Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 16:31



Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Beierse S98/02 Pionier bajonet 1904 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Beierse S98/02 Pionier bajonet 1904
En dan nu het stuk waar ik uitermate trots op ben. De Beierse S98/02 uit 1904 met dubbele regimentsmarkeringen, identiek gestempelde schede en een correcte koppelschuh. It doesn't get any better than this. Ongetwijfeld 1 van de beste stukken die ik ooit zal hebben, exact waar ik naar op zoek was, een combinatie van een zeldzame bajonet in goede staat met interessante stempels. Het zijn inderdaad prijzige stukken, maar voor de prijs dat ik hem kreeg kon je hem gewoon niet laten liggen. Eeuwig respect aan de vorige eigenaar, die de echte waarde zeker wel weet, maar hem liever voor minder aan mij verkocht.
Oorspronkelijk is de S98/02 ontworpen voor Pionier en Eisenbahn troepen, standaard uitgevoerd met een zaagblad. Deze is echter maar 4 jaar gemaakt aangezien er al snel de S98/05 aAS kwam, die lichter en handiger was. Niet alle eenheden hadden nood aan een zaagblad en er werd dus ook een gewone versie ontworpen, de S98/05 aA, voor Telegraphen en Artillerie eenheden. Later is het dus de standaard bajonet geworden voor de meeste eenheden.
De parreerstang en de schede zijn gestempeld B.R.P.III.1.54. voor het 3de Bataljon van de Beierse Reserve Pioniers, 1ste Companie, 54ste wapen. Deze eenheid was ingedeeld in het 2de Koninklijke Beierse Legerkorps.
Wat zeer ongebruikelijk is, is dat beide gewoon doorstreept zijn. Als er nieuwe regimentsmarkeringen aangebracht worden moest volgens "het boekje" de stempel op de parreerstang afgeslepen worden en die op de schede moest kruisjes over gezet worden. De nieuwe regimentsmarkering is niet, zoals je zou denken, op de andere zijde van de parreerstang geplaatst, maar op de zijkant van de pommel. Deze stempeling staat ook op de schede, 6.R.A.R.5.B.26., voor het 6de Reserve Veldartillerie Regiment, 5de Batterij, wapen 26. Normaal gezien word een reserve regiment aangeduid door R, dit is een goed voorbeeld van de variaties tijdens de oorlog, bovendien staat er normaal gezien nooit een B, alleen een cijfer dat de batterij aanduidt. Het zou eigenlijk 6.R.A.5.26 moeten zijn.
Ik heb nog maar 1 keer een regimentsmarkering gezien op een pommel, toevallig ook op een S98/02, toevallig ook van deze eenheid, zelfs van dezelfde batterij. Deze bajonet staat afgebeeld in het boek van Klaus Lübbe. De kans bestaat dat dit de enige eenheid was wiens wapensmid het idee had gekregen om het daar te zetten. Deze is dus in de periode 1914-1918 gebruikt door dit Artillerie regiment dat niet toevallig een Beiers is, normaal gezien werden deze alleen uitgereikt aan Pionier eenheden dus het feit dat deze later van de Artillerie is geweest is ook vrij bijzonder. Van alle markeringen die ik in boeken heb kunnen terugvinden zijn er een 80tal van pionier (en spoorweg) eenheden, slechts 3 van de artillerie.
Verder is er dus nog een correcte koppelschuh bij, qua uitzicht hetzelfde als van een S98/05, alleen een maatje groter.
Enjoy the (medium) pictures.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


19 feb 2008, 14:46
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
uitermate netjes Sam, nogmaals proficiat met deze aanwinst.
en het was zonder meer het wachten waard veronderstel ik :-)


19 feb 2008, 15:25
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Zeer knap! Zelf vind ik het zachtjesaan verslavend, zo op pakjes wachten ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


19 feb 2008, 15:55
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wow!!! :shock: :shock: :shock:
Gefeliciteerd Sam...je hebt gelijk mooier dan dit zijn ze er niet.

_________________
www.muetstege.com


19 feb 2008, 17:26
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
mooi mooi :shock: :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


19 feb 2008, 19:01
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Zo jong en dan al zo in to bajonetten !!!
Helemaal geweldig 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


19 feb 2008, 20:35
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
jdeleur schreef:
Zo jong en dan al zo in to bajonetten !!!
Helemaal geweldig 8)


Dat vind ik ook wel, en zeker indrukwekkend is wat Sam er allemaal over weet. Dus niet zomaar kopen om te kopen maar echt doelgericht zoeken.


19 feb 2008, 20:42
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Heb zeker respect voor zijn interesse 8)
Wou dat ik nog thuis woonde :lol:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


19 feb 2008, 20:45
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Allemaal bedankt voor de complimenten. Ik wou al zeer lang deze bajonet, maar dat ik ooit zo'n goeie zou hebben, dat had ik nooit durven dromen, echt exact waar ik naar op zoek was. een S98/02 stond ongetwijfeld het hoogst op mijn verlangenlijstje, nu moet ik eens even denken wat er nu het hoogste staat, deze had een behoorlijke voorsprong op de andere immers.

En ja Jeffrey, je inkomsten zijn misschien wel lager, maar je uitgaven zijn heel klein. Ik ga meestal 2 keer in de week werken, dus dan gaat het wel vlot.


19 feb 2008, 21:18
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 31 jan 2008
Berichten: 48
Woonplaats: Vlaanderen
Bericht 
Wat een prachtstuk !!!!

_________________
Am Ende steht der Sieg.


19 feb 2008, 21:44
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Gefeliciteerd. Het is inderdaad het leukste als je iets na gericht zoeken uiteindelijk vind. Het kan soms een jaar of langer duren, soms laat je stukken wegens te slecht of te duur lopen, maar áls het dan raak is, is het wel kicken. Ik loop ook wel eens ergens toevallig tegenaan, waarvan ik dan ter plekke besluit dat ik het nodig heb, maar da´s toch iets minder heftig leuk. Ik kan me dus goed voorstellen dat je erg blij bent.


19 feb 2008, 22:56
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik heb eens even nagedacht en nu denk ik dat een S98/05 aA Säge met gelijke regimentsmarkeirngen op mijn eerste plaats staat. Ik heb de bajonet al wel maar nog niet met regimentsmarkeringen. Een S98/05 aA SAbg zoek ik ook al lang naar maar je ziet ze niet veel


20 feb 2008, 07:25
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Sam schreef:
Ik heb eens even nagedacht en nu denk ik dat een S98/05 aA Säge met gelijke regimentsmarkeirngen op mijn eerste plaats staat. Ik heb de bajonet al wel maar nog niet met regimentsmarkeringen.

Deze beauty van Erfurt is op 5 september 2006 op eBay verkocht voor US$ 860. Helaas niet aan mij, maar de plaatjes heb ik wel bewaard. Als ik juist geïnformeerd ben is het de Belagerungs Telegraphen Abteilung:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


20 feb 2008, 10:08
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Die is ook errug mooi.

_________________
www.muetstege.com


20 feb 2008, 19:41
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Zeer mooi, zo eentje zou ik dus graag aan de collectie toevoegen, tegenwoordig inderdaad nogal prijzig in vergelijk met een gewone S98/05 nA S. Vaak hebben ze wel interessante stempelingen.


Dit is inderdaad de 3de Belagerungs Telegraphen Abteilung, 1ste wapen, of eventueel de Belagerungs Abteilung van het 3de Telegraphen bataljon maar dat betwijfel ik. Aangezien Pioneer belangerungstrains niet ingedeeld waren bij een bepaald Pionier bataljon, dus gewoon de 3de Pioneer belagerungstrain en niet die van het 3de Pionier bataljon vermoed ik dat de eerste vertaling de meest correcte is.
De B staat normaal gezien in de meeste gevallen voor een Beierse eenheid, maar indien 'script' geschreven staat het inderdaad voor Belagerungs. Een T zou dan weer normaal gezien staan voor een Train (hierbij moet je je hierbij een "Belagerungstrain" voorstellen, het heeft niets met een trein te maken, je moet het eerder zien als een kolonne van gespannen met allerlei materiaal ten behoeve van een belegering, zo heb je ook een Pioneer Belagerungstrain en een Artillerie Belagerungstrain. Aangezien het 'script' is moet het gelezen worden als Telegraphen.


20 feb 2008, 23:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling