Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 21:10



Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Artillerie-Seitengewehr 71 mit Gefass S.98 (A.S. 71/98) 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik heb er nog een :lol: :lol: :lol:
Deze heb ik gekocht op de beurs in Ciney en bij deze is de quillon weggeslepen (wel erg vakkundig gedaan naar mijn mening).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


27 apr 2008, 16:17
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
mijn boeken zitten momenteel ingepakt in afwachting van m'n verhuis dus kan niet zelf kijken. heb je deze modificatie ergens als officiële gezien? het lijkt inderdaad netjes gedaan, geen huis-, tuin- of keukenaanpassing


27 apr 2008, 17:07
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Heb snel eens in m'n boeken gekeken maar ik heb hier (nog) niets over kunnen vinden.
Mischien dat Sam hier iets meer van weet?

_________________
www.muetstege.com


27 apr 2008, 18:33
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Mooie aanwinst 8)

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


27 apr 2008, 20:36
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Die zwarte kleur is zo raar, is het misschien een soort verf?

_________________
Si vis pacem para bellum!


27 apr 2008, 23:21
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Friedrich schreef:
Die zwarte kleur is zo raar, is het misschien een soort verf?


Mij lijkt het gewoon oxydatie, niet evident om te verwijderen zonder het onaangetaste metaal te beschadigen. Ik zou het zo laten.


28 apr 2008, 07:08
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
virjinz schreef:
Friedrich schreef:
Die zwarte kleur is zo raar, is het misschien een soort verf?


Mij lijkt het gewoon oxydatie, niet evident om te verwijderen zonder het onaangetaste metaal te beschadigen. Ik zou het zo laten.


Ik ben het met Kristof eens.

_________________
www.muetstege.com


28 apr 2008, 10:55
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
OK, dan heeft het inderdaad weinig zin er iets aan te doen. Juist een beetje break-free en klaar ;)

_________________
Si vis pacem para bellum!


28 apr 2008, 11:32
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Weeral een mooie aanwinst Erwin. Wat ik over varianten van dit type bajonet kan zeggen is dat er sommige exemplaren zijn terug gevonden met een vuurbeschermer. Van deze aanpassing heb ik nog niet eerder gehoord. Ik heb weet van een aantal kS98's waarvan de parreerhaak is afgeslepen, maar van andere modellen heb ik dit nog niet gehoord of gezien.

Het zwarte lijkt me inderdaad gewoon een combinatie van zware ouderdomspatina en onderliggende putcorrosie, ik heb ook zo'n donker exemplaar liggen. Je mag niet vergeten dat dit lemmet al van 1860 is, dus een beetje ouderdomsverschijnselen zijn wel op hun plaats.

De schede intrigeerd me wel enigzins, staan er toevallig ergens stempels op? Misschien de koppelschuh eens verwijderen en een foto van het haakje zou handig zijn. Voor zo ver ik weet is dit model uitsluitend gevonden met lederen schedes, in bijna alle gevallen de oudere met koperen fitting, hoewel er ook enkele nieuwe met metalen fitting zijn aangetroffen.
Het kan natuurlijk dat ze origineel bij deze bajonet was, maar volgens mij moet ze van een andere bajonet zijn.


28 apr 2008, 18:23
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@ Sam:

Hier de fotos van de schede. De schroef die je ziet bij de mond v/d schede lijkt mij niet echt origineel en er zitten ook geen veren meer in. De bajonet past echter perfect in de schede en heeft precies de juiste lengte...toeval??? De schede is 49 cm lang. Ik ben nergens enige markeringen op de schede tegengekomen, wat toch wel vreemd is wanneer hij in organieke Duitse dienst is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Terwijl ik de bajonet aan een grondige poetssessie blootstelde kwam ik een "G" op het ricasso tegen.
Ik heb even in Rudiger W.A. Franz deel 1 gekeken en daar zie je op blz 235 rechter foto boven in volgens mij ook zo'n "G" afgebeeld staan op dezelfde plek op het ricasso.
Ik kan echter nog steeds niet goed zien wat nou precies de maker ervan is.
Het moet echter een van deze makers zijn:
J.E. Bleckman, Solingen
Clemen & Jung, Solingen
Alexander Coppel & Co, Solingen
Gebr. Weyersberg, Solingen
Gottfried Weyersberg, Solingen
Wie kan me hier wat meer over vertellen want ik zou graag willen weten wie de maker is van deze bajonet.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


28 apr 2008, 20:19
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Hier is mijn lijst van fabrikanten van dit model, iets uitgebreider. Ik heb me wel beperkt tot de naam.

W. Clauberg
Coulaux
V. Jung
A.&E. Höller
F. Hörster
P.D. Lüneschloss
Schnitzler & Kirschbaum (S&K)
Simson & Co
Weyersberg & Stamm
Gebrüder Weyersberg
Gottfried Weyersberg (G.WB)


De 4 vette worden gevonden met de G ernaast. Een beetje vergelijkbaar met de Gottscho G. De betekenis kan ik niet meteen zeggen. Je bent dus nog niet veel wijzer aangezien wel meerdere fabrikanten dit hebben.


28 apr 2008, 21:02
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Het rijtje met namen zijn de makers van de bajonetten die staan afgebeeld in het boek van Rudiger Franz, vandaar alleen deze namen.
(Rudiger Franz heeft op de ene pagina de namen gezet van de makers van zijn A.S.71/98 en wat foto's ervan op de andere...het is dus niet duidelijk welke foto bij welke maker hoort).
De enige die min of meer overeenkomt met jouw rijtje is dan V. Jung aangezien die andere geen "G" hebben.
Ik ga er daarom voorlopig maar even van uit dat Clemen & Jung, Solingen dezelfde "Jung" is (mischien dat ie bij het samengaan met Clemen de "G" is blijven hanteren).

_________________
www.muetstege.com


28 apr 2008, 21:38
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Even oude koeien uit de sloot halen. Beter laat als nooit Erwin: De G staat voor Guβstahl, dus gietstaal. De G op de S14 "Gottscho" bajonetten staat mogelijk ook hiervoor, maar kan ook voor Gottscho staan zoals ik al eerder had gezegd. Je ziet het wel vaker op bajonetten van voor 1898, maar daarna niet meer echt gebruikt.
Was deze thread nog eens aan het lezen aangezien ik binnenkort ook een eigen exemplaar aan de collectie kan toevoegen. Hoera, spijtig genoeg wel nog eventjes wachten vooraleer deze hier is.


15 jan 2009, 16:21
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Eindelijk mijn eigen AS71/98, met de correcte schede die in de meeste gevallen ontbreekt. Ik had nooit gehoopt dat ik zo een mooi exemplaar kon bemachtigen, zeker ook aan een mooie prijs. Enjoy. Foto's van de stempels volgen nog.

Voor diegenen die de uitleg rond dit type bajonet nog niet echt gevolgd hebben. Ze zijn gemaakt iets voor de oorlog door een oud lemmet (FS60 - AS71) te "rehilten" zodat dit op de Gew98 past. Niet dik gezaaid zoals wel te denken was.

Afbeelding

Afbeelding


16 maart 2009, 20:02
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
moooooooooieeeeeeeeeeeeeeeee :shock: :shock:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


16 maart 2009, 20:35
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling