S84/98 II “Neuer art” bajonet
Anderhalf jaar geleden hebben jullie deze bajonet voor mij geïdentificeerd. Het leek mij wel leuke om hier onder “Bajonetten met een verhaal” te posten. Als je alles op een rijtje zet is het tenslotte een mooi verhaal.
In april 1945 kreeg mijn vader van de Canadese bevrijders die bij hun thuis in Dokkum bij mijn grootouders in ingekwartierd zaten een Duits koppel, een veldfles en een bajonet. Na verloop van tijd kreeg ik de bajonet van mijn vader. Via dit forum heb ik de vroegere geschiedenis van deze bajonet kunnen achterhalen.
1918-1920 Einde eerste wereldoorlog / Verdrag van Versaille “productie en ingebruikname”
De bajonet is in 1918 in het laatste jaar van de eerste wereldoorlog in Duitsland gemaakt. Dit blijkt uit de gekroonde W (staat voor Kaiser Wilhelm) met daaronder de “18” (1918) op de rug van het lemmet. Het is een Pruisische (Duitse) S84/98 II of neuer Art bajonet uit de Eerste wereldoorlog. De Pruisische oorsprong wordt bevestigd door de gotische letter C op de rug van het lemmet (teken van de inspecteur). Dat er sprake is geweest van 2 inspecteurs blijkt uit het andere inspectiestempel op de pommel.
Odeon Werke (gevestigd in Berlin-Weissensee) is een fabrikant waar weinig van bekend is. Het is één van de kleine fabrikanten die vaak weinig ervaring hadden met het produceren van bajonetten. S84/98 II bajonetten hebben ze alleen in 1918 gemaakt. De S84/98 II bajonetten zijn meestal terug te vinden in combinatie met F. Herder. Hoogstwaarschijnlijk is de bajonet gemaakt door F. Herder, een groter bedrijf, en vervolgens afgewerkt door Odeon.
1920-1933 De Weimar republiek “gebruik door de Reichswehr”
Na de oorlog verder gebruikt door de Weimar republiek, mogelijk in de Reichswehr (leger) of anders door de politie. De “1920” op de pareerstang bevestigd het gebruik door de Weimar republiek. De geallieerden, die Duitsland in het Verdrag van Versailles heel strenge beperkingen in verband met wapens opgelegd hadden, probeerden door die bestempeling een controle over de Duitse bewapening te hebben.
Normaal gezien waren deze bajonetten geblauwd zo ook deze. De markering Za.S. op de parreerstang is vast zeker een markering uit de Weimar periode en dus na 1918 geplaatst. Mogelijk staat de S voor Schutzpolizei, Wat het precies betekend is niet duidelijk. De 24 is mogelijk ook een Weimar stempeling aangebracht door de politie maar kan ook later geplaatst zijn (1927-1930).
1933-1945 Nazi tijdperk / De tweede wereldoorlog “gebruik door de Wehrmacht (Nordsee Kriegsmarine)”
Zoals eerder gezegd is de bajonet in de 2e wereldoorlog verder gebruikt. De Canadeese bevrijders hadden hem in 1945 immers van een gevangengenomen duitse soldaat afgenomen. Dit verklaart ook dat de bajonet steekt in een WO2 schede die in 1938 door Weyersberg, Kirschbaum en Cie. (W.K.C.) gemaakt is. Voor op deze schede staat het wapennummer van bajonet die er oorspronkelijk in hoorde (“0815”). Op de achterkant van de schede staat het troepenstempel “N2345 P”. Hieruit valt af te leiden dat de schede gebruikt is bij de Nordsee Kriegsmarine (Kriegsmarine Nordflotte). Van de Kriegsmarine is bekend dat zij veel gebruik maakten van Weimar uitgaves van Eerstewereldoorlog bajonetten. Dat deze bajonet in de kustregio (Dokkum ligt vlakbij de toenmalige haven van Oostmahorn) van de duitsers is afgenomen is dan ook logisch geworden.
Als ik iets verkeerd heb weergegeven schieten jullie mij maar lek. Daar leer ik alleen maar weer wat van.