Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 12:40



Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 Zaagtandbajonetten 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Staat er in "Rifle & Carbine 98" van Dieter Storz ook iets over de officiële prefixes?
we hebben daar een thread over lopen (http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=75) en misschien kan je ons Verlichten? :-)


10 mei 2007, 12:43
Profiel WWW
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht 
ik heb de engelse versie van het boek en de vertaler heeft van de prefixen 'M' gemaakt :roll: , maar ik ben vrij zeker dat in de originele duitse versie van dit boek steeds de 'S' als prefix wordt gebruikt (niet SG of Sg). Gezien de auteur in zijn bronnen veel verwijst naar officiële rapporten en dokumenten uit de periode vermoed ik dat 'S' de juiste prefix is. Maar absolute zekerheid kan ik hier ook niet bieden, sorry.


11 mei 2007, 18:45
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik ben het met je eens Zen.45. Alleen harde bewijzen heb ik nog niet maar ik ben er mee bezig.


12 mei 2007, 12:58
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
net even de vraag gesteld op een Duitstalig wapenforum. hopelijk hebben we snel een antwoord!


15 mei 2007, 16:58
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Het het aangepast op de site (wordt bij volgende update geupload, waarschijnlijk maandag 28/05)


27 mei 2007, 08:44
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Nu deze thread een tijdje geleden was opgerakeld, dacht ik alles nog eens na te lezen en nog wat nieuwe informatie te verschaffen.

Meut schreef:
Het "Landoorlogenregelement" (opgesteld in 1907) bevat enkele verbodsbepalingen die op middelen van oorlogsvoering (op wapens) betrekking hebben. Deze bepalingen verbieden het gebruik van:
- vergift of vergiftigde wapens (art. 23 lid 1 onder A);
- wapens, projectielen of stoffen die nodeloze smarten kunnen veroorzaken (art. 23 lid 1 onder E)


De propaganda beweerde inderdaad dat het tegen de conventie was maar dat was voor interpretatie vatbaar, de legerleiding bleef nog altijd achter het zaagblad staan. Waarom ze dan uiteindelijk toch gestopt zijn met het maken van bajonetten met zaagrug is omdat er al van in 1915 klachten van de soldaten aan beide fronten kwamen. Zeker naarmate de stellingsoorlog vorderde was er het probleem dat frontsoldaten niet met zo'n bajonet ten strijde wilde trekken, dit schrik zat er goed in. Men geloofde immers dat indien je daarmee gepakt werd meteen gefussileerd werd of verminkt, in zekere mate zal dit zeker wel waar geweest zijn.
Uiteindelijk moest de legerleiding dit probleem onder ogen zien en orders (1917) werden gegeven dat zaagbladen alleen nog achter de linies mochten, aan het front moest deze afgeslepen worden. Verder werden er geen nieuwe meer gemaakt en de bajonetten in stock mochten alleen nog aan pionier eenheden gegeven worden. Er moesten aan de andere eenheden "Noris" handzagen uitgedeeld worden. Stukken van deze informatie komt uit uit Carter, een betrouwbare bron dus.

virjinz schreef:
Dit lijstje kan ook wel interessant zijn; de Duitse bajonetten waarvan er versies met zaagtand bestaan + het aantal tanden die ze normaal moesten hebben. Dit zou kunnen helpen bij het onderscheiden van origineel en namaak maar er kunnen natuurlijk altijd afwijkingen zijn. Het gaat telkens over paren tanden.
S1871 : 22
S71/84 : 23
S98 : 27 of 28
KS98 : 19
S98/02 : 38
S84/98 II : 19
S98/05 : 21, 24 of 29
S14 : 25


Ik kan hier nog aan toevoegen dat van bajonetten gebruikt in de periode 1898-1918 er ook nog de volgende een zaagrug hadden (prototypes niet meegerekend):
Pmf71/98
S69/98
S15 Gottscho
EB58
De eerste 2 zijn zeldzame bajonetten die in de periode 1898-1918 samengesteld zijn door oude lemmetten te combineren met een S98-achtig handvest. De EB58 is een zeldzame gemaakt voor de Gew89's die ze in beslag hadden genomen van de Belgen. Verder is er nog een ersatz bajonet die een lemmet van een oud fashinenmesser met zaagrug gebruikt met een ersatz handvest, niet vermeld in Carter maar zeker origineel, te bekijken in het boek van Maddox.


06 feb 2008, 17:25
Profiel
Adjudant
Adjudant

Geregistreerd: 25 dec 2013
Berichten: 260
Woonplaats: prov Antwerpen
Bericht Re:
[quote="virjinz"

Algemeen wordt er aangenomen dat een 10% van de uitgegeven bajonetten van een zaagtand voorzien werd. Meestal werden die uitgereikt aan Pioniere of Maschinengewehr Truppen, troepen die instonden voor bvb. het maken van bruggen of andere constructies of het vrijmaken van het schootsveld van een machinegeweer. De zaagrug diende dus niet voor het aanbrengen van zwaardere verwondingen.

Ten gevolge van de Conventie van Genève (1917) werd het verboden om bajonetten met zaagtand te produceren of te gebruiken. Normaal gezien zijn er dus geen Duitse bajonetten uit 1918 die een zaagrug hebben. Van vele oudere bajonetten werd de zaagrug weggeslepen om aan de voorwaarden van de Conventie te voldoen.

Een ander verhaal dat de ronde doet, en ik kan niet bevestigen of dat ergens bewezen wordt of niet, is dat van Duitse soldaten die een bajonet met zaagtand bij zich hadden op het moment van gevangenname de oren afgesneden werden.[/quote]

Kristof,dat van die oren is wel degelijk waar,er bestaan foto's van Afrikanen met halssnoeren van oren,op het net zal je ze wel kunnen vinden.
Dan tweede zaak; ik vind dat ze na 100 jaar een stuk van de conventie zijn vergeten op internationaal vlak,onder andere de zaagtandenkwestie.
als je de moderne bajonetten bekijkt,vb: AK versie's en andere (Brits,Frans ,Amerikaans),
maar ja, "the winner takes it all"
MVG,Lucien


19 jun 2016, 20:20
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling