Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 13:08



Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 S84/98 n.A. (II) van dubbele (Belgische/Duitse) maker. 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht S84/98 n.A. (II) van dubbele (Belgische/Duitse) maker.
Deze S84/98 n.A. heeft me een rib uit m'n lijf gekost, maar ik wilde hem hoe dan ook hebben.
De reden waarom is het verhaal achter deze schitterende bajonet.

Tijdens WW1 produceerde de Duitse firma Gottlieb Hammersfahr & Cie redelijk tot grote aantallen S84/98 n.A. bajonetten. Een aantal van de door deze firma gefabriceerde S84/98 n.A. dragen ook het "Bayard" merkteken van het Belgische Anciens Etabblissements Pieper uit Luik.

De reden hiervoor is dat tijdens de Duitse invasie in Belgie (1914) een hoeveelheid onafgewerkte bajonetten bij deze Belgische firma hadden buitgemaakt. Een gedeelte van deze buitgemaakte onafgewerkte bajonetten kwamen uiteindelijk bij de Duitse firma Gottlieb Hammersfahr & Cie terecht.

Dit is het resultaat ervan:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


07 jun 2007, 16:48
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Inderdaad een mooie aanwinst in goede staat. Er zijn 2 modellen die gebruikt zijn door het Duitse leger gemaakt door Bayard, namelijk de S84/98 II en de S14.

Ik ben het wel niet volledig met je redering eens. Deze lemmetten zouden dus volgens jou dus gemaakt door Bayard in België en dan buitgemaakt zijn door de Duitsers om vervolgens afgewerkt te worden door Gottlieb Hammerfahr. Ik zie niet echt hoe de Duitsers deze lemmetten hebben kunnen buitmaken aangezien Bayard dit model helemaal niet gemaakt heeft. Wat mijn redering altijd is geweest is dat deze gemaakt zijn door Gottlieb Hammerfahr in Duitsland en afgewerkt zijn in oorlogstijd door Bayard in België.

Bij de S14 heb je wel gelijk. Een normale Duitse S14 heeft een ronde bloedgleuf. De S14's gemaakt door Bayard hebben echter een rechthoekige bloedgleuf, net als de lemmetten van de Belgische M1889 (kort model). De Duitsers hebben dus gewoon de lemmeten die nog aanwezig waren opgebruikt en ongetwijfeld de productie op gang gehouden. Hier is nog een (niet de meest geweldige) foto van mijn S14 van Bayard, met de correcte schede en een S14 Säge door Samson Werke. Let op de rechthoekige bloedgleuf en het kortere lemmet in vergelijking met de S14 door Samson Werke.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de geïnteresseerden, ik heb nog 2 S84/98 II's te koop door Gottlieb Hammesfahr & Bayard


07 jun 2007, 17:37
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Uiteraard heb ik het verhaal niet zelf bedacht.
Dus hier een stukje bronvermelding.

Deze scans zijn gemaakt uit het boek van John Walter "The sword and bayonet makers of Imperial Germany 1871-1918"

Afbeelding
Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


07 jun 2007, 18:50
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Toch vind ik het onlogisch dat er een vooraad aan S84/98 II lemmeten aanwezig was in de fabrieken van Bayard. Dit model was helemaal niet in productie daar, tenzij Duitsland eerder een contract had met Bayard om S84/98 II's te maken, daar heb ik echter nog nooit van gehoord.


07 jun 2007, 18:59
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Misschien dat Kristof hier wat meer info over heeft :?:

_________________
www.muetstege.com


07 jun 2007, 19:03
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Misschien voor de export ?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


07 jun 2007, 19:06
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wat ik persoonlijk denk wat er gebeurd is, is dat de Duitsers mogelijk zelf nog aanpassingen aan het lemmet hebben gemaakt.

Het is namelijk niet logisch dat de Duitsers toestaan dat er door een ingenomen fabriek er hun eigen stempel in laten zetten. Tevens lijkt het mij ook niet logisch dat deze (belgische) fabriek toen nog gewoon draaide (operationeel was).

_________________
www.muetstege.com


07 jun 2007, 19:13
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
even linken naar deze topic : http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t ... ght=bayard


18 jul 2008, 10:07
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Ik verzamel nog maar pas en ik durf me eigenlijk niet goed te mengen in deze redeneringen :oops: maar kan het niet zo zijn dat toen België bezet was door Duitsland in de 1ste Wereld Oorlog die wapenfabrieken onder leiding van de Duitsers operationeel bleven omdat het om de een of andere rede goedkoper kon zijn om de bajonetten hier te fabriceren en dan door de Duitse soldaten of Belgische soldaten die overliepen naar de Duitsers te laten gebruiken? Zoveel bayard bajonetten zijn er niet. Misschien controleerde Gottlieb deze bajonetten gewoon of voegde nog iets eraan toe, bijvoorbeeld het hef of zo.
Ik weet niet of dit misschien nergens op slaat maar dat hoor ik dan wel van jullie. :oops:


05 maart 2009, 22:03
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Dag Tim,
het je deze link gevolgd? http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t ... ght=bayard
daar staat het verhaal een beetje uitgelegd.
het heeft alleszins niks met overlopende Belgische soldaten te maken.
Kristof


06 maart 2009, 08:15
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
het lijkt misschien ongebruikelijk om onderdelen in een fabriek in Herstal, België, te laten maken om ze daarna in Duitsland te assembleren.
Wanneer we echter even een kaart erbij nemen zien we dat het vanuit Herstal (Pieper, Bayard) tot Solingen (Gottlieb Hammesfahr) slechts 145km is. Om vanuit Solingen naar bijvoorbeeld Amberg (arsenaal) te gaan moeten er ongeveer 500 kilometer afgelegd worden, nochtans liggen die allebei in Duitsland!


30 maart 2009, 11:23
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Nou 1 - 0 voor jou. F.Herder en Amberg liggen inderdaad wel wat verder uit elkaar. Ik had het kunnen zien aankomen dat we er nog op terug gingen komen.
Maar dan heb je me nog altijd niet overtuigd waarom ze daar een S84/98 productielijn zouden neerzetten, of is dat maar een kleine moeite?


30 maart 2009, 11:57
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
hier gaat het niet om scores Sam, ik heb net even met opzet een own goal gemaakt zodat we terug op 1-1 komen ;-)
weet je uit welke jaartallen de S.84/98's met Bayard stempel zijn?
jammer dat de S.14's niet gestempeld zijn met het jaar van productie...

volgens mij konden beide lemmeten, mits enkele kleine aanpassingen, op dezelfde machines gemaakt worden. Het lemmet werd uit een metalen staaf in vorm geperst en daarna afgewerkt (bloedgeul, slijpen, polijsten).


30 maart 2009, 13:02
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
De 1-0 was een verwijzing naar Hans Teeuwen, maar als je dat stukje niet kent is het natuurlijk niet zo grappig.

Gottlieb Hammesfahr produceerde dit type in 15-17, maar alle stukken met Bayard op zijn 1917 gestempeld.

Als het inderdaad niet zo moeilijk is om ze in België te maken wil ik gerust mijn mening wel bijstellen. Toch zou het wel leuk zijn als we er een document over konden terug vinden.


30 maart 2009, 13:08
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Sam schreef:
De 1-0 was een verwijzing naar Hans Teeuwen, maar als je dat stukje niet kent is het natuurlijk niet zo grappig.


Hehe...je bedoeld 1-0 voor de grote mensen.
Wat dus automatisch inhoud dat jij jezelf als een kaboutertje ziet :lol: :lol: :lol:
(grapje, kon het even niet laten :wink: )

_________________
www.muetstege.com


30 maart 2009, 16:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling