Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 21:45



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 S98/05 aA dress bajonet, "vulkaanviber" schede 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht S98/05 aA dress bajonet, "vulkaanviber" schede
Voor diegene die geen lid zijn van BCN, ik ben er net in geslaagd iets redelijk zeldzaams op de kop te tikken. Goed ik koop dus een S98/05 aA dress bajonet gemaakt door Carl Eickhorn, een echte dress, geen vernikkelde butcher ofzo. Er zat een een originele Pruissische NCO troddel bij waarin ik wel geïnteresseerd was. Als goede bajonet liefhebber kijk je natuurlijk niet alleen naar die troddel maar ook naar de minder belangrijke bajonet die ik eigenlijk wou doorverkopen. Wat ook wel interessant is, is dat er een TO mortise is en een functionele drukknop, maar de afmetingen van de mortis zijn gewoon te klein om een een geweer geplaatst te kunnen worden. Qua constructrie verschillen deze niet zo veel van de militaire mpodellen, vooral in afwerking, de handgrepen passen meestal niet echt perfect. Let ook even op het speciale mondstuk van de schede.

Afbeelding
Afbeelding

Dan merk je op, zeer mooie zwart (wel heel zwart viel me op, dat zie je niet snel meer) lederen schede...mmm...geen naad. Denk je zo even wat na en kom je tot de conclusie dat je zoiets niet kunt maken zonder naad. Ok, hout dan maar, gaat ook niet, ok ijzer, te licht, niet magnetisch. That kinda narrows it down. Ik hoopte al wel van in het begin dat het Vulkaanviber zou zijn, maar zo'n gedachte berg je snel op aangezien het gewoon experimenteel en zeldzaam was toen. Maar uiteindelijk begint het er op te lijken dat het niets anders kan zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Ter informatie: Vulkaanviber is de allereerste vorm van kunstmatig gevulkaniseerd rubber. Een zekere Otto Ernst vind in 1906 een soort schede uit gemaakt van vulkaanviber, het gaat dan om een naadloze buisvormige schede met een metalen topstuk, geen metalen onderstuk. Er was al eerder wat geëxperimenteerd met schedes gemaakt van vulkaanviber, maar met een naad, wat niet goed bleek te werken. Otto Ernst patenteerd zijn uitvinding voor zulke schedes op alle zwaarden, messen, bajonetten. Er zijn tot nu toe 3 van deze schedes gevonden gebruikt voor militaire doeleinden (Ref. Carter, Lübbe), alleen gestempeld voor een Garde Pioneer bataljon. Ze lijken dus op de gewone lederen schedes, maar dan zonder ijzeren onderstuk. Deze zijn ook gestempeld met het Reichspatentnummer en "Kronos", het trademark van Otto en zijn uitvinding.

De voordelen: Deze schedes zijn lichter dan metalen, deuken niet snel, kunnen niet roesten, behouden hun kleur (inderdaad), ze zijn steviger dan lederen schedes, krimpen niet, geen naad,...
De nadelen: Het klinkt allemaal heel goed, maar blijkbaar is het toch bij experimenteren gebleven in het leger. Te duur?
In heel beperkte mate is vulkaanviber dan blijkbaar gebruikt voor commerciële doeleinden, bij dress bajonetten dus. Het mag dan wel geen Kronos schede zijn, het is allezins iets dat niet dik gezaaid is. Het ziet er allezins wel stijlvol uit doordat ze geen naad is.

Nu dus op zoek naar een dress koppelschuh, iemand? Een privaat aangekochte (dress) troddel heb ik er al voor.


21 jun 2008, 12:46
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Nogmaals proficiat met die schede. Ik hoop dat er via het BCN bevestiging komt dat het ook daadwerkelijk Vulkanfiber is! Maar zelfs moest het dat niet zijn is het een heel speciaal stuk!


21 jun 2008, 16:10
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 02 jun 2008
Berichten: 21
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Gefeliciteerd met je aankoop Sam, wat een verrassing moet dat geweest zijn toen je dat pakketje open maakte. :o


21 jun 2008, 16:45
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Weer een mooie, voor bij uw verzameling Sam :wink: en die is al zo indrukwekkend :shock: :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


21 jun 2008, 19:09
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Congratz Sam!!!
Zeer mooi en ook zeer uniek!
Geluk dwing je af door (vak)kennis...zeer goed gedaan :lol:

_________________
www.muetstege.com


21 jun 2008, 23:47
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
hartelijk dank jongens, het was inderdaad een aangename verassing. Da maakt het verzamelen echt wel leuk, zoiets kunnen uitspitten. Het was wel grappig dat ik en Kristof er wat over aan het mailen waren en aan het speculeren, toen hadden we beide gezegd van: ik denk dat het vulkaanviber is. Toen zei ik zei: wij hopen dat het vulkaanviber is.

Veel meer bevestiging buiten an Shawn Gibson zal er niet meer komen denk ik, hij had het er een tijdje terug blijkbaar ook al eens over en toen is er geen antwoord gekomen. Hij heeft 2 van deze schedes voor dress kS98, voor een S98/05 heeft hij er nog nooit gezien.

p.s. ohja, het is Ernst Otto Mertens, de volledige naam ontglipte me even gisteren


22 jun 2008, 08:02
Profiel
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 nov 2007
Berichten: 156
Bericht 
Wauw, echt wel een bajonet met een verhaal!!! Proficiat met de schitterende aankoop.

En natuurlijk wil ik mijn kennis weer wat verbreden, dus mijn vraag is of duitsland het enige land is dat met vulkaanviber heeft geëxperimenteerd, of zijn er ook andere landen?

groetjes

_________________
General Henri Guisan said to his officers: Switzerland would fight back against any invader, and if they ran out of ammunition they would use the bayonet. Switzerland, he declared, would never surrender


22 jun 2008, 09:55
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
kan Roy Williams niet wat meer hierover vertellen? ik heb een mailtje gestuurd naar een vriend van Rüdiger, eens kijken wat die weet te vertellen.


22 jun 2008, 15:01
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
ik weet wel hoe het in elkaar zit, crosslinks (disulfidebruggen) tussen de verschillende strengen waardoor het hard word, maar wat er verder zoal mee uitgehaald is kan ik niet direct zeggen. Het is allezins een taai goedje dat er na 100 jaar nog steeds perfect uit ziet.
Je kan kS98's vinden met rubberen grips die ook gevulcaniseerd zijn, gebruikt door koloniale troepen. De lederen konden immers niet goed tegen het andere klimaat. Zulke exemplaren zijn zeldzaam.
In WO2 zijn er ook riemen en frogs gemaakt van rubber, de zogenaamde radiator frogs en andere uitrustingstukken zijn behoorlijk zeldzaam en duur.


22 jun 2008, 15:34
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Had het op BCN gelezen en moet zeggen dat jij er altijd in slaagd zulke dingen te vinden dus dat is niets nieuws haha...

Weer een super mooie aanwinst 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 jun 2008, 16:45
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Citaat:
leider ist es keine klassische Vulkanfiberscheide. Diese dürfte nämlich KEIN
Ortblech haben. Ist anscheinend eine extra für das Ausgehseitengewehr hergestellte
Scheide mit einem speziell behandelten oder aus speziellem Material hergestellten Korpus.
Jedoch nicht die Vulkanfiberscheide.


Even kort vertaald : het is geen klassieke Vulkanfiberschede, die heeft namelijk geen Ortblech (blikken uiteinde).
maar hij sluit niet uit dat het materiaal wel Vulkanfiber is, al is het niet de officiële versie. Maar dat bleek ook al uit de BCN posts, dat het mogelijk een dress vulkanfiber is.

P.S. Sam, bedankt voor je promo in de BCN post ;-)


23 jun 2008, 07:23
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Toffe ontdekking!

Ik zou graag nog eens zo'n catalogus van de Versandhäuser uit die tijd hebben, waarin al dat moois met tekeningen, beschrijvingen en prijzen opgesomt stond ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


24 jun 2008, 09:16
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Vulkanfiber or not? The sage continues!
Ik heb enkele chemische firma's aangeschreven en kreeg dit antwoord van Dynos, een Duitse firma die Vulkanfiber maakt en bewerkt :

Citaat:
Vulkanfiber nur optisch zu identifizieren ist sicherlich sehr schwer; insbesondere dann, wenn das Material noch beschichtet oder veredelt worden ist (z.B. Lackierung o.ä.). Charakteristisch für den Aufbau von Vukanfiber ist ihr mehrlagiger Kernaufbau, der eventuell am Rand zu erkennen sein sollte. Für den Fall, dass dies nicht möglich ist, könnte man mit einem Teil des Materials chemische Analysen durchführen. Vulkanfiber zeichnet sich durch hohe chemische Reinheit auf, d.h. es besteht in Reinstform (ohne Farbzusätze und Lackierungen) aus nahezu 100% Zellulose. Verunreingungen können z.B. auf Zink zurückgehen, dass produktionsspezifisch als Pergamentiermittel eingessetzt wird und sich in der Asche nachweisen lässt.


Vulkanfiber met het oog herkennen is zeer moeilijk, en zeker wanneer er een laag lak e.d. over geplaatst is. Typisch voor Vulkanfiber is de meerlagige kernopbouw die eventueel aan de rand te herkennen is (nvdr. Sam, doorsnijden die handel, dan kan je het aan de doorsnede zien ;-)).
Indien mogelijk kan er op een deel van het materiaal een chemische analyse gedaan worden. Vulkanfiber onderscheidt zich door zijn hoge zuiverheid, de puurste vorm (zonder kleurtoevoegingen en lak) bestaat uit nagenoeg 100% cellulose.


25 jun 2008, 07:33
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
haha, ja zoals ik al zei verschild deze dus van de echte "kronos" schedes aangezien deze onder en bovenaan een metalen chape heeft. Volgens mij een soort dress variant. Als goede chemist zou ik die troep inderdaad moeten vernielen en analyseren, maar dat zullen we toch maar even zo laten. Bedankt voor de info Kristof


26 jun 2008, 21:40
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Sam schreef:
Als goede chemist zou ik die troep inderdaad moeten vernielen en analyseren


Zou het niet lukken om aan de binnenkant wat materie te nemen? Waarschijnlijk gaat er dan wel vet of olie bijzitten maar dat valt wel op te lossen zeker?


27 jun 2008, 06:07
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling