Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 17:01



Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Jagen 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Voila, ik heb mijn Freedom Arms!

Gisteren en eergisteren zijn we er mee gaan spelen op de schietstand, en ik zag dat het goed was :) Alles vloog uit mijn handen in het zwart van de kaart, en da's goed genoeg voor een eerste kennismaking ;)

Merkwaardig genoeg is de terugslag beter de verdragen met één hand dan met twee, omdat je er dan minder weerstand tegen kan bieden.

Ik liet er ook een paar kameraden mee schieten, die dan trots konder pronken met hun snij- en schuurwonden toegebracht door de hamer en de trekkerbeugel. Gelukkig 'bijt' hij mij niet, maar dat kan nog komen ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 jun 2008, 10:02
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ik heb zelf nog geen hammer bite meegemaakt maar lijkt me een verrassende ervaring!


30 jun 2008, 11:49
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Tja, hammer-bite ...

Meestal heb je dat voor met pistolen, S&W M52 en SIG 210's hebben daat een reputatie voor. Ik heb de indruk dat veel ervan afhangt hoe 'dik' je handen zijn. Ik kan met alles schieten zonder 'beavertails' of ingekorte hamersporen.

Enkel bij de S&W 29 krijg ik al eens een kras op mijn duim door de trommelvergrendelingspal ...

Bij de FA gaat de terugslag in twee stappen. Eerst vliegt het wapen 90° omhoog, daarna komt de klap naar achter. De haalt al deel van de scherpte uit de terugslag. Ik moet wel opletten om er niet mee tegen het plafond te kletsen.

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 jun 2008, 12:32
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Friedrich schreef:
Bij de FA gaat de terugslag in twee stappen. Eerst vliegt het wapen 90° omhoog, daarna komt de klap naar achter. De haalt al deel van de scherpte uit de terugslag. Ik moet wel opletten om er niet mee tegen het plafond te kletsen.


ken je niet toevallig een site met goede hoge frequentie beelden? dat vind ik telkens weer indrukwekkend.


30 jun 2008, 13:25
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Ik zal het inderdaad eens moeten filmen ...

Er staan wel al massa's filmpjes met .454 op U-tube e.d. ...

http://video.aol.com/video-search/tag/c ... lyfilter/1

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 jun 2008, 14:52
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Iets om te oefenen :lol:

http://www.versuscountrybagamonsterbuck.com/

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


20 feb 2009, 23:47
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Lap, dat krijg ik niet open vanop het werk. Sedert juli is hier (eindelijk) een filter op ons internet.

Ook wat de forums betreft is die filter raar. Op jachtfora kan ik niet meer op, maar al wat met wapens te maken heeft lukt nog wel.

_________________
Si vis pacem para bellum!


24 dec 2009, 14:41
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Ziezo, het theoretisch jachtexamen 2010 zit er weer op. En het was goed zo precies. Zelf de ik ieder jaar mee om m'n cursisten een hart onder de riem te steken, en het leek me maar iets moeilijker dan vorig jaar, maar dat was dan ook de gemakkelijkste editie ooit.

En nu is het een paar weken wachten op de uitslagen ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


26 apr 2010, 09:26
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Vorig weekend was het goed prijs, onze jachtgroep stuitte op een grote rotte everzwijnen, die dan ook nog eens de beleefdheid hadden zich op te delen in groepjes en langs alle kanten uit de drift te komen.

Met Defke op post:

Afbeelding

Zoek het varken!

Afbeelding

Everzwijnsleuren, de nieuwe Olympische discipline:

Afbeelding

Eén varken is goed, twee zijn beter!

Afbeelding

Tableau:

Afbeelding

Hopelijk binnenkort nog van dat!

_________________
Si vis pacem para bellum!


25 nov 2010, 11:10
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
waar ben je gaan jagen? ziet er goed uit


25 nov 2010, 17:16
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 01 nov 2010
Berichten: 24
Bericht 
Die ree zit er goed achter verstopt seg. Met hoeveel man zijn jullie op jacht geweest?


29 nov 2010, 21:49
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
virjinz schreef:
waar ben je gaan jagen? ziet er goed uit


Dat was in Bièvre, de jacht van Michel Dumortier.

jurgen schreef:
Die ree zit er goed achter verstopt seg. Met hoeveel man zijn jullie op jacht geweest?


Euh geen idee, soms zijn we maar met vijftien, andere keren met 35. Met hoe meer je bent, hoe beter je de drift kan afzetten, maar hoe meer lawaai je natuurlijk ook maakt bij het posteren. Da's dus de bluts met de buil.

_________________
Si vis pacem para bellum!


30 nov 2010, 10:03
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
Hoewel ik al acht jaar jaag, had ik nooit de kans te gaan aanzitten op reewild in mei. Maar met de jaren maak je steeds weer nieuwe jachtvrienden, en sedert begin dit jaar kan ik naar believen gaan aanzitten, hetgeen méér dan welkom is na al die jaren enkel groeps- en drijfjachten te hebben meegemaakt.

Gisteren was het de opening van de reebok, en ik had een plaats geloot aan het 'Moeras'. Al bij al een zeer intrigerende plek in het revier. Hoewel drassig door verschillende bronnetjes die er rond liggen moet er toch ooit een gebouw gestaan hebben, want je ziet de aflijning van de fundamenten nog door het gras lopen.
De plaats heeft ook een enorme aantrekkingskracht op allerhande zangvogels en op vlaamse gaaien, in die mate dat het me soms verbaast wat al die vogels daar tesamen denken te vinden.

Er staan twee hoogzitten. Eéntje boven het moeras aan de weg, ééntje er middenin. Die tweede wordt zelden verstoord omdat hij moeilijker te bereiken is, en ik ontdekte hem ook slechts bij toeval. Om de bok te jagen leek me dat de uitgelezen plaats ...

Hoewel hij al ver over de duizend patronen verteerde op de schietstand, mijn Remington Seven-karabijntje zag nog niet veel jacht. Toen er nog een drijfjachtkijkertje op stond schoot ik er een bokkits mee, maar sedert de aankoop van de Sauer in 9,3mm verdween hij in de wapenkast. Wel verwisselde ik de Nikon drijfjachtkijker door een Kahles Helia C 8x50, voor het geval dat ik toch eens in de schemering kon gaan jagen.
Eigenlijk is de Seven een nogal nukkig wapen. Toen ik hem kocht schoot hij eigenlijk bedroevend slecht. Beter dan een tennisbal op 50m werd het niet, en naarmate hij warm werd stegen de inslagen enorm. Onder het motto: "dit kan niet meer slechter" ben ik dan zelf eens beginnen prutsen, en nadat ik het korte, dunne loopje helemaal vrijliggend gemaakt had voltrok zich een wonder! Groepjes van maximum een cm of vier op honderd meter, met iedere munitie, om het even hoe warm of koud het loopje, steeds op dezelfde plaats. Dat was al véél bruikbaarder!!! Voor de gelegenheid had ik de 7mm-08 patronen geladen met 120-grains projectielen. Beetje lichte koppen, maar hij schiet heel goed met die Sierra's, en die lichte koppen lijken de eerste 200m wel recht te blijven als een lazer!

Kort na zonsopgang was er nog geen beweging te zien. Dat was merkwaardig. De everzwijnen hadden de laatste dagen rond het moeras stevig huisgehouden. Ook zouden daar iedere dag twee vossen langskomen. Bijna iedere ochtend of avond had ik al wild gezien, maar nog niets dat 'open' was, en everzwijnen helaas telkens maar in een flits.

Bezoek had ik al wel. Een behoorlijk grote vogel, wat voor iets kon ik niet zien, landde op het dak van de hoogzit, en begon daar te pas en te onpas op rond te springen. Een kraai wellicht? In de toren leek dat een hels kabaal te maken, buiten zal dat misschien nog meegevallen hebben. In ieder geval schrok ik telkens een beetje wanneer hij weer een paar sprongen maakte.

_________________
Si vis pacem para bellum!


02 mei 2011, 14:21
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: Jagen
De eerste zonnestralen lokken de reeën uit de dekking. Dat wist ik. Maar wist deze bok dat wel? Ik had hem nog niet gezien, maar de jachtheer was er zeker van dat er eentje zat. Geen grote, die zijn zeldzaam in de omgeving, maar toch een zesender. Zou hij werkelijk zo eenvoudig te verschalken zijn? Al piekerend over hoe mijn aanwezigheid allicht toch veel te opvallend zou zijn, kwam er plots een grijs/rode schim aan de linkerrand van mijn blikveld. Ja hoor! Dat was 'm, zoals beschreven door de jachtheer.

De vogel op mijn dak werd nu zeer onrustig, en besloot exact op dat moment op het dak te trommelen alsof hij de reebok waarschuwen wou. Die was nog zo'n 150m van me, maar zette tussen het zekeren door telkens weer een paar stapjes naar de toren toe. Hij bleef spits naar me toe staan. Mijn hartslag was zichtbaar in het dradenkruis. Gaat hij nou dwars staan, of schrikt hij ergens van en loopt terug de dekking in? De vogel bleef onrustig. Wachten Friedrich! Pas schieten wanneer alles klopt!

En ja, hij ging dwars staan. Vinger op de trekker ... en hij slaat met zijn hoofd tegen zijn flank en maakt een sprongetje. Werd hij door een insectje gebeten? Oef, dat had de kogel overal kunnen laten uitkomen!!! Ademen ... zachtjes afdrukken. Het volgende wat ik zie zijn drie pootjes die door het gras vegen, en het is gedaan. Geen knal gehoord, de lege huls tikt het trapje van de hoogzit naar beneden, gegrendeld in een reflex ... De vogel op het dak was ook plots weg.

De eerste meibok was een feit.

Afbeelding

Afbeelding

Het uitschot was te groot naar mijn zin en brak de linker voorloper. Maar er was bot geraakt en dan kan je moeilijk inschatten of een taaiere kogel beter geweest was. Afin, schokdood is minstens zo belangrijk.

Ik weet het. Geen spectaculaire bok op zich. Ten andere ook geen spectaculair verhaal of een moeilijk schot. Maar voor mezelf het meest intense jachtmoment van de laatste maanden, en weer zo'n onuitwisbare herinnering voor de rest van mijn tijd.

FR

_________________
Si vis pacem para bellum!


02 mei 2011, 14:21
Profiel WWW
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Re: Jagen
goed verhaal en mooie foto's!! meer van dit


02 mei 2011, 16:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling