Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 13:32



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Uffz. seitengewehr: Preuβen/Württemberg/Sachsen/Bayern 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Uffz. seitengewehr: Preuβen/Württemberg/Sachsen/Bayern
Onderofficiers bajonetten: Pruisen/Württemberg/Sasken/Beieren

Heb het de laatste tijd nogal druk gehad voor school en werk, maar nu is er eindelijk nog eens tijd voor iets te posten op het forum. De bajonetten die ik even wou toelichten: Een S84/98 II uit 1915 met Pruissiche afname en een S98/05 aAS uit 1906 met Württembergse afname. Beide zijn gemaakt door Erfurt.

Afbeelding

Afbeelding

De S84/98 II draagt een zeer interessante regimentsmarkering, namelijk G.A.C.9. Er is wel wat discussie geweest over de juiste betekenis van deze zeldzame markering, de letter C is immers zeer ongebruikelijk. Er zijn uiteindelijk 2 opties uit de bus gekomen:
9de Comut der Staffelstab Garde Armee Korps
Commando des Garde-Feldartillerie-Regiments, 9de wapen
Wat het enigzins ingewikkeld maakt is dat bepaalde woorden die beginnen met een K soms ook met een C geschreven werden, hetzelfde geldt ook voor Kompanie. Indien de 2de verklaring de juiste is, dan wijst het ontbreken van een companienummer (wat normaal gezien voor de 9 zou staan) op een wapen van de staff. Wat de bajonet verder nog interessant maakt is dat de markering op de schede op een koperen plaatje staat, zoiets heb ik nog nooit gezien en voor zo ver ik weet andere mensen ook niet. Beide markeringen zijn wel zeker en vast origineel.
De bajonet heb ik al een tijdje, echter nu voorzien van een koppelschuh en een (originele) Pruissische troddel voor Unteroffciere. In tegenstelling tot gewone soldaten zijn deze van onderoffcieren niet wit met de kleuren van de companie, maar doorweven met de kleuren van de staat, in dit geval zwart. Deze troddel leek me wel gepast aangezien het hoogstwaarschijnlijk om een wapen van de staff gaat.

Afbeelding

Zoals jullie wel weten was ik dus al een tijdje op zoek naar een S98/05 aAS met gelijke regimentsmarkeringen, nu heb ik onlangs een stuk aangekocht dat me zeer aanspreekt. Net als de andere bajonet draagt deze een ongebruikelijke markering namelijk 13.P.R.97. Dit staat niet voor het 13de Pioneer Regiment zoals gedacht zou kunnen worden maar voor de Rekuten Companie van het 13de Pioneer Bataillon, 1ste wapen. Want toen waren Pioneer eenheden nog beperkt tot bataljons en bestonden er nog geen regimenten, dit gebeurde pas in oorlogstijd. Het 13de Pioneer Bataillon is het 1ste (en ook enige) Württembergse Pioneer bataljon. Hoewel het model wel in 1905 aanvaard was (05) begon de productie pas in 1906, de Württembergse Pioneers waren de allereerste die de toen nieuwe bajonet bedeeld kregen, dit is dus een zeer vroeg exemplaar. Ik heb dit stuk vorige week voorzien van een (originele) en behoorlijk zeldzame Württembergse Unteroffciere troddel, doorweven met de kleuren zwart en rood. Wat het, in mijn ogen althans, helemaal afmaakt is dat de koppelschuh die ik elders op de kop getikt heb gemarkeerd is BAXIII, voor de Betriebsabteilung van het 13de legerkorps, namelijk het Württembergse.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb momenteel nog een probleempje met de douane, maar normaal gezien heb ik volgende week een nieuw pakje met 7 nieuwe aanwinsten in, ik wacht er al heel lang vol ongeduld op. Als ik ze heb post ik zeker en vast meer informatie.


Laatst bijgewerkt door Sam op 02 maart 2011, 17:27, in totaal 3 keer bewerkt.



04 nov 2008, 17:50
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
welkom terug Sam en alweer maar eens proficiat met je aanwinsten. je weet telkens weer juweeltjes te vinden!
ik heb ooit eens zo een koperen plaatje gezien maar weet niet meer juist waar. Als ik me niet vergis op het BCN ongeveer een jaar geleden.
misschien shawn gibson of roy williams eens vragen?


04 nov 2008, 18:58
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
wel het koperen plaatje dat jij gezien hebt is het deze, BCN kwam met de eerste verklaring. De andere heb ik van een Duitser die me aan de hand van andere dingen al wel heeft laten zien dat hij veel kennis heeft van deze zaken en beschikt over de nodige literatuur. Hoewel ik de eerste verklaring van een goede bron heb gekregen waar ik ook zeer veel vertrouwen heb ontkracht mijn 2de bron deze verklaring. Zijn uitleg waarom de eerste verklaring niet zou kloppen staaft hij met zeer veel informatie omtrent de Staffelstäbe.
Hij spreekt ook van een markering C.A.G.1 die volgens literatuur staat voor Kommando/Commando der Korps Artillerie des Gardekorps. Het is al vaker gebleken dat tijdens oorlogstijden markeringen anders geschreven worden als eerder, de markering G.A.C.9. is hoogstwaarschijnlijk de wartime versie van deze markering.


04 nov 2008, 19:19
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
was de bajonet toen ook al van jou? ik dacht dat het van iemand anders was.


04 nov 2008, 19:32
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Sam je hebt weer twee mooie aanwinsten er bij :wink: :wink: Mooi mooi :D

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


04 nov 2008, 20:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik had hem al gekocht ja, maar deze was toen nog bij de vorige eigenaar die de vraag even voor mij stelde


05 nov 2008, 22:39
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
het is niet gemakkelijk noch goedkoop om bajonetten met de juiste schede, koppelschoen EN Troddel te vinden en het resultaat van je zoekwerk is erg geslaagd.
nogmaals proficiat met deze "combo"


06 nov 2008, 08:50
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
danku bart en kristof, mijn uiteindelijke doel is om zo veel mogelijk verschillende modellen te hebben, dan nog liefst nummergelijk natuurlijk. Momenteel zijn er dat 19 van de 68 wat ik toch al en mooi percentage vindt. Elk exemplaar dat ik dan nummergelijk heb wil ik kan voorzien van een gepaste troddel en koppelschuh. Momenteel zijn er wel nog maar 5 van deze 19 compleet, maar ik ben er aan aan het werken. Geen eenvoudige opgave doordat deze uitrustingsstukken moeilijk te vinden zijn, bovendien is het soms moeilijk te bepalen welke je juist nodig hebt door de vaak zeldzame eenheidsmarkeringen.


06 nov 2008, 12:52
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Mooie zeg 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 nov 2008, 08:44
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Damn :shock:

Errug mooie exemplaren Sam...goed bezig :wink:

_________________
www.muetstege.com


19 nov 2008, 22:48
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Toevoeging aan de thread met onderofficiers bajonetten: een Saksisch exemplaar (afname 1878) waar ik heel tevreden mee ben. Het gaat om een S71/84 met korte bloedgleuf (ook wel een aA genoemd maar dit is niet officieel).
Deze is gemarkeerd voor de Mashinengewehr Companie van het 181ste Infanterie Regiment. Anders gezegd is dit de 13de companie van het 15de Koninklijke Saksische Infanterie Regiment dat deel uitmaakte van het XIXde legerkorps. Dit exacte exemplaar staat afgebeeld in Rüdiger V.
De bajonet is voor mij voorlopig compleet met een troddel voor een Saksische onderofficer met de staatkleuren erin verweven, wit en groen. Enigzins vreemd is de zeer afgebleekte kleur van de strepen op het lint, deze zijn normaal gezien ook groen. Indien ik een betere vind ga ik deze troddel wel vervangen, maar bij zo'n dingen mag je vaak niet te kieskeurig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu dus nog de Beierse en dan zijn alle hoofdstaten afgewerkt. Van zodra ik die troddel heb kan ik jullie iets moois presenteren, ik heb namelijk nog een nummergelijke S98nA liggen van het 16de Beierse Reserve Infanterie Regiment. You guys can do the thinking :wink:


30 sep 2009, 18:03
Profiel
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht 
Netjes!! zééér netjes...

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


01 okt 2009, 08:14
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Waar blijft hij ze halen :lol: Zeer mooie Sam :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


01 okt 2009, 19:28
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Onderofficiers bajonetten: Pruisen/Württemberg/Sasken
Een kleine wijziging in de collectie, nu ik een Saksische S71/84 bajonet voorzien heb van een MG companie troddel wat ook wel gepast is heb ik de Saksische NCO troddel op een andere bajonet geplaatst. Aangezien deze toch ook niet van de minste is en een interessant verhaal heeft plaats ik hem maar even hier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het gaat dus om een Seitengewehr 98 alter Art mit Säge, met Pruissische afname voor 1902 (W02). Van de S98aAmS kan je alleen maar exemplaren vinden gemaakt door Erfurt, wat hier dus het geval is. Ze waren de enigen waren die dit model maakten of konden maken. Opvallend zijn natuurlijk de korte zaagrug op het lange parallelle lemmet en de U-vormige handgreep uit 1 stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Zeer leuk is dat het stuk nummergelijk is voor het 108ste Infanterie Regiment, 10de companie, wapen 208. Dit is tevens het Kgl. Sächs. Schützen (Füsilier)-Regiment Prinz Georg Nr.108. In tegenstelling tot wat je zou verwachten heeft deze eenheid geen eigen nummer. (Bv. Het 104de is het 5de Saksische), dit is omdat er slechts 1 zulk Schützen Füselier regiment bestond bij de Saksen, en eigenlijk in heel het Keizerlijke leger!

Nu om even terug te komen op die Pruissische afname. Het is dus zeer ongebruikelijk dat er een Saksische markering op staat (Beiers zie je af en toe wel eens) en de enige andere stukken waarop dit het geval is zijn ook allen S98aAmS naar mijn weten. Naar alle waarschijnlijkheid draaide Erfurt op volle capaciteit om de orders van Pruissen te maken. Dus de Saksen zullen het op een akkoordje hebben moeten gooien om er ook wat te kunnen krijgen van hen, om zo aan 6% van hun troepen te kunnen voorzien.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie evenveel van de foto's en de uitleg hebben genoten als ik van het stuk zelf, want dit is toch wel een van mijn favorieten.
Verder volgt er deze week ook nog de Beierse!

_________________
Scientia Vincere Tenebras


Laatst bijgewerkt door Sam op 02 feb 2011, 19:11, in totaal 1 keer bewerkt.



02 feb 2011, 16:24
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: Onderofficiers bajonetten: Pruisen/Württemberg/Sasken
uitzonderlijk mooi stuk, erg leuk zo compleet met accessoires, en weeral goede foto's en uitleg,
thanx!


02 feb 2011, 17:02
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling