Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 22:34



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Kavallerie Seitengewehr 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Kavallerie Seitengewehr
Om Adler zijn thread niet te hard te vervuilen plaats ik hier maar even de S84/98 II van het 15de Ulanen Regiment. Was eerst van plan het in mijn 'Stel je voor' te zetten, maar het werd eigenlijk een snel een stuk met een verhaal, dus misschien gepaster hier. Heb nog een ander leuk cavalerie bajonetje liggen dus maak ik er maar ineens een nieuwe thread van. Die andere volgt dan nog wel ergens deze week.

Afbeelding

Dus een S84/98 II, maar wel een zeldzamere variant, namelijk eentje van Möve-Werke (Walter & Co) te Mühlhausen in Th. (Thüringen). Ze zijn allen gemaakt in 1915. Het opvallendste is natuurlijk het gebruik van een vierkante bloedgeul. Maar subtieler zijn het ronde oliegat en de verbinding tussen tang en pommel (hier niet zichtbaar). Alleen Mechlich maakte deze ook. Deze laatsten zijn nog moeilijker te vinden.
Ik had er een mint condition, maar als ik een stuk met markering zie heb ik liever deze natuurlijk. Op een war-time stuk absoluut geen evidentie. Hij staat in Carter Vol. II (p.178-180) en Williams Vol.I. (p. 488). Voor zo ver ik weet is deze ook vroeger in de collectie van Anthony Carter geweest , dus ik ben er wel een beetje trots op natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Dus zoals ik zei, 15de Ulanen Regiment (Schleswig-Holsteinisches), meebepaald het Ersatz-Eskadron (trainingsafdeling).
Op de schede staat tevens een interessante en ongewone markering: Kav.94.1.93. Anthony Carter suggereert dan ook dat de soldaat dus eerst opleiding kreeg bij het 15de en daarna ingedeeld werd bij het 94ste Kavallerie Regiment, 1ste Eskadron. Zulke Kav. markering heb ik eigenlijk nog nooit ergens gezien, staat ook niet beschreven in de boeken, het is ook echt wartime want dit bestond voor 14 niet. Heb wat opgezocht en deze eenheden hebben beide gevochten aan het Oostfront, hier hadden dit type eenheden dan tenminste ook nog nut. Wat dus ook nog zou kunnen is dat de schede verwisseld is geraakt in Roemenië, waar beide eenheden op het zelfde tijdstip vochten. Het stuk uit is na de oorlog vernikkeld. Onder de zwarte verf van de schede zie je dat dit ook vernikkeld is, ze zullen dus toch al wel even samen zijn.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


03 feb 2011, 13:58
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
Moest het even in 2 keer doen, te veel tekens...

Tot slot nog wat foto's: een kabinet foto van een Ulan, met een korte bajonet type 84/98 II, dus past best goed bij dit stuk. Let op zijn sporen en de Ulanka, spijtig genoeg geen Tsjapka. Ik kan persoonlijk niet zien van welke eenheid hij exact is, maar iemandmet meer verstand van uitrusting en insignes misschien wel. Hij zal wel niet van het 15de zijn, maar goed.

Afbeelding

Afbeelding

Een helm van het 15de kan je dus hier terugvinden, p.4
viewtopic.php?f=3&t=1098&start=45

Nu we toch bezig zijn, nog een foto uit de collectie. Hierop kan je onmiskenbaar een S84/98 II handvat zien met een vierkante geul, dus nou ja, Möve-Werke of Mechlich. De rest is uitgerust met Kar98s en tevens S84/98 II bajonetten, maar eerder de standaard versies zo te zien. Ze hebben Garde-strepen op hun kraag en cuffs. Niet noodzakelijk een echte Garde eenheid, maar blijkbaar werd dit ook gedragen als er een nieuw regiment gevormd werd uit een deel van een Garde eenheid. Het fijne weet ik er niet echt van. Alleszins zeldzaam om deze bajonet te kunnen zien, nog in geen enkel boek gezien. De persoon met de bajonet en de persoon eronder zouden trouwens misschien wel eens broers kunnen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Scientia Vincere Tenebras


03 feb 2011, 13:59
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
met de foto's erbij, echt prachtig!


03 feb 2011, 16:31
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
Sam, zeer interessant allemaal... Maar waarom denk je dat de schede en de bajonet bij elkaar zouden horen?
Nog een vraagje: waarom een vernikkelde schede zwart verven?
'k Weet het... ben altijd al moeilijk geweest... 8)

Adler


03 feb 2011, 17:21
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
Wel Adler, terechte vragen kan ik alleen maar zeggen, je mag kritisch zijn.
Ik quote gewoon de in mijn ogen meest gewaardeerde auteur en verzamelaar van Duitse bajonetten. Who am I to judge him?
Het kan ietwat speculatief zijn af en toe, maar ik hou wel van een goed verhaaltje tussendoor. Williams zijn boeken zijn ook geweldig, maar naast een kleine omschrijving word het sec gehouden, zelden uitleg over stempels enzo, gewoon een andere stijl, daarom niet minder goed want hij laat ook meer zien natuurlijk.

Ze zijn alleszins al samen sinds het vernikkelen, want dat zit onmiskenbaar onder de verf. Waarom overschilderen, tja, het blinkt wel erg hard natuurlijk. Ik weet het niet, ik was er niet bij.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


03 feb 2011, 17:37
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
Sam, ik waardeer die mannen ook wel, want zij steken daar ook veel werk in en pennen niet zomaar wat neer, ze schrijven toch wel serieuze boekjes hé... Aan de andere kant heb ik in al die jaren geleerd dat je nooit het verhaal de doorslag mag laten geven om iets aan te kopen, maar het stuk moet zichzelf verkopen. Soms is het echter zodanig verleidelijk en aanneembaar dat je (al dan niet impulsief) een aankoop doet waarvan je achteraf beseft dat je het niet zou gekocht hebben als het verhaal er niet bij was... if you know what I mean...
Ik heb zelf ook zo eens een ersatzbajonet met een speciaal regt. Nr. gekocht. Ze stond ook ergens in een boek (weet al lang niet meer welk)... Mooie beschrijving allemaal, maar achteraf bekeken was het de slechtste EB die ik ooit gekocht heb (qua toestand)...
OK, klinkt misschien negatief allemaal, maar 't is positief bedoeld. Uit eigen ervaring sprekende is de boodschap alleen maar dat wij verzamelaars soms een beetje te enthousiast een stuk bekijken en dan zaken over het hoofd zien, terwijl een mooi verhaal dat soms nog wat versterkt... en dan achteraf blijkt dat het stuk in kwestie niet echt voldoet aan je normale normen.
Maar ja, dat wist je natuurlijk allemaal al wel...

Adler


04 feb 2011, 09:00
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
Ik kan alleen maar zeggen dat ik het met je eens ben hoor. En iedereen heeft ooit al wel eens iets te impulsief gekocht, zoals je dat beschrijft. Ik kan er van meespreken, en dat kan je soms wel eens zuur opbreken.
Maar dat is bij dit stuk echt niet het geval. Ik heb me niet laten verleiden door het verhaal hoor, als hij nergens in zou staan zou ik deze voor dat geld ook gekocht hebben, wat niet zo veel meer was dan wat ik heb kunnen krijgen voor het stuk dat ik verkocht heb zonder markering.
Voor mij is dit omwille van de aanwezigheid van de markering (en uiteindelijke doet het er hier niet zo veel toe dewelke dit is, op wartime is het meestal wel zeldzaam) en de ook nog mooie staat toch een verbetering over de vorige, dus een mooie toevoeging aan de collectie, zeker niet onder de norm, integendeel, als je zo veel mogelijk gemarkeerd wil hebben is dit echt geen evidentie.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


04 feb 2011, 09:35
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
De 2de kavallerie bajonet dan: een simpel modelletje maar met een zeldzame markering, waar ik enorm van hou natuurlijk. Het is een S84/98 II van Erfurt met Pruissische afname voor 1915, dus zoals jullie ondertussen misschien al wel weten: niet zo eenvoudig stuk om op zich al met een markering te vinden (wartime).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De markering is er eentje om van te watertanden (vind ik persoonlijk toch): B.1.s.R.E.119 voor het Ersatz-Eskadron van het Bayerische Erste Schwere Reiter Regiment, zo van die Reiter regimenten zijn er slechts 2 in heel het Beierse leger, en in het Pruissische leger wat al de rest omvatte had je dit type eenheid niet. Zoals ik al wel eens eerder gezegd heb op het forum is het trouwens dus best zeldzaam om op een stuk met Pruissische afname een Beierse markering te vinden. Op de schede is het wapennummer spijtig genoeg niet exact hetzelfde. Dat het ondersteboven staat is wel typisch Beiers, op wel nummergelijke stukken zie je dit ook. Wat wel interessant is, is dat op de punt van de schede en onderaan de parreerstang typische Beierse wapenreknummers staan, dewelke wel nummergelijk zijn. Wat het verhaal hierachter ook moge wezen, ze zijn naar mijn mening zeker samengekomen tijdens de oorlog, in dezelfde eenheid gebleven, om vervolgens tot op de dag van vandaag nog altijd samen te zijn, dus ik beschouw het wel als nummergelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Nu dan over de portepee, net in Waver nog gevonden. Een model dat aangeeft dat het gaat om een Beierse Kavallerie Officier. De Onderofficieren kregen gewone troddeln doorweven met de staatkleuren, maar de officieren droegen normaal gezien een sabel met daarbij zulke portepee. Het lint is zilver met blauw (voor Beieren) en tevens blauw onderaan. Iets wat alleen door Beieren werd gedaan op bepaalde modellen is het ijzeren lusje tussen de knot en het lint. Er is genoeg fotografisch bewijs dat officieren vaak een sabel portepee op hun bajonet droegen en geen sabel meer hadden gezien de wijze van oorlogsvoering. Wanneer de afschaffing juist gebeurde en voor wie moet ik nog even achterhalen, ik weet het niet meer juist.
Dat is trouwens ook de reden waarom je af en toe een embleem met monogram kan vinden op een bajonet, deze werden dan af de sabel genomen en op hun bajonet geplaatst om toch nog het statussymbool te hebben, idem voor hun knot eigenlijk.

Een klein vogeltje genaamd google heeft me toegefluisterd dat Adler misschien wel eens een helmpje zou kunnen hebben van deze eenheid, net als bij mijn Ulanenstuk. Dus als hij zin heeft mag hij hier altijd een linkje plaatsen naar dit stuk.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


Laatst bijgewerkt door Sam op 27 feb 2011, 02:53, in totaal 1 keer bewerkt.



17 feb 2011, 12:50
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
Prachtig om zo te zien ... blijf deze topics met volle interesse volgen


17 feb 2011, 18:50
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Kavallerie Seitengewehr
bedankt voor al je informatieve stukken.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


19 feb 2011, 12:25
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling