Beierse S98/02 Pionier bajonet 1904
En dan nu het stuk waar ik uitermate trots op ben. De Beierse S98/02 uit 1904 met dubbele regimentsmarkeringen, identiek gestempelde schede en een correcte koppelschuh. It doesn't get any better than this. Ongetwijfeld 1 van de beste stukken die ik ooit zal hebben, exact waar ik naar op zoek was, een combinatie van een zeldzame bajonet in goede staat met interessante stempels. Het zijn inderdaad prijzige stukken, maar voor de prijs dat ik hem kreeg kon je hem gewoon niet laten liggen. Eeuwig respect aan de vorige eigenaar, die de echte waarde zeker wel weet, maar hem liever voor minder aan mij verkocht.
Oorspronkelijk is de S98/02 ontworpen voor Pionier en Eisenbahn troepen, standaard uitgevoerd met een zaagblad. Deze is echter maar 4 jaar gemaakt aangezien er al snel de S98/05 aAS kwam, die lichter en handiger was. Niet alle eenheden hadden nood aan een zaagblad en er werd dus ook een gewone versie ontworpen, de S98/05 aA, voor Telegraphen en Artillerie eenheden. Later is het dus de standaard bajonet geworden voor de meeste eenheden.
De parreerstang en de schede zijn gestempeld B.R.P.III.1.54. voor het 3de Bataljon van de Beierse Reserve Pioniers, 1ste Companie, 54ste wapen. Deze eenheid was ingedeeld in het 2de Koninklijke Beierse Legerkorps.
Wat zeer ongebruikelijk is, is dat beide gewoon doorstreept zijn. Als er nieuwe regimentsmarkeringen aangebracht worden moest volgens "het boekje" de stempel op de parreerstang afgeslepen worden en die op de schede moest kruisjes over gezet worden. De nieuwe regimentsmarkering is niet, zoals je zou denken, op de andere zijde van de parreerstang geplaatst, maar op de zijkant van de pommel. Deze stempeling staat ook op de schede, 6.R.A.R.5.B.26., voor het 6de Reserve Veldartillerie Regiment, 5de Batterij, wapen 26. Normaal gezien word een reserve regiment aangeduid door R, dit is een goed voorbeeld van de variaties tijdens de oorlog, bovendien staat er normaal gezien nooit een B, alleen een cijfer dat de batterij aanduidt. Het zou eigenlijk 6.R.A.5.26 moeten zijn.
Ik heb nog maar 1 keer een regimentsmarkering gezien op een pommel, toevallig ook op een S98/02, toevallig ook van deze eenheid, zelfs van dezelfde batterij. Deze bajonet staat afgebeeld in het boek van Klaus Lübbe. De kans bestaat dat dit de enige eenheid was wiens wapensmid het idee had gekregen om het daar te zetten. Deze is dus in de periode 1914-1918 gebruikt door dit Artillerie regiment dat niet toevallig een Beiers is, normaal gezien werden deze alleen uitgereikt aan Pionier eenheden dus het feit dat deze later van de Artillerie is geweest is ook vrij bijzonder. Van alle markeringen die ik in boeken heb kunnen terugvinden zijn er een 80tal van pionier (en spoorweg) eenheden, slechts 3 van de artillerie.
Verder is er dus nog een correcte koppelschuh bij, qua uitzicht hetzelfde als van een S98/05, alleen een maatje groter.
Enjoy the (medium) pictures.