Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 22:16



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Accesoires met een verhaal 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Accesoires met een verhaal
Even voorstellen, hier zijn het deze keer misschien niet zo zeer "bajonetten met een verhaal", maar eerder bajonetten met accessoires met een verhaal.
Eerst kort even de bajonetten toelichten, ze mogen er natuurlijk ook zijn:
- Eentje die ik al enige tijd heb, de S14 van Bayard (onder) met correcte schede en koppelschoen.
- Nieuw stukje, een S98nA van Simson & Co, Saksische afname 1906 (FA06, Friedrich August) met zeldzame metalen ersatz schede. In totaal zijn er 7 modellen ijzeren schedes, hierbij is er maar eentje eigenlijk die je af en toe ziet. De rest, zoals deze bijvoorbeeld, is zeer moeilijk te vinden, ook al in deze staat met zo veel verf (ze zijn altijd zwart). Afname op de haak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als jullie nu al wat goed gekeken hebben zie je dat er wat loos is met de mortise, wat is er loos: iets heel zeldzaams! Beide zijn voorzien van zogenaamde mortise-dustcovers. Diegene op de S14 had ik al enige tijd, nu ben ik er ook in geslaagd het andere model op de kop te kunnen tikken. Andere dan deze 2 bestaan er naar mijn weten niet (staan beschreven in Klaus Lubbe ook). Ik zal even het klassieke verhaal doen dat ik altijd doe als er iemand langs komt en zegt, hé wat is dat? Ik zag het eerst in het boek van Jim Maddox, er staat bij "very rare". Ik vind zoiets en mail Jim, wat vindt jij eigenlijk very rare? Want ja heel veel dingen in je boek zijn dat ten slotte. Hij heeft er in 40 jaar verzamelen nog maar 4 gezien, het zijne, de mijne en nog 2 andere gezien. Ik heb er ooit nog eens een beschadigde gezien.

Bedoeling was dus om het in de mortise te laten zitten als de bajonet niet op het geweer stond, zodat er geen vuil in kon komen (of toch moeilijker in het simplistische geval).
Wat er vooral leuk aan is is dat die op de S14 gemaakt is door de bajonet-lug van een geweer te verslijpen. Daar komt een een L-vormige stuk plaatmetaal op. Wat ook opvallend is bij dit model is dat het niet zo maar overal op past, op de ene al beter als de andere.
De nieuwe is feitelijk nog interessanter, een vergelijkbare maar eenvoudigere uitvoering die gemaakt is van eenstuk vuurbeschemer! De 2 beentjes die rond de tang gaan geplooid om mooi in de mortise te passen. Deze is dus vanachter open, wat een beetje onlogisch is, maar de enige andere die ik gezien heb is ook zo, dus ik denk niet dat het afgebroken is, ook mooie rechte rand vanachter.
Vermoedelijk zijn deze op heel kleine schaal gemaakt door wat inventieve Waffenmeisters die toegang hadden tot het nodige gerief. Het gaat zeker niet om officiële uitrusting alleszins. De kans dat ze uit een fabriek komen is ook heel klein, daarvoor bestaan er te weinig van en zou er waarschijnlijk wel een inspectiestempel op staan, individuele personen die er werkten zouden het misschien nog wel op eigen initiatief gedaan kunnen hebben.
Te veel details en foto's plaats ik liever niet, ik zou niet willen dat er binnenkort heeft veel S98/05nA trans opduiken en speeltjes zoals deze. Je weet maar nooit wie er mee kijkt.

Afbeelding


12 jan 2010, 20:38
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
het zijn dit soort stukjes die de kers op de taart zijn bij een verzameling, leuke aanwinsten!
de meer uitgewerkte versie had ik al eens "live" gezien, de nieuwe nog niet.
het zal zeker helpen maar met de achterkant van de pommel min of meer vrij was het geen onfeilbaar stukje. Wel goed gemaakt, mooi mooi


13 jan 2010, 07:32
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
'Horen' die covers dan bij de specifieke bajonet, of passen ze op alle bajonetten voor een '98?

_________________
Si vis pacem para bellum!


13 jan 2010, 14:54
Profiel WWW
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht 
Inderdaad speciale hebbedingetjes die je niet elk jaar tegenkomt. Van dat namaken zou ik niet te veel schrik hebben...

Adler


13 jan 2010, 15:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Wel Friedrich, de eenvoudige vorm past overal op (denk ik toch, nog geen tijd om het te testen)
Maar die L vormige past niet overal op. Soms past het niet, doordat de vuurbeschemer in de weg zit. Bij modellen zonder vuurbeschermer past het bij de ene al wat beter als bij de andere, soms is er nog wat speling. Op deze S14 sluit het vrij goed aan.

Ik bedacht me net dat ik was vergeten de markering op de S98nA uit de leggen (wat een doodzonde). Het is een beetje een lastige en atypische eigenlijk, ik ben niet 100% zeker.

Afbeelding

Op de gemiddelde bajonet zou dit staan voor een Kurasier Regiment, maar aangezien het een Saksische is, is het normaal gezien het een Het Königliche Sachsische Karabiner Regiment wat het 2. Schweres (Reiter Regiment) van Saksen is, dus ook een ruitereenheid. Het is eigenlijk vrij vergelijkbaar met Kurasier eenheid, maar de Saksen gebruiken de benaming Reiter en Karabiner voor dit type. Er is ook een Kgl.Sachs.Reiter Regiment, dit is het 1.Schweres (Reiter regiment).
De cijfers maken het wat ingewikkeld, ik kan niet echt kan zeggen op wat ze juist slaan. Normaal gezien zou ik zeggen 3de Kurasier Reg., 6de Companie, maar aangezien het Saksisch is word het dus al Karabiner en aangezien er hier maar 1 van is, kan de 3 al onmogelijk op het regimentsnummer slaan.


13 jan 2010, 17:13
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Adler schreef:
Van dat namaken zou ik niet te veel schrik hebben...

Adler


Ik zou ze best na willen maken. Dus als iemand de specs heeft :D

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


13 jan 2010, 18:04
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Volgens het boek van Jeff Noll is de markering 3.K.6 (deze exacte dus) voor de Staff van het 3de Kürassier Regiment, wapennummer 6. Staff is inderdaad een logische verklaring waarom er slechts 1 cijfer staat, dit is dan het wapennummer en niet de companienummer. Het zou dan wel gaan om een Pruissische markering op een Saksische bajonet, in deze 'richting' heb ik het wel nog nooit gezien. Beierse en heel soms Saksische markeringen op een Pruis zie je af en toe, maar dit is niet gebruikelijk.


22 jan 2010, 14:33
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling