Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 11:24



Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Comblain M1882 
Auteur Bericht
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht Comblain M1882
Hallo,

Ik bezit een degenbajonet Comblain M1882, een erfstuk van mijn grootvader -vrijwilliger ’14-’18-.

Het lijkt in eerste instantie niet evident dat dit type nog tijdens WOI gebruikt zou zijn, ik heb er zelf in elk geval geen info over teruggevonden.

Dus vraag ik me af of deze bajonet wel past op een Mauser M1889 ?

Of kan iemand bevestigen dat de Comblain nog in gebruik was in WOI ? Misschien zelfs een foto ?

Groeten


26 mei 2008, 17:54
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ik ben op het werk, dus geen referentie materiaal in de buurt, maar denk dat de loopring te groot gaat zijn.
je username is 11de linie, woon je misschien in de buurt van Hasselt?
als je wil kunnen we eens proberen of het op mijn M1889 past.

ivm gebruik in WO1, als we zien hoe inventief de meeste landen waren om toch maar genoeg wapens te hebben dan zou ik zeggen dat het zeker mogelijk is dat het nog gebruikt werd. België had geen troepen "achter het front" omdat het resterende stukje België achter de IJzer gewoon te klein was. De Duitsers hadden dit wel en zetten oudere soldaten in, bewapend met voorbijgestreefde en/of in beslag genomen geweren en bajonetten. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de Duitser ze nog gebruikt hebben.

heeft je grootvader je over het gebruik van de bajonet verteld?
Groetjes,
Kristof
P.S. 1 of meerdere foto's zijn altijd welkom!


27 mei 2008, 08:59
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht 
Afbeelding
[URL=http://g.imageshack.us/g.php?h=183&i=img4796im5.jpg][IMG]

Bedankt Kristof,

Alvast de foto; de bajonet is in de staat zoals ik ze van bij grootvader heb meegekregen. Hij sprak quasi nooit over WOI, maar één keer hebben we het over die bajonet gehad, en hij zou die gedurende zijn vijf frontjaren "gebruikt" hebben. Ik was toen wel 12 jaar dus ik ben niet 100% zeker meer van mijn geheugen.. 8)
De diameter van de loopring is 17,5 mm (dus volgens mijn beperkte kennis identiek aan de M1889 en M16 ?).
Bedankt ook voor het aanbod om hem te passen op jouw mauser, maar dat lukt niet aangezien ik het zelf al geprobeerd heb op mijn M1889/16 karabijn...
MAAR volgens mij ligt dat aan het feit dat de drukknop/veer van de Comblain compleet vastgeroest zit...ettelijke pogingen met MB40 en Ballistol ten spijt. Ik heb de schroef zelfs licht beschadigd hierdoor, en gezien de emotionele waarde van dit stuk riskeer ik geen verdere beschadigingen meer.
Vandaar mijn oproep aan de kenners hier omdat ik gebiologeerd ben door het verleden van mijn grootvader en dus bevestiging zoek van het verhaal van zijn bajonet...


Groeten


27 mei 2008, 19:26
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
misschien kunnen we al wat meer te weten komen als we de maten vergelijken. wat is de afstand tussen :
- de achterkant van de loopring en de achterkant van het handvat?
- de achterkant van de loopring en het pennetje dat de vergrendeling verzekert (in die sleuf in de pommel)

verder heb ik al enkele geblokkeerde vergrendelknoppen los kunnen maken door er kruipolie op te spuiten en dan met een zacht hamer (koper of hard plastic, rubber is te zacht) lichtjes te kloppen. wel oppassen voor de bladveer, die durft al wel eens minder veerkrachtig te worden, niet te ver doorkloppen dus.


28 mei 2008, 07:24
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht 
De afmetingen zijn respectievelijk 12,5 cm en 11 cm -op de mm correct kan ik het niet geven- maar misschien is dit toch al een aanwijzing.
Voor alle duidelijkheid : ik heb gemeten tot het begin van het pennetje in de sleuf, gestart vanaf de loopring.

Met een gewone hamer omwikkeld met een flink stuk textiel had ik het ook al -voorzichtig- geprobeerd...maar ik hoop nog uitsluitsel te krijgen zonder hardhandige manipulatie...

In elk geval : bedankt voor je hulp !


29 mei 2008, 18:57
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht 
Virjinz, wat denk je van de bajonet op deze foto ?

Afbeelding


20 jul 2008, 15:50
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
netjes. heb je deze foto ergens gekocht of is het je grootvader?


20 jul 2008, 16:00
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht 
Nee, gewoon ergens op het net gevonden, vandaar ook de povere kwaliteit. Maar zou dat een Comblain kunnen zijn ??


20 jul 2008, 16:08
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Zeer mooie bajonet en ook een mooie foto (hoewel de bajonet op de foto wat langer lijkt dan jouw bajonet)
Ik zelf gebruik ook altijd kruipolie in combinatie met een koper hamertje om de press-stud weer los te krijgen (tot nu toe altijd nog zonder beschadigingen gelukt).
Wat ook wel eens wil werken is om het hele mechanisme los te schroeven en grondig schoon te maken en/of te ontroesten.
Kijk echter wel uit...soms kun je het beter blijven olieen en er verder niet meer aanzitten in de hoop dat uiteindelijk de roest zal verdwijnen en de veer vanzelf los komt!

_________________
www.muetstege.com


20 jul 2008, 16:13
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
België heeft ook Gras bajonetten gebruikt. Dat zou die op de foto wel eens kunnen zijn...

Afbeelding


20 jul 2008, 18:21
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ik denk er net aan dat de Gras qua lengte wel identiek is...


20 jul 2008, 18:21
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht 
Ik heb intussen bevestiging gekregen dat de Comblain niét op de mauser M1889 past...

Spijtig voor mijn verhaal, maar interessant weetje voor de Belgische bajonetten freaks hier.


18 aug 2008, 18:41
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Tijdens WO zijn vele bajonetten aangepast dus helemaal uitsluiten kun je het niet.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 aug 2008, 19:39
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
He 11deLinie jouw Comblain blijft een mooi stuk en daar er maar zorg voor, je komt ze niet veel tegen :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


18 aug 2008, 21:39
Profiel
Adjudant
Adjudant

Geregistreerd: 25 dec 2013
Berichten: 260
Woonplaats: prov Antwerpen
Bericht Re: Comblain M1882
Hallo,
zoals je al kan zien op de bijgevoegde tekening door Kristof met de vergelijking van de geweren en bajo's.
is er een verschil.
Hier nu mijn vraag,was je opa misschien bij de burgerwacht(Garde civique)?
Deze hebben ook nog meegestreden in WOI,en dan is je oplossing snel gemaakt.
Dus,als het kan ,even navragen in de familie.
MVG,Lucien


05 mei 2016, 16:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling