Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024, 12:11



Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Roest op bajonetten 
Auteur Bericht
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 apr 2010
Berichten: 893
Bericht 
Weet je waar ik en m'n pa al hele goede resultaten mee behaald hebben dat is ASTONISH pasta reiniger. Eerst met vochtige doek en pasta en daarna opblinken met droge doek. Indien erg vervuild tussendoor piwel000(staalwol). Het bevat geen zuren en is bio afbreekbaar. Je kan er zelf je handen mee wassen :) (Engels product)

_________________
Concordia res parvae crescunt


18 apr 2010, 19:01
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
yoeri schreef:
@meut :

"HG roestvrijstaal 'snel' glans (kun je in de supermarkt kopen)"

heb je daar goede resultaten mee?



Je moet het meer zien om weer wat glans terug te brengen, maar ik moet zeggen dat je hier geen wonderen van hoeft te verwachten.

_________________
www.muetstege.com


18 apr 2010, 21:28
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Wat gebruiken jullie eigenlijk als ontvetter? Ik heb nu een spuitbus van 'liqui-moly' maar vind die nogal agressief ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


26 apr 2010, 16:42
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Ik heb remmenreiniger hier.
Dit gebruik in enkel als er heeeeel veel cosmoline op de bajonet zit.
Pas altijd wel op voor het hout

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


26 apr 2010, 22:46
Profiel
Korporaal
Korporaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2011
Berichten: 30
Woonplaats: Ieper
Bericht 
Misschien een domme vraag, alhoewel.... ik was bouwvakker en ik weet uit eigen ervaring dat wij onze voegers en truwelen en alles van metal die in contact kwam met cement, af en toe (ik spreke dus over enkele keren per jaar) een weekendje in een badje met zuur worden gestopt. Hierdoor verdween het eventuele roest, cement en alle andere vuil maar het metaal bleef bewaard.

Nu mijn vraag. Ik heb twee bajonetten die enorm aangetast zijn met zwart vuil en roest. Het zijn twee P1907 bajonetten waarvan één met houtwerk maar helaas de punt afgebroken, terwijl de andere compleet in lengte, wat afgebroken aan het snijvak van lemmet en zonder hout. Het roest en vuil hangt er goed aan. Mag ik dit a.d.h.v. een badje zuur afvreten? Of slecht idee? Dit kwam in me op.

_________________
Afbeelding


06 jan 2011, 23:04
Profiel WWW
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht 
k98sniper schreef:
Speciale schuursteen ?????


Ik heb het al gedaan met puimsteen en olie en het resultaat is heel bevredigend.

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


06 jan 2011, 23:18
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Snaaip schreef:
Misschien een domme vraag, alhoewel.... ik was bouwvakker en ik weet uit eigen ervaring dat wij onze voegers en truwelen en alles van metal die in contact kwam met cement, af en toe (ik spreke dus over enkele keren per jaar) een weekendje in een badje met zuur worden gestopt. Hierdoor verdween het eventuele roest, cement en alle andere vuil maar het metaal bleef bewaard.

Nu mijn vraag. Ik heb twee bajonetten die enorm aangetast zijn met zwart vuil en roest. Het zijn twee P1907 bajonetten waarvan één met houtwerk maar helaas de punt afgebroken, terwijl de andere compleet in lengte, wat afgebroken aan het snijvak van lemmet en zonder hout. Het roest en vuil hangt er goed aan. Mag ik dit a.d.h.v. een badje zuur afvreten? Of slecht idee? Dit kwam in me op.


Zoals je de stukken beschrijft hebben ze toch al geen verzamelwaarde meer, dus kun je er mee doen wat je wilt zonder dat je bang hoeft te zijn daar later spijt van te krijgen. Verwacht overigens dat je het metaal met zuur wel gaat aanvreten. Dat zal overigens wel mede afhankelijk zijn van het zuur dat je gebruikt. Citroenzuur of azijnzuur zal een ander effect hebben dan salpeterzuur of koningswater. Ik heb ook wel eens gelezen over electrolyse. Zou je ook eens kunnen proberen en zien wat er gebeurt. Ik heb er geen ervaring mee en kan je ook niet vertellen hoe het precies moet, maar geloof dat er op dit forum wat over te vinden is.


07 jan 2011, 15:15
Profiel
Korporaal
Korporaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 jan 2011
Berichten: 30
Woonplaats: Ieper
Bericht 
Vermits beiden idd geen waarde meer hebben heb ik de beste bajonet (dus de bajo zonder handvatten en compleet in lengte) wat opgelapt en de handvatten gemonteerd op de bajonet. Ze passen en ze zijn er terug afgehaald zodat de bajo enkele dagen (een week) in cola kan weken. Schijnt dat cola echt goed is tegen vuil en roest.

_________________
Afbeelding


07 jan 2011, 23:31
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling