Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 17:53



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 S84/98 II “Neuer art” bajonet 
Auteur Bericht
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht S84/98 II “Neuer art” bajonet
Anderhalf jaar geleden hebben jullie deze bajonet voor mij geïdentificeerd. Het leek mij wel leuke om hier onder “Bajonetten met een verhaal” te posten. Als je alles op een rijtje zet is het tenslotte een mooi verhaal.

In april 1945 kreeg mijn vader van de Canadese bevrijders die bij hun thuis in Dokkum bij mijn grootouders in ingekwartierd zaten een Duits koppel, een veldfles en een bajonet. Na verloop van tijd kreeg ik de bajonet van mijn vader. Via dit forum heb ik de vroegere geschiedenis van deze bajonet kunnen achterhalen.

Afbeelding

1918-1920 Einde eerste wereldoorlog / Verdrag van Versaille “productie en ingebruikname”
De bajonet is in 1918 in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog in Duitsland gemaakt. Dit blijkt uit de gekroonde W (staat voor Kaiser Wilhelm) met daaronder de “18” (1918) op de rug van het lemmet. Het is een Pruisische (Duitse) S84/98 II of neuer Art bajonet uit de Eerste wereldoorlog. De Pruisische oorsprong wordt bevestigd door de gotische letter C op de rug van het lemmet (teken van de inspecteur). Dat er sprake is geweest van 2 inspecteurs blijkt uit het andere inspectiestempel op de pommel.

Afbeelding

Odeon Werke (gevestigd in Berlin-Weissensee) is een fabrikant waar weinig van bekend is. Het is één van de kleine fabrikanten die vaak weinig ervaring hadden met het produceren van bajonetten. S84/98 II bajonetten hebben ze alleen in 1918 gemaakt. De S84/98 II bajonetten zijn meestal terug te vinden in combinatie met F. Herder. Hoogstwaarschijnlijk is de bajonet gemaakt door F. Herder, een groter bedrijf, en vervolgens afgewerkt door Odeon.


Afbeelding

1920-1933 De Weimar republiek “gebruik door de Reichswehr”
Na de oorlog verder gebruikt door de Weimar republiek, mogelijk in de Reichswehr (leger) of anders door de politie. De “1920” op de pareerstang bevestigd het gebruik door de Weimar republiek. De geallieerden, die Duitsland in het Verdrag van Versailles heel strenge beperkingen in verband met wapens opgelegd hadden, probeerden door die bestempeling een controle over de Duitse bewapening te hebben.
Normaal gezien waren deze bajonetten geblauwd zo ook deze. De markering Za.S. op de parreerstang is vast zeker een markering uit de Weimar periode en dus na 1918 geplaatst. Mogelijk staat de S voor Schutzpolizei, Wat het precies betekend is niet duidelijk. De 24 is mogelijk ook een Weimar stempeling aangebracht door de politie maar kan ook later geplaatst zijn (1927-1930).

1933-1945 Nazi tijdperk / De tweede wereldoorlog “gebruik door de Wehrmacht (Nordsee Kriegsmarine)”
Zoals eerder gezegd is de bajonet in de 2e wereldoorlog verder gebruikt. De Canadeese bevrijders hadden hem in 1945 immers van een gevangengenomen duitse soldaat afgenomen. Dit verklaart ook dat de bajonet steekt in een WO2 schede die in 1938 door Weyersberg, Kirschbaum en Cie. (W.K.C.) gemaakt is. Voor op deze schede staat het wapennummer van bajonet die er oorspronkelijk in hoorde (“0815”). Op de achterkant van de schede staat het troepenstempel “N2345 P”. Hieruit valt af te leiden dat de schede gebruikt is bij de Nordsee Kriegsmarine (Kriegsmarine Nordflotte). Van de Kriegsmarine is bekend dat zij veel gebruik maakten van Weimar uitgaves van Eerstewereldoorlog bajonetten. Dat deze bajonet in de kustregio (Dokkum ligt vlakbij de toenmalige haven van Oostmahorn) van de duitsers is afgenomen is dan ook logisch geworden.

Afbeelding

Als ik iets verkeerd heb weergegeven schieten jullie mij maar lek. Daar leer ik alleen maar weer wat van. :wink:

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


24 aug 2009, 19:57
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Wat wellicht nog iets oplevert is de achterkant van de koppelschoen. Staat daar wellicht nog een leesbare maker en jaartal op? Mogelijk ook nog een marine afname (adelaartje boven een M)?


24 aug 2009, 21:33
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: S84/98 II “Neuer art” bajonet
Gjalt schreef:
De bajonet is in 1918 in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog in Duitsland gemaakt. Dit blijkt uit de gekroonde W (staat voor Kaiser Wilhelm) met daaronder de “18” (1918) op de rug van het lemmet. Het is een Pruisische (Duitse) S84/98 II of neuer Art bajonet uit de Eerste wereldoorlog. De Pruisische oorsprong wordt bevestigd door de gotische letter C op de rug van het lemmet (teken van de inspecteur). Dat er sprake is geweest van 2 inspecteurs blijkt uit het andere inspectiestempel op de pommel.


Je zegt dat de Pruissische oorsprong bevestigd word door de gotische letter C op de rug. Dit zijn inderdaad wel inspectiestempels, maar dit heeft niets te maken met de staat, het heeft te maken met de naam van de inspecteur. Het enige wat zegt dat deze Pruissisch is, is de W18, trouwens voor Wilhelm II. Het is dus perfect mogelijk om zeg maar een Saksische te vinden met dezelfde inspectiestempels.

Nog een kleine aanvulling aan de Kriegsmarine stempel, de letter achter het serienummer staat voor de haven waar ze normaal gezien gestationeerd waren. De staat staat bv. voor Werf Kiel en de P staat voor de Werf Peenemünde. Misschien nog interessante informatie.


25 aug 2009, 11:21
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht Re: S84/98 II “Neuer art” bajonet
Bedankt voor de info :D

Sam schreef:
Het enige wat zegt dat deze Pruissisch is, is de W18, trouwens voor Wilhelm II. Het is dus perfect mogelijk om zeg maar een Saksische te vinden met dezelfde inspectiestempels.


Dat gotische inspectie stempels ook op ander bajonetten konden voorkomen wist ik niet. ‘k had vernomen dat een gotische C meestal op Pruisische bajonetten voorkwam maar die hebben daar dus schijnbaar geen pattent op. :wink:

Sam schreef:
de P staat voor de Werf Peenemünde.


Ook wist ik niet dat de P op de schede stond voor de haven waar men gestationeerd was. Erg blij met die informatie. Wat ik alleen niet begrijp is dat de N voor Nordsee staat terwijl Peenemünde volgens mij toch dichter bij de Ostsee ligt en die schedes hadden toch een O voor het nummer te staan?

Afbeelding

Of lagen daar ook schepen van Nordsee Kriegsmarine ? Zo heb ik er bijvoorbeeld op dit forum wel eens één met een N van Nordsee en de K van Kiel gezien.

Afbeelding

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


25 aug 2009, 17:53
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht 
weeral wat bijgeleerd zie :)

knappe foto's trouwens :)

@sam : zijn er voor duitse bajo's boeken die je kan aanbevelen ?

kwestie van over deze ook wat bij te leren.

grtz

yoeri

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


25 aug 2009, 18:00
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant

Geregistreerd: 17 jun 2008
Berichten: 122
Woonplaats: nederland
Bericht 
Kilian schreef:
Wat wellicht nog iets oplevert is de achterkant van de koppelschoen. Staat daar wellicht nog een leesbare maker en jaartal op? Mogelijk ook nog een marine afname (adelaartje boven een M)?


'k heb even goed gekeken maar op de achterkant van de koppelschoen kan ik geen tekens vinden. Was overigens wel mooi geweest maar 'k mag bij deze bajonet niet mopperen over het aantal stempels / tekens. :wink:

_________________
Homo Sapiens non urinat in ventum.


25 aug 2009, 18:06
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
yoeri schreef:

@sam : zijn er voor duitse bajo's boeken die je kan aanbevelen ?



Dit vroeg ik mij ook af eigenlijk

_________________
Cogito Ergo Sum


25 aug 2009, 19:51
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
meer info staat ook in http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=665 (ondertussen op slot zodat hier alles verder kan gaan)


25 aug 2009, 20:01
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: S84/98 II “Neuer art” bajonet
Sam schreef:
...Nog een kleine aanvulling aan de Kriegsmarine stempel, de letter achter het serienummer staat voor de haven waar ze normaal gezien gestationeerd waren. De staat staat bv. voor Werf Kiel en de P staat voor de Werf Peenemünde. Misschien nog interessante informatie.


Gjalt is er al op ingegaan en ook ik heb moeite met die stelling Sam. Heb je daar een onderbouwing voor?

Kriegsmarine ken ik met N (Nordsee) en O (Ostsee) dan een nummer en dan óf geen letter, of een K of een P.

De K en de P kom je zowel bij Nordsee als Ostsee stukken tegen, zeker al vanaf 1937. Ook een serienummer zonder letter aan het eind zie je zowel bij Nordsee als Ostsee.

Nou weet ik niet precies waar de officiële grens tussen de Nordsee en de Ostsee lag, maar ik ben altijd van Schleswig Hollstein / Denemarken uitgegaan. Zowel Kiel als Peenemünde liggen dan aan de Ostsee, waarbij ik eerlijkheidshalve moet zeggen dat ik niet eens weet of er voor 1945 wel een marinebasis in Peenemünde was.

En welke zijn dan de stukken uit Wilhelmshaven?


25 aug 2009, 21:00
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Hopelijk kan ik je vertellen waar ik deze informatie nu weer vandaan heb gehaald als ik terug ben van op reis Kilian. Ik weet nu niet meer juist of het nu in een boek stond of ik het op BCN gelezen had ofzo, maar ergens had ik het wel gezien. Dat word dus even bladeren.

Ik geef wel toe dat het wat raar klinkt aangezien er inderdaad op zowel Ostsee als Nordsee stukken een k en een p terug te vinden is. Naar mijn weten zijn dit wel de enige letters die er achter het serienummer gevonden worden, dus ze moeten wel een betekenis hebben. Met betrekking tot WO1 is Kiel de Baltische of Ostsee haven en Wilhelmshaven de hoofd Nordseehaven, dus als de letter in kwestie voor de haven zou staan is het inderdaad wel vreemd dat er geen w bestaat. WO2 is minder mijn ding dus ik ga er mijn hand niet voor in het vuur steken.


26 aug 2009, 13:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling