Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 12:19



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 2 bajonetten van het Alpenkorps 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 2 bajonetten van het Alpenkorps
Eindelijk weer tijd voor een verhaaltje na al die vermoeiende examens. Het gaat om een bajonet die ik al een tijdje heb en eentje die ik eind vorig jaar gekocht heb, beide nummergelijk wat het natuurlijk des te leuker maakt.

Afbeelding

Er valt heel wat over te vertellen, maar laat me beginnen bij de oudste van de 2, namelijk een "Bay. IS69 apt." of een "Bayerische Infanterie Seitengewehr 1869 aptiert". Volgens mij eentje dat we op het forum nog niet gezien hebben, maar het kan zijn dat ik jullie collectie foto's niet aandachtig genoeg bekeken heb. Onbekend zal deze jullie zeker niet voorkomen want ze hebben heel wat weg van de Chassepot bajonetten, waar ze dan ook van afgeleid zijn. Eigenlijk is het overbodig om te vermelden dat het gaat om een Beiers exemplaar is, aangezien alleen Beieren dit type bajonet gebruikt heeft. Net zoals de Franse M1886 is er gebruik gemaakt van een koperen handvest met een voorwaarts gerichte parreerhaak en een yathagan lemmet. Deze zijn standaard uitgerust met lederen schedes met koperen fittings. Deze schedes zijn deze uitgerust met een klein lusje in tegenstelling met wat we gewoon zijn van Duitse bajonetten, dit hadden ze ook afgekeken van de Fransen. Dit soort top fitting is ook terug te vinden bij Beierse S71's, terwijl de andere deelstaten wel "gewone" schedes hadden. Ik heb er ook een (goede) reproductie koppelschuh bij gekregen, de originele zijn heel zeldzaam. Let ook hier op de gelijkenis met de Franse. De Troddel is er eentje voor de 1ste companie, het lijkt vreemd geknoopt maar zo staat het in originele documenten afgebeeld. In andere gevallen zit de troddel rond de koppelschuh en niet rond de bajonet zelf zoals hier het geval.
Nog belangrijk bij deze bajonet is dat het gaat om een "aptiert" of een aangepast model. Een gewone IS69 is heel moeilijk te vinden, zeker met schede, mocht je ze toch vinden zal je moeten concluderen dat ze heel erg duur zijn. De aanpassingen bestaan erin dat het lemmet versmald werd om zo het gewicht te reduceren. Een gedeelte boven de bloedgleuf werd afgeslepen en de originele kling werd behouden. Verder werd het bolletje op de parreerhaak ook afgeslepen. de IS69 en de IS69 apt. werden beiden gebruikt op het Werder geweer M1889. Er bestaan ook nog "1 traps en 2 traps aptiert" modellen, maar dit is dus een gewoon exemplaar. Hierbij zijn er respectievelijk 1 of 2 "treden" in de pommel weggeslepen waardoor de bajonet gebruikt kon worden op de Gew71 en Gew71/84.
De 2de behoeft niet veel introductie, een S98/05 nA.

Nu waar ik eigenlijk naartoe aan het werken was: de stempeltjes die me natuurlijk mateloos interesseren, beide behoorlijk zeldzaam.

Afbeelding

#1 IS69 apt., J.L.R.E. (Beierse) Jinfanterie Leib Regiment, Ersatz abteilung. Deze markering wordt niet voorafgegaan door de gebruikelijk Beierse B aangezien de IS69 zoals eerder vermeld alleen door hen gebruikt werd. Zoals sommige onder jullie al weten werd er soms Jinfanterie gebruikt in plaats van Infanterie. De elite "Leib" regimenten, waarvan er maar enkele zijn, zijn de lijfwachten van de adel. De E in deze markering staat in cursief, wat de gebruikelijke Beierse notatie was voor Ersatz voor 1872, later werd dit een rechte E, zoals de rest van de staten.

Afbeelding

#2 S98/05 nA, Pruisen 1915, B.I.J.E.1294. Ersatz Abteilung, 1ste Beierse Jäger Bataljon "König", nummer 1294. Dit is een 'schrijfwijze' alleen gehanteerd door Beieren. Indien er gelijkaardige kleine cijfertjes op de parreerstang staan, wijst dit meestal op Beiers gebruik. De cijfertjes zijn geen wapennummers zoals anders wel het geval is, maar wapenrek nummers.
Dit Leib Regiment en het Beierse Jäger Bataillon waren ten oorlogstijde beide ingedeeld in het prestigieuse "Alpenkorps", dat zelfs befaamd was bij de Geallieerden. Het Alpenkorps leverde zwaar slag in de Servië, Roemenië en de Italiaanse en Franse Alpen. De mannen van deze eenheid droegen een Edelweis-insigne, dat hen uitgereikt werd door de Oostenrijkers. Dit was later in WO2 nog een teken van moed en doorzettingsvermogen. De kans dat de deze IS69 tijdens de oorlog nog gedragen werd door een Ersatz eenheid is goed mogelijk, wat dit een zeer interessant stuk maakt. Foto's bevestigen dat zulke oude bajonetten tijdens de oorlog nog gebruikt werden, vooral door ersatz eenheden en eenheden die zich achter de linies bevonden, zoals Landwehr en overkoepelde Legerkorps eenheden.
Van zodra ik nog eens wat tijd heb plaats ik de gevechtskalender van het Alpenkorps nog wel eens.


03 maart 2009, 17:29
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ik heb je al "live" verteld dat ik het enorm mooie stukken vind maar bij deze toch nog even neerschrijven!
volgens mij zouden er heel wat mensen geïnteresseerd komen kijken moest je die in Wavre op tafel leggen! ;-)


03 maart 2009, 18:38
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Mooi mooi en dan nog nummerlijk en in top staat :P :P :P :P :P

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


03 maart 2009, 21:18
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
<---- wil deze maar wat graag ook hebben :P :twisted:

Mooie stukken Sam!!!
(damn ik blijf je complimenteren vanavond :lol: )

_________________
www.muetstege.com


04 maart 2009, 00:00
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Wow 8)
Ben geen duits liefhebber maar jij hebt wel heel erg mooie stukken in je collectie :shock:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


04 maart 2009, 00:49
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007
Berichten: 156
Bericht 
Wauw,

zeer mooie en unieke stukken, iets waar een verzamelaar het recht heeft, wat zeg ik, de plicht heeft om ongelofelijk trots op te zijn!!

_________________
General Henri Guisan said to his officers: Switzerland would fight back against any invader, and if they ran out of ammunition they would use the bayonet. Switzerland, he declared, would never surrender


04 maart 2009, 23:31
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik ben er inderdaad natuurlijk wel trots op, zeer interessante markeringen en de geschiedenis erachter nog meer.


05 maart 2009, 21:43
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Kleine update alhier. De S98/05nA uit deze thread is nu voorzien van koppelschuh en troddel en dus compleet. Het meest geschikt leek me deze troddel van de 1ste companie (wit-wit-wit). Het gaat hier om een vrij zeldzaam model geproduceerd ten oorlogtijde met een kort grijs lint ipv en lang wit lint (zoals bij de IS69apt. te zien is). Ook opvallend is de eerder beige kleur van de schuiver, stengel & kroon. Dit alles om minder op te vallen in de loopgraven en minder materiaal te gebruiken.

Afbeelding

Afbeelding


30 sep 2009, 17:43
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
hoewel ik meer en meer richting Belgisch materiaal evolueer blijft dit toch om van te watertanden!


30 sep 2009, 20:38
Profiel WWW
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht 
Weer een knappe bajonet Sam! echt knap...

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


01 okt 2009, 08:13
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Prachtig, en wanneer je de geschiedenis van het Alpenkorps doorneemt zal je zien dat dat best indrukwekkend was, en aan de wieg van een flink eind Duitse militaire traditie stond!

_________________
Si vis pacem para bellum!


24 dec 2009, 13:36
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ondertussen zijn er al wat mensen die weten dat ik zulks wel kan appreciëren en zo heb ik binnenkort mijn 3de Alpenkorps bajonet :D


25 dec 2009, 11:12
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht 
je blijft maar bijvoegen ;-)

een laat kerstkado?

heb je lang gezocht achter deze bajo's?

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


25 dec 2009, 12:46
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Lang gezocht is veel gezegd eigenlijk, je vindt ze gewoon als je er op let en geluk hebt natuurlijk. Er zit gewoon een lijstje van eenheden in mijn hoofd die bij het Alpenkorps zaten, als ik er dan een bajonet van tegenkom dan zal ik zeker wel proberen ze te kopen. Verder zijn er ook nog wat andere mensen die ze er ook uit kunnen halen en die weten dat ik dit zoek, zo ben ik nu aan deze geraakt. De bajonetten halen veel mensen er niet uit, gelukkig maar, want dna zou het te duur worden waarschijnlijk, ik heb overlaatst bijvoorbeeld een foto gezien met mannen van het Alpenkorps erop, 70 €! Er word dus duidelijk wel wat geld tegenaan gegooid. Ik wou er ook wel eentje, maar voor dat geld kocht ik liever een bajonet of een boek hoor.
Foto's volgen als het er is, maar dat kan nog wel enkele weekjes duren.


27 dec 2009, 10:12
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Ik heb een site gevonden met informatie over onder andere het Alpenkorps, misschien interessant?

http://www.austro-hungarian-army.co.uk/alpkorps.htm

_________________
Cogito Ergo Sum


29 jan 2010, 18:16
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling