Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024, 09:29



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Invetten bajonetten 
Auteur Bericht
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Invetten bajonetten
Collega's,

ik heb een paar vraagjes over het invetten van bajonetten. Daar de meeste van mijn collectie reeds is ingevet heb ik er nog enkelen die dat niet zijn.
Daarom:

1) Invetten van bajonetten zorgt ervoor dat ze door de jaren niet "slijten"?

2) Hoe zit het bij bajonetten met een lederen schede? Is het verstandig deze ook in te vetten?

3) Welk "vet" gebruiken jullie? Eventueel links of namen? Misschien iemand die mij een potje kan regelen? (uiteraard tegen vergoeding)

4) Als je een bajonet invet, hoe doe je dit precies? :oops: Hoeveel moet erop? hoe breng je het aan?

Alvast bedankt voor de reacties

Niels


08 sep 2010, 20:43
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Voor invetten ben ik niet zo voor, da plakt :?
voor het onderhoud van mijn bajonetten gebruik ik goeie oude wapen olie en voor de lederen frogs leder vet :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


08 sep 2010, 21:38
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Ik denk dat in de meeste internationale fora hier wel eens over geschreven is en heb het idee dat het voor sommigen alhaast een religie is welk middeltje ze gebruiken. Zelf ben ik in 1977 begonnen met mijn verzameling dus kan inmiddels al wat zeggen over de effecten op langere termijn. De eerste bijna dertig jaar heb ik het metaal ingevet met zuurvrije vaseline en dat 1x per jaar of zo opnieuw gedaan. Geen enkel probleem met corrosie gehad en dat is ook niet zo gek als je nagaat dat in de meeste militaire depots ook vet als conserveringsmiddel gebruikt wordt. Nadeel is wel dat er stof in blijft hangen. De laatste jaren ben ik overgestapt op Ballistol; een dunne olie. Tot nu toe geen problemen en over 30 jaar kan ik je misschien meer vertellen. Ik denk dat het uiteindelijk allemaal niet zoveel uitmaakt wat je erop smeert, zolang je de bajonetten droog bewaart, uit direkt zonlicht (verkleuring en degradatie van rubber) en vooral er voor zorgt dat je na het spelen de vingerafdrukken heel consequent van het metaal haalt. Het zuur van je zweetvingers gaat op den duur invreten en dan krijg je van die nare roestige vingerafdrukjes op het metaal. Toen ik begon had ik mijn verzameling aan de muur hangen, maar nu ligt het gewoon in een kist met het deksel dicht. Geen last van stof en zonlicht en mensen blijven er met hun tengels vanaf.

Voor leer heb ik lange tijd lederolie op basis van Neatsfoot Oil gebruikt. Op een amerikaans forum las ik eens dat dit schimmelvorming kan veroorzaken en die ervaring heb ik ook, met name op zwitserse koppelschoenen. Die amerikanen zworen bij een spulletje dat Pecard's Antique Leather Care heet. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee. Je komt ook het advies tegen helemaal niks aan het leer te doen, omdat alles wat je erop smeert de kleur donkerder maakt. Weer anderen bewaren hun lederen objecten onder geconditioneerde (droge) omstandigheden. Ik denk dat dat in ons klimaat niet echt nodig is, we zitten hier niet in heet en vochtig Alabama, of zo. Wel weet ik dat als het leer te veel gaat uitdrogen het uiteindelijk onherstelbaar kapot gaat, dus je moet er nog mee oppasen ook om het te droog te bewaren. Ik heb wel eens gespeeld met een helmriempje van een nederlandse M1916 helm dat hard als een plankje geworden was. Onder andere een stukje met olijfolie ingesmeerd en een stukje met handcreme van mijn vrouw (daar ging het wel lekker van ruiken) en nog zo wat middeltjes. Het resultaat was dat het leer wel weer zacht werd, maar je trok het als papier uit elkaar omdat de cohesie in het materiaal kapot was gegaan. Ik heb nu ook een schede ingesmeerd met kleurloze ("waterkleurig") schoengel. Eens kijken wat dat op de langere termijn doet. Ik ben er nog niet uit wat het beste is.

Voor hout gebruik ik kolvenolie.


08 sep 2010, 22:29
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Zag net dat je ook nog vroeg hoe je het vet aanbrengt: Gewoon met een lapje, zoals je schoensmeer kunt aanbrengen. Als je de russische conserveringsmethoden ziet zou je denken dat er minstens een centimeter dikke laag vet op moet, maar een dun dekkend laagje is voldoende.


08 sep 2010, 22:34
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ik gebruik vaak legia olie (daar heb je een variant voor het bewaren van vuurwapens + eentje specifiek voor hout)
maar ballistol is ook meestal voldoende. Vooral ervoor zorgen dat het metaal & hout altijd lichtjes geolied zijn (niet te veel, kan voor verrotting zorgen) en voor de rest niet afziet (direct zonlicht, snel plaatsvindende temperatuurveranderingen, contact met zweet dat niet weggenomen wordt, ...)


09 sep 2010, 17:03
Profiel WWW
Adjudant-Chef
Adjudant-Chef

Geregistreerd: 09 jul 2007
Berichten: 357
Bericht 
ik gebruik ook Balistol. Ik moet binnenkort ook maar weer de geweren een onderhoudsbeurtje ermee geven.

Dan doe ik het in een potje, doop ik er de kast in en smeren maar.


09 sep 2010, 18:50
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
Indien je bajont een lederen schede heeft, dan is het dus ook niet erg om het lemmet in te wrijven met Balistol?


14 sep 2010, 13:35
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
Heb eens aan mijn pa gevraagd, en hij heeft nog een spuitbus wapenolie. "R troop"
Is van het belgisch leger, staat er ook op de achterkant op en is gemaakt in herstal. Lijkt beetje op een Obus en is donkergroen.

Hij gebruikte dat vroeger voor in de loop van het geweer te spuiten.... Dus in principe kan ik daar ook het lemmet van mijn bajonetten mee inspuiten?


14 sep 2010, 16:27
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
Dahaka schreef:
Indien je bajont een lederen schede heeft, dan is het dus ook niet erg om het lemmet in te wrijven met Balistol?


Bump


17 sep 2010, 16:15
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ballistol is een product dat voor vanalles en nog wat gebruikt kan worden, maar niet noodzakelijk het beste voor alles.
leer wordt erdoor gevoed en metaal beschermd. De combinatie van een ingevet lemmet met een lederen schede is dus zeker geen probleem.

Leer kan licht zuur zijn en daardoor metaal aantasten. Zorg er steeds voor dat het lemmet van een bajonet met lederen schede steeds beschermd is.


18 sep 2010, 11:45
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Invetten bajonetten
Iemand ervaring met Renaissance WAX?
Blijkt een super middel te zijn als je je spullen een tijdje niet kan onderhouden.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


01 mei 2011, 02:16
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Invetten bajonetten
Duitse site waar het te koop is.

http://www.kremer-pigmente.de/shopint/i ... duct=62900

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


16 mei 2011, 21:06
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 20 aug 2007
Berichten: 72
Woonplaats: drachten
Bericht Re: Invetten bajonetten
Om nog even hier op in te haken; welk soort ballistol gebruiken jullie voor het invetten van bajonetten? Mag dit ook contact maken met houten/bakelieten handgrepen?


02 mei 2013, 14:35
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: Invetten bajonetten
De gewone spuitbus denk ik.

Zelf gebruik ik https://webshop.milispec.com/milispec-w ... con-120-ml
Daar heb ik onlangs mijn hele collectie mee ingesmeerd en slecht driekwart van het flesje gebruikt.
Echt wereld spul!

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


03 mei 2013, 09:19
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 20 aug 2007
Berichten: 72
Woonplaats: drachten
Bericht Re: Invetten bajonetten
Zijn Ballistol en Milispec ook veilig voor hout en bakeliet?


03 mei 2013, 18:47
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling