Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 13:16



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 NL Stormdolk 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht NL Stormdolk
Bij de NL M1895 bajonetschedes is aan de onderzijde een soort van plat trechtervormig metalen deel met een uitstekend bolletje in de schede aangebracht. Boven het bolletje is het leer met een rood koperen draadje omwonden en vastgezet.

Afbeelding

Afbeelding


Nou is mijn vraag hoe dat af-fabriek bij de schedes van de Nederlandse stormdolk gedaan is. Daar zit ook zo´n soort platte trechter in, maar dat draadje, is dat ook rood koper of is dat een soort draad/garen?


28 aug 2009, 20:32
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hoi Kilian,

Bij mijn dolken die ik nog heb en al eens gehad heb was dat altijd een soort draad/garen.

Hoezo...................... :roll: :wink:

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


28 aug 2009, 23:50
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Eric L schreef:
Hoi Kilian,

Bij mijn dolken die ik nog heb en al eens gehad heb was dat altijd een soort draad/garen.

Hoezo...................... :roll: :wink:

Een collega-verzamelaar in Oostenrijk heeft een stormdolk in zijn verzameling, met onderaan de schede een wikkeling van draad/garen. Hij dacht dat dat eigenlijk koperdraad had moeten zijn en dat zijn draad/garen niet origineel is. Er stond mij vagelijk bij dat het bij de stormdolk geen koperdraad is, maar ik wist dat niet zeker. Ik heb geen referentiemateriaal en heb ook op Internet en in een artikel in Armamentaria geen informatie over dit detail kunnen vinden.

Zou je misschien bij gelegenheid eens wat close-up foto´s van die draadwikkelingen kunnen plaatsen, Eric?

En misschien zijn er hier nog meer leden met een stormdolk die foto´s kunnen maken?

Wat dachten jullie er overigens van om in deze thread ook eens een serie goede foto´s van de hele stormdolk te plaatsen, als vergelijkingsmateriaal?


29 aug 2009, 08:49
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hoi Kilian,

Leuk idee.
Hier de detailfoto's van de draadwikkeling op mijn landmacht stormdolk,
Afbeelding
Afbeelding

Hier wat verschillende aanzichten van de hele stormdolk met op sommige foto's een watermerk wat ik denk ik wat vaker op de foto's uit mijn verzameling ga plakken (wapen van Zeeland) 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moet nog foto's maken van mijn marine stormdolk dus die zie je later wel verschijnen.

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


Laatst bijgewerkt door Eric L op 30 aug 2009, 20:05, in totaal 1 keer bewerkt.



29 aug 2009, 13:32
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Er staat nu trouwens ook een te koop op marktplaats als ik mij niet vergis

_________________
Cogito Ergo Sum


29 aug 2009, 15:28
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Supermooie foto´s Eric!

Heb je er ook nog eentje van de onderkant van de stootplaat, met het nummer dat daar staat? Kun je eventueel met "wijzigen" in je bijdrage opnemen, zodat alles bij elkaar staat.

Kan niet wachten op de andere dolk. Marine, dus met koperen plaatje achterop zeker?


29 aug 2009, 20:36
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Kilian schreef:
Er stond mij vagelijk bij dat het bij de stormdolk geen koperdraad is


Volgens mij heb je gelijk hoor. De pekdraad waarmee de schede over de lengte is dichtgenaaid loop volgens mij door in de draad waarmee vervolgens de punt van de schede omwikkeld is. Het kan dus haast niet anders dan dat dit af fabriek in één rit gebeurd is. Misschien dat er bij reparatie een koperdraad omheen gewikkeld werd?

Afbeelding


Afbeelding

Hierbij nog een paar andere plaatjes van m'n stormdolk:


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

'k ben overigens ook bijzonder benieuwd naar de foto's van die marine uitvoering van de stormdolk

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


30 aug 2009, 19:07
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hallo Kilian en Gjalt en natuurlijk alle anderen,

Mooie dolk Gjalt!

Bedankt voor de complimenten voor de foto's :lol:
Had nog een mooie witte geplastificeerde plaat op zolder en heb daar de foto's op gemaakt.

Zal alles binnenkort eens zo fotograferen......tenminste dat is het idee :?

Ik heb de foto met het serienummer ertussen gezet hoor!
Hier mijn vroege marine dolk, dus nog niet met afneembare grepen maar wel zoals beschreven in Martens en de Vries uit de landmacht voorraad en met doorgehaalde landmachtnummers.
De schede is behoorlijk afwijkend tov de landmacht uitvoering vanwege de langere draaglus en het gebruik van messing voor de punt en vergrendelknopje in het riempje.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb geen vergelijkings foto's gemaakt tov de landmacht schede maar er staan er nog in mijn voorstel thread "Eric L wie is dat"

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


30 aug 2009, 20:42
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Zooo ...... die is mooi :shock:

Had ik wel eens over gelezen maar nog niet eerder gezien. Weet je ook hoeveel hiervan gemaakt zijn?
Op je foto's is (lijkt mij) overigens nog duidelijker te zien dat het pekdraadje doorloopt. Dan moet met pekdraadje (en zonder koper winding) dat toch haast wel de "fabriek af" versie zijn?

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


30 aug 2009, 21:53
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hoi Gjalt,

Ik ken niemand anders die dit model marine schede in zijn verzameling heeft en geloof best dat ik heel blij mag zijn dat ik hem jaren geleden heb kunnen overnemen van een verzamelkennis.........
Was destijds zo eerlijk om hem er op te wijzen dat hij een marinedolk had.......... misschien handiger geweest als ik dat niet had gedaan maarja......

Ik zie zo af en toe wel marinedolken met afneembare grepen en landmacht model schede's met een koperen plaatje achterop maar deze nooit.

Volgens mij kunnen we wel aannemen dat op een stormdolk bij aflevering geen koperen draadwikkeling zat maar dat die bij sommige dolken misschien wel later is aangebracht ter versteviging/reparatie.....

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


31 aug 2009, 16:28
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling