Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 maart 2024, 09:37



Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Archiveren van je verzameling 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Archiveren van je verzameling
Omdat het belangrijk is om goed bij te houden wat er in je verzameling steekt, zeker als ze omvangrijker begint te worden, is een database onmisbaar.
Er zijn een aantal programmaatjes beschikbaar (o.a. http://www.download.com/Home-Inventory/ ... 1_4-0.html) maar daar heb ik er nog geen van getest.

Zelf hou ik alles bij in Excel met de volgende categoriën:
- naam (bvb SG98 a.A.)
- categorie (bvb edged) aangezien ik allerhande militaria verzamel
- identificatienummer (bvb E50 voor 50ste blank wapen)
- land van herkomst (bvb. Duitsland)
- Fabrikant (bvb VC Schilling, Suhl)
- Jaar van productie
- Serienummver
- Datum aankoop
- Kostprijs
- Extra informatie (waar gekocht, speciale stempels, ...)

Dankzij zo een database is het bijvoorbeeld heel gemakkelijk om etiketjes te printen om bij je bajonetten te zetten, of na te gaan hoeveel je aan je verzameling uitgegeven hebt (opgepast! gevaarlijk voor hartpatienten), ... Nadeel is dat je foto's niet makkelijk kan linken. Daarom geef ik mijn foto's namen als E50a.jpg, E50b.jpg om zo steeds te verwijzen naar mijn unieke identificatienummer.

Hoe lossen jullie het op?


22 mei 2007, 08:17
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Ik moet bekennen dat ik er wel aan gedacht heb maar telkens ermee stop als ik halverwege ben omdat ik dan niet content ben met hoe ik het gedaan heb.

Helaas weet ik van de meeste bajo's ook niet meer de juiste aanschaf prijs dus dat is dan ook de +/- prijs die ik moet gebruiken.

Erg slordig van me maar er zit ook zo veel werk in dat het niet leuk meer is. Toch zal ik het echt wel een keer moeten gaan doen en een kopie ervan maken die ik ergens anders zal gaan onderbrengen.

Overigens adviseer ik wel iedereen een lijst te maken !

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 mei 2007, 08:53
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik heb de Database gebruikt (na hem wat te hebben aangepast) die te downloaden is op de BCN-online site.
Ik heb hem tevens uitgebreid met wat extra mogelijkheden zoals rapporten weergeven per land.
Aangezien ik alle foto's per bajonet in een mapje heb gedaan krijg je alle foto's van de specifieke bajonet te zien via MS picture viewer als je dubbelklikt op het "picture-blokje".
Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


22 mei 2007, 11:54
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Meut schreef:
Ik heb de Database gebruikt (na hem wat te hebben aangepast) die te downloaden is op de BCN-online site.


Kan je hier even een linkje posten? ik vind 'm namelijk nergens...


22 mei 2007, 12:04
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@virjinz: http://bcn-online.com/bcn/modules/mydownloads/

_________________
www.muetstege.com


22 mei 2007, 12:07
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
probleempje... ik ben wel bij het BCN geregistreerd maar niet voor dat forum-gedeelte. en blijkbaar kan er momenteel niet meer ingeschreven worden...


22 mei 2007, 12:26
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Ik kan daar ook gewoon komen en ben later als jou gekomen daar.
Moet wel zeggen dat ik nog niet alles snap hoe het daar werkt. Is een studie op zich :?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 mei 2007, 12:41
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@ virjinz: Je moet daarvoor even een mailtje sturen aan eriksnider@gmail.com
Dat heb ik ook gedaan nadat ik lid was geworden van de BCN.
Vergeet niet in je mail je username en je tijdelijke password te vermelden.
Bij mij was het in een dag geregeld.

_________________
www.muetstege.com


22 mei 2007, 12:57
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
bedankt voor de tip, ik heb net een mailtje gestuurd!


22 mei 2007, 13:49
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Het bestand van BCN is inderdaad niet slecht, zeker niet als je het zelf aanpast naar prijzen in € en zo. Ik heb wel nog niet het fut gehad om al mijn bajonetten er in te plaatsen. Ooit als ik veel tijd heb begin ik er wel eens aan. Het is echt de moeite om het programma even te bestuderen en vanalles aan te passen, heb ik in het begin wat mee gespeeld. Je pw kan je inderdaad krijgen door naar erik sneider te mailen.

Voorlopig heb ik wel een zeer goed excel bestand waarin ik alles vanaf de 2de bajonet in het bewaard.

Ik heb blad voor de collectie: Type - Fabrikant - Jaartal/Periode - Staat - Prijs - Waarde schede - Waarde frog - onkosten - totaal - plaats aankoop - datum aankoop. Een kolom voor land heb ik niet echt aangezein ze quasi allemala Duits zijn. Waarde schede is misschien omslachtig maar kan soms zeer goed van pas komen als er iets onderling gewisseld moet worden.

Verder heb ik nog een blad voor de items die ik te koop heb, ongeveer hetzelfde maar enkele kolommen zijn vervangen door geschatte waarde en vraagprijs.

Dan nog een bladje voor de verkochte items, ondertussen al 70tal bajonetten en 10 geweren. Ongeveer hetzelfde als de vorige, enkele kolommen zijn wel vervangen door verkoopprijs en winst.

Het werkt allemaal met formuletjes dus het totaal kan ik altijd eenvoudig aflezen.


22 mei 2007, 22:41
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Ik houd in essentie dezelfde gegevens bij, in die zin dat ik voor elk stuk een soort datasheet maak in Microsoft Publisher.

Edit:

Zie volgende post voor een voorbeeld.


Laatst bijgewerkt door Kilian op 26 mei 2007, 09:01, in totaal 1 keer bewerkt.



25 mei 2007, 22:30
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Dag Kilian, zo met die foto's erbij is het altijd interessant. Hier is een linkje naar een jpg afbeelding van je pdf (snel een print screen gemaakt).
Het uppen van bestanden kan enkel in de formaten .gif, .jpg, .png en .bmp... voor de andere files is het een beetje zoeken naar oplossingen.

Afbeelding

Binnenkort ga ik m'n database nog eens helemaal updaten. Eerst en vooral om m'n nieuwe aanwinsten toe te voegen alsook om alles eens na te kijken. Hoe meer je over bajonetten leert, hoe meer sommige details je opvallen. Ik hoop dus nieuwe stempels te ontdekken, of afwijkingen die me vroeger niet opgevallen waren.

Een groot voordeel van een goede excel database is de mogelijkheid om ze te koppelen aan een word. Hierdoor kan je etiketjes maken van bvb

TYPE
Fabrikant, Jaar van productie
Land

Dat geeft dan een hele reeks etiketten op maat. Volgend jaar doe ik bvb mee aan een tentoonstelling over de Eerste Wereldoorlog (Tienen) en dan kan me dat heel wat tijd uitsparen!


26 mei 2007, 03:56
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Eens je je voor de kleine stempeltjes gaat interesseren gaat er een nieuwe wereld open. Een stuk komt dan veel meer tot leven. In het begin wilde ik alleen maar zoveel mogelijk mooie bajonetten hebben en interesseerde het me zelfs niet wie de maker was en of ze nummergelijk waren.


26 mei 2007, 09:14
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
@Kilian:

Lekker duidelijk en eenvoudig.
Precies wat ik zoek.

Thanks voor je voorbeeld.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


28 mei 2007, 16:00
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
@ jdeleur: Blij dat je wat aan het idee hebt. Ik bewaar prints van alle datasheets in een mapje.

@ meut: Bij die L1A3 in je voorbeeld heb je een unknown maker ingevuld. Het "D71" stempel staat voor Enfield, 1971.


28 mei 2007, 18:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling