Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 13:59



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Geen bajonet, wel een mes, en een stevig verhaal ! 
Auteur Bericht
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 12 aug 2007
Berichten: 78
Bericht Geen bajonet, wel een mes, en een stevig verhaal !
Hallo liefhebbers,

Twee jaar geleden bracht een man me op de hoogte van een mes dat in het bezit was van zijn buurvrouw, een oud madammeke. Toen ik haar een bezoekje bracht, vertelde ze me dat ze maar wat blij was dat ik het zou meenemen, haar man was ondertussen overleden en die had er ook nooit afstand van kunnen doen. Er werd een bak koffie ingeschonken en ik moést gaan zitten !
Toen begon ze haar verhaal te vertellen, geloof me, ik viel van mijn stoel !
Ze zei dat ze oorspronkelijk uit de streek van Eeklo kwam, daar was ze als klein meisje opgegroeid tijdens de oorlogsjaren. Op een gegeven ogenblik werd er boven de streek een Amerikaans vliegtuig neergeschoten, en één van de manschappen (een "zwarte" zo zei ze ???) had zich weten te redden met zijn parachute. Ik dacht er het mijne van, maar waarom zou zo'n schattig dametje liegen ? Soit, tijdens zijn nachtelijke zwerftocht op zoek naar een onderkomen, was dit bemanningslid tegen een Duitser aan gelopen. Toen die wilde vluchten, is dit mes gebruikt ("Hij heeft dien Duits ermee in zijn nek gestoken (vol emotie) !" Na deze schermutseling heeft de man zichzelf op de boerderij van mevrouw's ouders in veiligheid gebracht. Hij heeft er enkele maanden verbleven en ze herinnerde zich nog levendig dat hij steevast poppetjes en diertjes sneed uit blokjes hout met één of ander mes. Toen hij nadien werd versluisd naar Frankrijk en later waarschijnlijk naar Engeland, heeft hij haar dit mes gegeven als een aandenken aan zijn tijd op hun boerderij. Hoezeer ze gruwelde van het mes, ze heeft er nooit afstand van kunnen doen, omdat ze vond dat ze dan een stukje herinnering aan de "zwarte parachutist" zou afkoppelen.
Volgens mij gewoon zo ver gezocht, dat het niet anders dan de waarheid kan zijn ! Het betreft niet eens een legermes.

Hier zijn enkele foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb je een mening, kan je me helpen met iets over het mes, dat zou geweldig zijn mannen.

Groeten Guy.


16 aug 2007, 10:47
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
dit soort mes bestaat al enkele honderden jaren dus was er al tijdens WO II. Het zou dus in principe wel kunnen. Oude vrouwtjes liegen niet zo vaak maar soms is de waarheid in de loop der tijd wat veranderd.
Alleszins een vermeldenswaardig verhaal waarvan ik stilletjes hoop dat het waar is.


16 aug 2007, 14:32
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Heb dit altijd hele elegante messen gevonden.
Volgens mij werden deze modellen ook wel lady killers genoemd in de volksmond.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


17 aug 2007, 21:27
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 12 aug 2007
Berichten: 78
Bericht 
Het zal wel aan het verhaal dat eraan vastkleeft, liggen, maar ik vind het bloedlink in de hand liggen. Ik heb er eens één worp mee gedaan en het was zeer uitgebalanceerd. Guy


17 aug 2007, 23:49
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Uitgebalanceerd ?
De mijn was dat niet echt. Met name door die zware pommel.
Misschien ander materiaal... In ieder geval het is niet prettig om te gebruiken als een vechtmes lijkt me.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 aug 2007, 09:01
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 12 aug 2007
Berichten: 78
Bericht 
Het lemmet is vrij breed en best zwaar. Ik denk om iemand mee te verrassen, dat het nog zou kunnen, of tegen een vijand die aarzelt, maar in echte combat, nee, met enkel dit mes in mijn bezit zou ik goeie loopschoenen prefereren. :lol: :lol: :lol:


18 aug 2007, 11:26
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Zo ken ik iemand (een erkend verzamelaar) en die heeft ooit een Luger gekregen die iemand van het verzet aan de kust van een Duitser had afgepakt. Ook bizar, want het was een burgeruitvoering in 7.65 parabellum, dus zeker een privéwapen ... hoewel het geen officier geweest zou zijn.

_________________
Si vis pacem para bellum!


28 jan 2008, 13:37
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 27
Woonplaats: België
Bericht 
Afbeelding
Friedrich wat hadden wij op het laatste jaar humaniora op school bij, het waren andere tijden

_________________
Oorlogswapens zijn voor de eeuwigheid gebouwd om nu vernietigd te worden


03 feb 2008, 16:34
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 31 jan 2008
Berichten: 48
Woonplaats: Vlaanderen
Bericht 
Heb je het boek "Vleugels boven het Meetjesland " al gelezen? Ook al is de kans klein, misschien kan je iets achterhalen ivm die neergehaalde bommenwerper?


03 feb 2008, 22:12
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 12 aug 2007
Berichten: 78
Bericht 
BBB : nee, maar bedankt voor de titel, ik zal eens gaan zoeken waar ik hem eventueel kan verkrijgen, stel je voor dat ik daarin een tip van de sluier zou kunnen oplichten ? Heb je een uitgever ? Alvast bedankt voor je hulp ! G.


04 feb 2008, 04:14
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef

Geregistreerd: 31 jan 2008
Berichten: 48
Woonplaats: Vlaanderen
Bericht 
intikken op Google, vind je wel wat over het boek en schrijver


04 feb 2008, 08:35
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 12 aug 2007
Berichten: 78
Bericht 
Ga ik zeker es doen dan, thanks ! G.


04 feb 2008, 13:50
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
deovolens schreef:
Friedrich wat hadden wij op het laatste jaar humaniora op school bij, het waren andere tijden
Bij mij was dat in '98, maar ik moet wel zeggen dat er toen bij ons over een zakmes nog niet flauw gedaan werd.

Met een toneelstuk zijn mijn bajonetten er nog als requisieten gebruikt geworden!

_________________
Si vis pacem para bellum!


04 feb 2008, 13:53
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling