Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 23:22



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Opgelicht op marktplaats 
Auteur Bericht
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Opgelicht op marktplaats
Ik heb vorige week de pech gehad om opgelicht te worden op marktplaats. Ik had een verkoper van een sabel een bod gedaan en even later werd ik serieus overboden door een andere verzamelaar waarna ik dacht, ach ja, volgende keer... Maar even later kreeg ik bericht van de verkoper dat hij mijn bod aanvaardde omdat de hogere bieder zogezegd niet reageerde. Ik zei dat ik bij mijn bod bleef en hij de hogere bieder nog even de kans mocht geven om te reageren maar hij antwoordde dat ik eerst was en hij de sabel aan mij wou verkopen. Ik vroeg hem zijn gegevens om het geld over te schrijven, haalde zijn bankrekening, naam en email door de online fraudecheck van de NL politie, zonder resultaat en dacht ok, alles in orde. De verkoper sprak perfect nederlands en was heel vriendelijk en zei dat hij de sabels voor een vriend verkocht omdat die een kind op komst had en geld nodig had, blabla,..
Na dat ik het geld had overgeschreven en het aan de verkoper liet weten, reserveerde hij de advertentie en dacht ik dat ik een koopje had gedaan. ,s Avonds maakte de verkoper weer een nieuwe advertentie aan met een andere sabel waarna ik hem mailde dat als hij er meer te verkopen had ik wel eens een kijkje wou komen nemen waarna het verdacht stil bleef en het bij mij begon te knagen...
Ik maakte dus een nep MP account aan, deed weer een bod op die andere sabel, werd overboden en kreeg even later een bericht dat hij mijn bod aanvaardde omdat de hoogste bieder weer niet reageerde en mijn vermoeden dat deze verkoper een oplichter was bevestigd werd.
Achteraf heb ik geleerd dat je de afbeeldingen zelf met afbeeldingscode kan googelen en ontdekte dat hij de foto's gewoon van catawiki veilingen haalde, weg centjes dus en wijze les geleerd.
Ik heb inmiddels meerdere martplaatsprofielen van deze persoon, 1 emailadres en zijn gsm nummer en natuurlijk zijn iban nummer maar weet niet of ik dit mag plaatsen volgens de forumregels. Ik zou het natuurlijk wel willen doen om andere mensen te waarschuwen voor deze oplichter.
Ik heb inmiddels aangifte gedaan bij de NL politie maar Marktplaats en de meeste forums leren mij dat het zeeeer onwaarschijnlijk is dat dit ooit opgelost gaat worden, het lijkt een vrijwel onbestrafte misdaadvorm te zijn.
Dus verzamelaars, wees gewaarschuwd!


30 maart 2016, 18:48
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
bah, jammer te horen :(
kan je geen klacht indienen? .. moeten toch via bankrekening aan adres kunnen geraken?


31 maart 2016, 15:56
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
je hebt er goed aan gedaan om klacht in te dienen. Ook al levert het mogelijk niks op voor dit ene dossier maar mogelijk kan het op termijn, wanneer de naam een paar keer terugkomt in de registers bij de politie, toch een bijdrage leveren.


31 maart 2016, 18:25
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
Bad luck.
Dergelijke streken op MP lijken toe te nemen in aantal.
Nog vrij recent van MP een mailtje ontvangen dat een adverteerder verdacht was en daarom was verwijderd en aan mij het verzoek niet verder op zijn berichten in te gaan. MP probeert er dus wel iets aan te doen.

Ook vrij recent werden er Duitse helmen aangeboden, o.a para en cavalerie.
Voor de laatste voel ik wel iets wat jullie gelet op mijn zadel-ziekte niet zal verbazen.
Ook dat liep vast toe in wat lastige vragen stelde, want de prijs leek me aan de lage kant.
Omdat ik het niet hemelaa zeker weer wat daar nu allemaal aan de hand is geweest, noem ik de naam nog maar even niet, kan enkel zeggen dat hij hoog in Noord Holland (zegt hij) in een klein dorpje woont.
Hij staat volgens mij deze tijd met onklaar gemaakte geweren op MP (K98 / Zwitsers / Mannlicher).

Groet


31 maart 2016, 22:36
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
Wat een butt situatie!

Eigenlijk te gek dat zoiets onbestraft blijft..je zou toch zeggen dat je met zijn rekeningnummer en telefoonnummer ook zijn adres zou moeten kunnen achterhalen als politie.

Hoop dat die hufter ooit gepakt gaat worden.

Sterkte ermee

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


01 apr 2016, 12:27
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
Voor degenen die het nog niet kennen, zo kan je een afbeelding via google opzoeken om te weten of een verkoper zelf de foto heft getrokken of gewoon van het net heft geplukt.
Als je met de rechter muisknop de afbeelding aanklikt en druk op kopiƫren, open een nieuw tabblad in google en plak de afbeeldingscode in je google zoekbalk, dan kom je terecht op de afbeelding en krijg je een melding 'op afbeelding zoeken'.
Als je daar dan op klikt krijg je een lijst van gelijkaardige afbeeldingen en soms exact dezelfde afbeelding, in mijn geval dus van een afgelopen catawiki veiling waar de verkoper gewoon de afbeelding van gekopieerd had en fictief had aangeboden op marktplaats.
Als exact dezelfde afbeelding niet voor komt tussen de zoekresultaten is de kans groot dat de verkoper zelf de foto genomen heeft en alles in orde is, anders is het oppassen geblazen.
Het komt misschien wat snoeverig over om in het vervolg op al mijn foto's die ik post 'collectie DriesVDB' te vermelden maar zo kan een malafide verkoper er in ieder geval minder snel misbruik van maken, ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen, al vind ik dat er tegenwoordig bitter weinig foto's gepost worden op het forum...

Verder de fraudecheck van de NL politie kan ook handig zijn, hier kan je een email, naam, iban nummer doorhalen om te zien of er signalen van fraude zijn, al heeft dit mij niet geholpen, ik wil nog steeds zijn gegevens hier posten maar weet niet of dit in strijd is met de forumregels, Kristof?
Fraudecheck politie: https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... artij.html

Hopelijk hebben sommige van jullie hier wat aan.


07 apr 2016, 09:14
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
Bedankt voor de tip, ga ik zeker onthouden.

Ik was al wat langer bezig om mijn foto's te voorzien van mijn naam maar af en toe schiet dat er bij in.
Staat zeker niet snoeverig naar mijn idee hoor :wink:
Groeten, Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


08 apr 2016, 12:04
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: Opgelicht op marktplaats
driesvdb schreef:
ik wil nog steeds zijn gegevens hier posten maar weet niet of dit in strijd is met de forumregels, Kristof?

Op dat vlak moeten we natuurlijk een beetje voorzichtig zijn. Zolang het onderzoek loopt is het delicaat (verboden?) om naam & adresgegevens te posten.
Gebruikersnaam (~namen) op marktplaats is mogelijk al voldoende voor anderen om het risico te verminderen.


20 apr 2016, 07:07
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling