Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 17:53



Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Jagen 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik begrijp wat je bedoeld Erwin. Op zo een ontwerp is een loopring inderdaad wel nodig. Maar het ontwerp lijkt me toch vrij onzinnig, als ze die mounting gewoon een 5 cm lang maken is er geen vuiltje aan de lucht. Er zijn dingen die we niet van de Duitsers moeten leren, maar hun wapentuig zat wel goed in elkaar.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


18 jan 2008, 12:29
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Sam schreef:
Ik begrijp wat je bedoeld Erwin. Op zo een ontwerp is een loopring inderdaad wel nodig. Maar het ontwerp lijkt me toch vrij onzinnig, als ze die mounting gewoon een 5 cm lang maken is er geen vuiltje aan de lucht. Er zijn dingen die we niet van de Duitsers moeten leren, maar hun wapentuig zat wel goed in elkaar.


Ik ben het helemaal met je eens en ik snap ook niet waarom de huidige wapenfabrikanten met dit soort achterhaalde systemen komen.
Bij de Noorse AG3 is het helemaal erg die heeft een 'haakje' van een paar mm daar rust bijna de hele bajonet aan de loop.

_________________
www.muetstege.com


18 jan 2008, 12:50
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Meut schreef:
Ik ben het helemaal met je eens en ik snap ook niet waarom de huidige wapenfabrikanten met dit soort achterhaalde systemen komen.
Ah maar da's volgens mij omwille van de vormgeving van alle moderne stormgeweren. Wanneer je de loop zo'n eind uit de handbeschermer laat stek, moet je wel zo te werk gaan. Plus dat schieten met de bajonet niet zo belangrijk meer is.

Dit neemt niet weg dat de oude ABL-FAL's zonder vlamdemper, opmerkelijk béter schoten mét bajonet. Blijkbaar heeft de FAL dat gewichtje vanvoor nodig. Mijn FAL groepeert schitterend mét vlamdemper, en NIET zonder.

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 jan 2008, 14:20
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Ik denk, Erwin, dat dat komt omdat de wapenfabrikanten dat leveren wat de klanten specificeren. Als de klanten een steviger bajonetbevestiging willen, zullen ze die ook krijgen.

Over de laatste tweehonderd jaar heeft de bajonet zich ontwikkeld. Eerst een ding dat primair bedoeld was om het geweer, na één of enkele schoten, in een piek te kunnen veranderen voor het man tot mangevecht in de Napoleontische tijd en dat als handwapen onbruikbaar was (socket bajonet). Dat gaf niks, want men droeg vaak een korte sabel.

Vanaf 1840 zie je de bajonet en de sabel samensmelten tot de sabelbajonet. Bajonet en geweer samen moesten lang zijn, en in ieder geval langer dan de combinatie van de vijand. Kijk bijvoorbeeld naar het Franse Lebel (Berthier) geweer met de M1886 bajonet.

In WO1 had de bajonet vooral nog een psychologisch/intimiderend effect op de vijand. Praktisch was een lang geweer met een lange bajonet in het gevecht in de loopgraven niet. Niet voor niets gebruikte men ook strijdknotsen en loopgravendolken.

Vanaf de 30-er jaren zie je de bajonet korter worden en bestaande modellen ingekort worden. Denk aan de Britse spike, de Franse Mle 1886/.../35 en de Amerikaanse M1905E1.

Tijdens WO2 werd het belang van een fatsoenlijk gevechtsmes groter. Fairbairn Sykes, de M3, Infanteriemesser 42. Het belang van de bajonet als bajonet werd kleiner en de bajonet begon in de richting van het gevechtsmes te schuiven om niet met twee dingen te moeten sjouwen: US M4, Britse No5, Duitse SG42. Vanaf WO2 zie je als algemene trend dat de bajonet primair een multifunctioneel gevechtsmes is, dat eventueel ook nog op een geweer te plaatsen is: US M9, Russische AKM, Eickhorn KCB serie.

De inzichten over wat een soldaat aan nuttige gereedschappen nodig heeft, hebben zich in de loop der tijden geëvolueerd, omdat het soort gevecht veranderd is. Ik denk dat dat de verklaring is waarom er wellicht minder belang wordt gehecht aan een bijzonder solide bajonetbevestiging.

Krijgen jullie tijdens de opleiding überhaupt nog training in het bajonetgevecht? En heb jij wel eens vastgesteld of de bajonet invloed heeft op het trefpunt van je Diemaco?


18 jan 2008, 14:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Friedrich schreef:
.. Blijkbaar heeft de FAL dat gewichtje vanvoor nodig...

Of een vlamdemper...

Die bajonet heeft overigens naast een vlamdemper ook een interessant flexibel bevestigingssysteem met een veertje, waardoor de bajonet in langsrichting kan bewegen. Tijdens de schot komt eerst het geweer terug en pas daarna, als de kogel uit de loop is, komt de bajonet erachteraan. Zo staat het althans in Kiesling.


18 jan 2008, 15:19
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Allereerst een zeer goed en duidelijk verhaal!
We krijgen in Nederland amper les in bayonet-vechten...de laatste keer was ergens in 2001.
Ik moet ook eerlijk zijn dat ik nog nooit heb geschoten met een bajonet geplaatst...sterker nog...de bajonet word eigenlijk alleen geplaats tijdens cerimoniele parades.
Tegenwoordig ben ik ook uitgerust met dubbele bewapening; Diemaco C8 (karabijn) en een Glock 17 als back-up en nabij gevecht. Het nut van de bajonet is daardoor ook weer een stuk minder geworden...zoals ook terecht te lezen is in je tekst.

De NL troepen die momenteel in Afghanistan zitten gaan echter altijd op aktie met medenemen van hun bajonet!
M.a.w. men wilt hem toch altijd graag bij zich hebben.

_________________
www.muetstege.com


18 jan 2008, 15:21
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Kilian schreef:
Die bajonet heeft overigens naast een vlamdemper ook een interessant flexibel bevestigingssysteem met een veertje, waardoor de bajonet in langsrichting kan bewegen. Tijdens de schot komt eerst het geweer terug en pas daarna, als de kogel uit de loop is, komt de bajonet erachteraan. Zo staat het althans in Kiesling.
Klopt!

Wanneer je een bajonet hebt, moet je er ook mee kunnen vechten, vind ik. Niet alle situaties zijn even hingh-end, door problemen met logistiek of of door concrete situaties die uit de hand lopen kan een incident nog steeds zeer low-tech uitgevochten worden. Dan ben je misschien blij toch een korte lans te kunnen gebruiken.

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 jan 2008, 15:23
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Een bajonet is tegenwoordig niet alleen een meer een middel om tijdens een gevecht te gebruiken maar is bijv. ook praktisch voor het openen van kisten of andere zaken.
In de Eickhorn catalogus staan talloze praktische voorbeelden.
Zal ook hier proberen een scannetje van te maken.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


09 feb 2008, 01:27
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Om terug op 't jagen te komen ...

rood schreef:
Is een revolver geen optie?
Vanaf binnenkort wel. Ik heb een tweedehandse Freedom Arms 83 kaliber .454 Casull in aanvraag, en wel exact zo eentje. Vrijwel ongeschoten ...

Afbeelding

.454 was twee decennia lang de zwaarste productie-vuistvuurwapenpatroon ter wereld ... 2x zo krachtig als de .44 van Dirty Harry en dan ook primair voor de jacht op grofwild bestemd.

Over twee maanden gaan we terug naar Afrika, maar dan zal ik hem allicht nog niet hebben. Wordt iets voor de volgende keer, over een jaar of twee.

Een Casull is krachtig genoeg om als primair wapen te dienen op Wildebeest of Vlakvark ...

Ah, aftellen is toch ook leuk :)

_________________
Si vis pacem para bellum!


08 apr 2008, 16:03
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
mmm nice gun :D :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


08 apr 2008, 16:14
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
bart s schreef:
mmm nice gun :D :wink:
Ja, hij vult wel een gat in mijn verzameling. Ik had nog geen Single Action, en nog geen enkel 'zwaar' vuistvuurwapen boven de 10mm Auto. Ze zijn trouwens gemaakt als een Zwitserse horloge maar bij gevolg nieuw eenvoudigwel onbetaalbaar ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


08 apr 2008, 16:18
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
zou deze dan voor the Big Five bedoeld zijn? ;-)

Afbeelding


09 apr 2008, 07:32
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
In elk geval niet 'the small five' :)

_________________
Si vis pacem para bellum!


09 apr 2008, 09:28
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Heb eens op de Leusderheiden met een Dan Wesson in .445 geschoten en dat kickte al aardig laat staan de .454 8)
Erg mooie en hoogwaardig gemaakte revolver.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


09 apr 2008, 21:27
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Het feit dat zo'n single action onmiddellijk ne het schot in een hoek van 90° omhoog springt slokt al een deel van de terugslag op ... gelukkig maar!

Iemand gisteren die documentaire over de olifantenjager op VTM gezien?

_________________
Si vis pacem para bellum!


10 apr 2008, 11:20
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling