grijs ook eens aan geslepen. Misschien dat daar ook op wijst?

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


29 nov 2009, 21:22
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Gjalt schreef:
Die M1873 (P.Stevens Maastricht) is volgens mij de minst voorkomende..


Die zoek ik persoonlijk ook nog, niet dat Nederlandse bajonetten tot mijn verzamelgebied horen, maar wel Franse bajonetten en aangezien de M1873 zoals jij hem noemt toch op de Franse Chassepot (M1866) lijkt en als ik het me goed herinner heeft P. Stevens die bajonetten bijgewerkt of zelfs alleen maar in eklaar gezet zou hij leuk staan tussen mijn Franse bajonetten
Een tweede reden is, ik woon bij Maastricht, een paar km uit de buurt :lol:

_________________
Cogito Ergo Sum


30 nov 2009, 16:50
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Gjalt schreef:
Naast het serie nummer en de "LW" heb ik geen stempels meer kunnen ontdekken. Nu heeft de bajonet wel wat last van pitting maar lijkt mij niet in de mate dat de stempels hierdoor zouden zijn verdwenen.

...

Dat van de Landweer lijkt mij overigens een goeie :D. Zijn daar meer gevallen van bekend? Heb je hier meer info over? Er is overigens in een grijs ook eens aan geslepen. Misschien dat daar ook op wijst?


Ik vermoed dat de oorspronkelijke stempels tijdens een overhaul verdwenen zijn.

Over de Landweer kan ik je niet veel vertellen, want ik heb er geen studie van gemaakt. Ik meen dat het een soort reserve soldaten waren, zoiets als de nationale reserve. Je kwam daarin terecht ná de militaire dienst. Een LW stempeling heb ik wel eens gezien op een M95 schede.


30 nov 2009, 21:00
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Kilian schreef:
Voor de Garand schede zou je in de Bayonet Points van Gary Cunningham kunnen kijken. Het B/N nummer wordt daar uitgelegd, REP weet ik zo niet.


Mocht je deze niet hebben kan ik morgenavond even voor je kijken.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


30 nov 2009, 22:50
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
@ Kilian Bedankt voor de info. Heb ik er toch een leuke bajo bijgekregen! Van "de landweer" heb ik tot nu toe het volgende kunnen vinden:
Landweer is of was in verschillende landen een reserveleger van vrijwilligers of dienstplichtigen.
Deze reservestrijdkrachten moesten vaak om de zoveel jaar op herhalingsoefening. Het doel van een landweer naast de reguliere krijgsmacht is om indien nodig in korte tijd een groot aantal
soldaten te kunnen mobiliseren.
In Nederland werd op 24 juni 1901 de Landweer-wet aangenomen. Hierbij werden de schutterijen officieel opgeheven en vervangen door een landweer, die bestond uit dienstplichtigen en
vrijwilligers. De landweer werd net als de in 1913 heropgerichte Landstorm in 1922 opgeheven, toen een geheel nieuwe regeling van kracht werd.

Wat betreft de periode past dit dus perfect!
@ jdeleur Ha zeg ..... dat zou top zijn. Reuze benieuwd. Heb ik het laatste stempel ook thuis kunnen brengen1 :D

Gister heb ik overigens nog een hele leuke nederlandse bajonet van Ebay af kunnen plukken. 'k weet niet hoelang die onderweg is vanuit Chicago maar als hij binnen is krijgen jullie direct een paar foto's.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


01 dec 2009, 23:24
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Dag Gjalt,
leuk dat je nog meer interesse hebt voor de stempeltjes, dat lezen we hier graag :-)
een bajonet uit de VS tot België is gemiddeld 2 weken onderweg, en dat kan korter of langer duren door de Belgische douane. Soms geraakt het stuk er zo door, soms komt er een inspectie aan te pas (pakje geopend)
daarom liet ik er altijd "old cutlery" op schrijven. Rest stuur ik je per PM
Kristof


02 dec 2009, 07:52
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Hey Kristof, bedankt voor de tip hé! :D
't is de eerste keer dat'k wat via Ebay koop, dat wat tips kan ik wel gebruiken.

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


02 dec 2009, 13:22
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik doe het ook meestal met obsolete cutlery. De rest van de tips heb je ongetwijfeld al van Kristof gekregen. Zeker doen, het kan je veel geld besparen.


02 dec 2009, 13:24
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 02 jul 2011
Berichten: 57
Bericht Re: 3 nieuwe NL bajonetten (sjv Gjalt)
Landweer: Indien een dienstplichtige niet in dienst kon ivm zijn werk (landbouwer/boerenknecht) kon hij zich aanmelden bij de vrijwillige landweer (zoals eerder gemeld een soort natres). de diensttijd bij de landweer was ca. 10 jaar, waarbij de opleiding hoofdzakelijk in de weekenden gedaan werd, zodat deze personen door de week konden werken. de opleiding vond vaak/ zo veel mogelijk plaats in de regio van de woonplaats...

E.e.a. heb ik vernomen van mijn opa/oma en de broers van mijn oma... enkele van hen zaten bij de landweer ivm hun werk (boerenknecht)

Verder; een paar hele mooie bajoneten! en die bajonet met LW markeering ziet er interessant uit!!


07 aug 2011, 13:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling