Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 12:08



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Koloniale S98 aA & aAS 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Koloniale S98 aA & aAS
De examens zitten er op en dan schrijf ik graag weer eens een verhaaltje. Deze keer presenteer ik jullie een bajonet die ik al enige tijd in mijn bezit heb, het gaat deze keer niet om een nummergelijk exemplaar spijtig genoeg, maar de stempel is zo interessant dat ik deze toch echt even aan jullie wou laten zien.
Het gaat om een S98 alter Art geproduceerd door Erfurt in 1900. Erbij zit een metalen ersatz schede. Deze schede is eigenlijk zeer ongeschikt, maar aangezien ik die toch ook ergens ook kwijt moet zet ik ze gewoon op stukken met een interessante stempel, maar waarvan de originele schede ontbreekt. In dit geval is het dus niet echt historisch correct. Het is niet dat er geen S98's meer aan het front werden gebruikt, maar omwille van de aard van de stempel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De parreerstang van de S98aA is gestempeld: "2.O.R.1.15.". Dit staat voor Het 15de wapen van de 1ste Kompanie van het 2de Ostasiatisches Infanterie Regiment.
In een gewoon infanterie regiment zat er ongeveer 3400 man, maar deze "Ostasiatsche" waren kleiner met slechts 1600 man. In totaal waren er 6 zo'n regimenten en dan nog wat Jäger, Reiter, Pioneer en Artillerie eenheden. Dit alles goed voor een totaal aantal van een kleine 11000 Duitsers in China, de marinevloot niet meegerekend. (Geen 900 man zoals bepaalde bronnen vermelden).

Afbeelding

Deze eenheid maakten dus deel uit van het Ostasiatische Expeditiekorps of The East-Asian Expeditionary Force die gevormd werd door de "Eight Nation Alliance" - Japan, VSA, VK, Duitsland, Italië, Oostenrijk-Hongarije, Frankrijk en Rusland.
Wat ze er nu kwamen doen is wat ingewikkelder. De Duitsers zaten er eigenlijk al vrij goed verworteld, op een 500km van Beijing in Tsingtau (Kiatshou) hadden ze een marinebasis.
Deze landen en enkele andere (waaronder België en Nederland) hadden gezanten in Bejing. Dan in 1900 komen de Boxers (jongens die euro-trash en kolonialisme niet zo tof vinden) in opstand of zoals het eigenlijk noemt de "Righteous Harmony Society Movement" die ondernomen werd door de "Righteous Fists of Harmony" (die Chinezen toch :-)). De wijk waarin al deze mensen zich bevinden word dus aangevallen. Een groot deel van hen kan ontkomen door in een fort te schuilen en zich te verdedigen, de Duitsers zaten er te ver vandaan en halen het niet. Het fort word dus belegerd en moet ontzet worden. Er worden ook veel priesters en christelijke Chinezen vermoord doorheen de regio.

De landen gaan dus samen zitten en sturen de EAEF, onder leiding van de Brit Vice-Admiral Erward Seymour. Ze gaan aan land iets van een 70km van Beijing in Tianjin, maar deze stranden nogal snel onderweg naar Bejing door de zware tegenstand van Boxers en Keizerlijke (Chinese) troepen en ze moeten dus zelf gered worden. Ze schuilen in een fort en worden ontzet door de achterhoede. Na ongeveer 25 dagen word dan eindelijk Bejing bereikt. Onder leiding van de Duitse generaal Graf Alfred Von Waldersee worden de gezanten ontzet.
Het grootste deel van de Duitse troepen kwam wel te laat, maar ze zijn dan hier en daar nog wat Boxer dorpen gaan duidelijk maken wie er de baas was. De troepen van alle landen hebben het allemaal nogal bont gemaakt, plunderen, moorden, ... Maar de Duitsers maakten het blijkbaar wel heel bont, ze hebben er zelfs een reputatie aan over gehouden. Toen ze vertrokken heeft Kaiser Wilhelm II tegen hen gezegd: "Zoals de Hunnen, 1000 jaar geleden onder leiding van Attila, een reputatie verworven door de deugden volgens welke zei nog steeds leven in historische traditie. Laat de naam Duitsland ook op zulke manier bekend worden in China, zodat geen enkele Chinees ooit nog minachtend zal neerkijken op een Duitser. Ze hadden het blijkbaar nogal letterlijk genomen, die Duitsers toch ;-).
Veel mensen weten wel dat de Duitsers tijdens W.O.I dat de Duitsers werden afgeschilderd als de "Bloody Hun", maar weinig mensen dus dat het naar verwijzing is naar wat ze in China gedaan hebben, in combinatie met de uitspraken van Wilhelm II. Iets wat de Britten blijkbaar niet vergeten waren.

Nog een interessante foto (Bron: Mussée De l'Armée, Paris.). Op de eerste valt er al veel te zien: 3 onthoofde boxer-leiders met op de achtergrond een Duitse soldaat. En jawel, met een S98aA natuurlijk. De gewone soldaten waren niet echt goed voorbereid op het klimaat aldaar en dat vertraagde de opmarsen wel. Het is niet verwonderlijk dat de soldaat een S98aA draagt, aangezien ze aan land maar 3 soorten bajonetten bij hadden. Namelijk de 2 dat je juist gezien hebt en voor de pioniers een speciaal ontworpen Pfm71/98. Ooit hoop ik er zo eentje te kunnen hebben, maar dit lijkt me heel onwaarschijnlijk aangezien er maar ongeveer 600 stuks van gemaakt zijn. Aangezien er voor de Gew98 nog geen zware pioniersbajonetten met zaagrug bestonden hebben ze oude Pfm's gerehilt, namelijk met een S98aA-achtig handvest. De Pioniers zijn uiteindelijk het langste gebleven (tot in 1902) in de vorm van een bezettingsbrigade.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Sam op 03 okt 2009, 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.



07 jul 2009, 12:55
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Mooi bajonet en interessant verhaal, ik wist niet dat den duits in china actie geweest is :roll:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


07 jul 2009, 20:17
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Dat was gisteren nog mijn examenopdracht van geschiedenis :lol: Traktaatgebieden en de Bokser-opstand in China in 1900
Is school toch nog ergens goed voor :P


08 jul 2009, 06:23
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht 
Een interessante bajonet, met een interessant verhaal...

Adler


08 jul 2009, 13:22
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
fijn om te weten sam, bedankt voor deze post.
als ik tijd heb schrijf ik er ook eentje over de Belgische Legatie!


08 jul 2009, 14:31
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Mooie uitleg bij een mooie bajonet ! 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


10 jul 2009, 23:02
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Een nieuwe toevoeging aan mijn koloniale bajonetten. Met deze ben ik zeer blij en ook wel een beetje trots. S98 aA Säge bajonetten zijn moeilijk te vinden, maar al helemaal als ze deel uitmaken van het Ostasiatische Expeditiekorps. De bajonet is gemaakt in 1900 door Erfurt en draagt de stempeling O.E.2.241. wat staat voor het Obercommando van het Ostasiatische Expeditiekorps of toch alleszins een overkoepelde eenheid van dit korps, eentje uit de honderden wellicht. De schede is niet de originele, maar een metalen ersatz schede van FAG (Friedrich August Gobel). Historisch niet echt gekocht, maar goed, beter als geen schede en best wel moeilijk te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


03 okt 2009, 21:11
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Nog 2 interessante foto's, eentje waarop enkele officieren staan van het Ostasiatische Expeditiekorps. Deze zijn beter uitgerust dan de gewone soldaten, met tropenhelmen en lichtere pakken. Verder zijn er Infanterie Officiere Degens 1889 te zien, S98 aA's & troddeln.
Afbeelding

De andere foto laat wat andere mensen zien van het korps.
Afbeelding
VK - Rusland - Italië? - India (VK) - Duitsland - Frankrijk - Duitse marinier? - Oostenrijk-Hongarije? - Japan


Laatst bijgewerkt door Sam op 10 okt 2009, 16:04, in totaal 2 keer bewerkt.



03 okt 2009, 21:19
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
mooie foto's sam, dat maakt het verhaal bij een bajonet veel leuker
die voorlaatste op de foto lijkt me een italiaanse bersaglieri

Afbeelding

heb je niet toevallig een foto met hogere resolutie?


04 okt 2009, 05:53
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Mooie aanwinst Sam.
:wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


04 okt 2009, 20:06
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Mooi Kristof, zo hebben we het rijtje toch weer wat verder kunnen aanvullen, nog maar 2 vraagtekens nu. Hier is de foto op volledig formaat en nog een andere foto van de groep, hier staan nog wel 2 andere soldaten bij, geen idee wie deze nog moeten zijn.

Afbeelding
VK - Rusland - Oostenrijk-Hongarije? - India (VK) - Duitsland - Frankrijk - Duitse marinier? - Italië - Japan

Afbeelding


10 okt 2009, 15:59
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
eerste foto, 4de van links is zeker een Indische officier.
de 7de van links lijkt me een Mannlicher model 1888 geweer te dragen... mogelijk oostenrijkse marine?


11 okt 2009, 08:28
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
virjinz schreef:
eerste foto, 4de van links is zeker een Indische officier.


Indiaase :wink:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


11 okt 2009, 21:15
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
blijkbaar is "indisch" meer voor het voormalig Nederlands-Indië maar beide kunnen gebruikt worden voor afkomstig uit India volgens mijn Van Dale. :-)
weet iemand wie die persoon met de baard is op de 2de foto?
zijn dit trouwens foto's uit jouw verzameling Sam?


12 okt 2009, 13:53
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
hier enkele afbeeldingen uit een ebay veiling (ondertussen afgelopen)


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


01 nov 2009, 12:42
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling