Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024, 00:07



Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Even voorstellen ... Gjalt 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht Even voorstellen ... Gjalt
Ik ben Gjalt en woon in Nederland.
Mei vorig jaar hebben jullie een bajonet voor mij geïdentificeerd die ik vroeger van mijn vader kreeg. (Zie identificatie en informatie : S84/98 met nogal wat stempels). Alhoewel ik er nog niet achter ben wat Za.S.85. op de bajonet betekend heeft jullie uitleg over de achtergrond van de bajonet mij verder geïnteresseerd in blanke wapens.

Voortbordurend op de verzameltip op deze site om vooraf je interesse gebied duidelijk af te kaderen heb ik mij eerst gericht op Nederlandse slag en steekwapens van voor 1940. Na een M95 infanterie bajonet, een stormdolk een klewang en een paar sabels kwam ik een paar mooie buitenlandse bajonetten tegen die ik niet kon laten liggen (k98 bajonet, een 98/05 n.A.S.abg, een P1913 (in een volgens mij Amerikaanse schede) en een M1905 springfield bajonet). Het afkaderen heb ik nu maar laten varen en ‘k verzamel nu gewoon alles wat ik mooi vind. :mrgreen:

Met behulp van deze site hoop ik zoveel mogelijk over de achtergrond van m’n beginnende verzameling te weten te komen.

Hierbij nog wat foto's:

De "buitenlandse" bajonetten
Afbeelding
De sabels:
Afbeelding
Het Nederlandse duo:
Afbeelding
[/url]

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


Laatst bijgewerkt door Gjalt op 06 maart 2012, 07:22, in totaal 1 keer bewerkt.



17 aug 2009, 21:21
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Leuk te lezen dat je je hebt laten inspireren Gjalt.

Ik zie op je foto dat de S98/05 in een verkeerde koppelschoen zit. Die is voor een Italiaanse Carcano M1891 bajonet.

De schede bij je P13 is inderdaad Amerikaans, een US M1917 tweede model: http://www.usmilitaryknives.com/bayo_points_11.htm Op die site vind je ook info over de M1905 bajonet en de M3 schede.

Groet,

Kilian


17 aug 2009, 22:13
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Bedankt voor de reactie,

Dat van die italiaanse hanger om die 98/05 was mij bekend. Volgens de vorige eigenaar heeft die er altijd al omgezeten. Komt dat meer voor?
Ook nog bedankt voor de info over de schede van de P1913. 'k wist dat ie amerikaans was maar meer ook niet. Weet u ook hoe het komt dat een britse bajonet in een amerikaanse schede zit?

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


17 aug 2009, 22:34
Profiel
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht 
Welkom op het forum!

Leuk om te lezen dat je door de expertise van de mensen hier, je ook aan het verzamelen bent geslagen...

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


18 aug 2009, 08:08
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Gjalt schreef:
Bedankt voor de reactie,

Dat van die italiaanse hanger om die 98/05 was mij bekend. Volgens de vorige eigenaar heeft die er altijd al omgezeten. Komt dat meer voor?
Ook nog bedankt voor de info over de schede van de P1913. 'k wist dat ie amerikaans was maar meer ook niet. Weet u ook hoe het komt dat een britse bajonet in een amerikaanse schede zit?


Ik verzamel al wat langer, maar heb nog nooit een Duitse 98/05 in een Italiaanse Carcano koppelschoen gezien. Geloof niet dat dat zo hoort te zijn.

De (in de US, bij Remington en Winchester) gemaakte Engelse P13 is door de Amerikanen geadopteerd als de US M1917 bajonet. De vroegste modellen M1917 waren Engelse P13´s, waarbij de Engelse keuren werden doorgehaald en Amerikaanse stempels erop werden geslagen, latere productie is alleen met Amerikaanse stempels gestempeld. De Engelse P13 past daarom fysiek in de US M1917 schede.

Voor zover ik op die ene foto kan zien heeft jouw P13 de Engelse keuren en zijn die niet doorgehaald. Als het door omstempeling geen M1917 geworden is, hoort die niet in die Amerikaanse schede. Overigens is een Amerikaanse M1917 schede zeldzamer, en meer waard, dan een standaard Engelse P1907 schede.


18 aug 2009, 09:00
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Kilian schreef:
Gjalt schreef:
Bedankt voor de reactie,

Dat van die italiaanse hanger om die 98/05 was mij bekend. Volgens de vorige eigenaar heeft die er altijd al omgezeten. Komt dat meer voor?
Ook nog bedankt voor de info over de schede van de P1913. 'k wist dat ie amerikaans was maar meer ook niet. Weet u ook hoe het komt dat een britse bajonet in een amerikaanse schede zit?


Ik verzamel al wat langer, maar heb nog nooit een Duitse 98/05 in een Italiaanse Carcano koppelschoen gezien. Geloof niet dat dat zo hoort te zijn.

De (in de US, bij Remington en Winchester) gemaakte Engelse P13 is door de Amerikanen geadopteerd als de US M1917 bajonet. De vroegste modellen M1917 waren Engelse P13´s, waarbij de Engelse keuren werden doorgehaald en Amerikaanse stempels erop werden geslagen, latere productie is alleen met Amerikaanse stempels gestempeld. De Engelse P13 past daarom fysiek in de US M1917 schede.

Voor zover ik op die ene foto kan zien heeft jouw P13 de Engelse keuren en zijn die niet doorgehaald. Als het door omstempeling geen M1917 geworden is, hoort die niet in die Amerikaanse schede. Overigens is een Amerikaanse M1917 schede zeldzamer, en meer waard, dan een standaard Engelse P1907 schede.


Bedankt voor je reactie,

“k geloof dat ik nu op zoek ga naar een Carcano bajonet zonder hanger, een 98/05 hanger, een standaard Engelse P1907 schede en een omgestempelde Amerikaanse M1917 zonder schede. Heb ik er per saldo weer 2 bajonetten bij.
:wink:

Groet,

Gjalt

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


18 aug 2009, 10:44
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
dag gjalt,
ik herinner me je mailtjes nog en ben blij dat je interesse hebt in het verzamelen van bajonetten.
welkom op het forum en veel plezier met verzamelen en bijleren!


18 aug 2009, 19:02
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Dag gjalt welkom op het forum, nog veel verzamel genot :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


18 aug 2009, 19:49
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Nogmaals welkom hier :D

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


20 aug 2009, 00:03
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hallo Gjalt,

Veel plezier hier maar dat gaat vast wel lukken...en als ik zo naar de mate van verslaving van je kijk kunnen we regelmatig wat nieuws van je bekijken!
Mooie sabels ook :D

Groetjes Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


20 aug 2009, 20:30
Profiel
Adjudant-Chef
Adjudant-Chef

Geregistreerd: 09 jul 2007
Berichten: 357
Bericht 
Mooi verzameling zeg! En welkom

Gr Marcel


26 aug 2009, 12:02
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
zo, de posts die specifiek over bajonetten gaan zijn afgesplitst naar het "identificatie en informatie" gedeelte.

deze zijn terug te vinden onder:
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=1214
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=1215
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=1216


18 dec 2009, 10:57
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Ziet er goed uit Kristof.
Veel overzichtelijker zo.

Compliment!

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


18 dec 2009, 12:51
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Hierbij een nieuwe familiefoto van m'n nederlandse slag en steekwapens:

Afbeelding

Omdat 't tenslotte voornamelijk om bajonetten gaat hierbij de kortere versies zonder kleren:

Afbeelding

de laatste 2 aanwinsten (waar 'k best een beetje trots op ben :lol: ) staan op:

http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=1336 en
http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=1335

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


04 maart 2010, 20:05
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Mooie verzameling Gjalt (vooral die M1873 marine bajonet eerste model met lederen schede is echt schitterend).

_________________
www.muetstege.com


04 maart 2010, 22:59
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling