Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 23:41



Antwoord op onderwerp  [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
 NL Kroon letters. 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Kilian schreef:
Ik vermoed dat Leon de printletter B was en Eugène de scriptletter B.



Ik denk dat het precies andersom is:

L. Brossois heeft Script-B omdat hij de Duitse & Oostenrijkse wapens inspecteerde (Solingen dus Alex Coppel & W.K.&.C en Steyr (OeWg).
Klopt op zich wel met de theorie (Gotisch/Script zijn alleen te vinden op bajonetten van deze makers).

E.B. Brossois deed alleen Nederland en Belgie.

Ik hoop binnenkort meer info hierover beschikbaar te hebben....working on it :wink:

_________________
www.muetstege.com


03 jan 2009, 01:07
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Damn..in mijn eigen verzameling zit ook een "strakke" (Print)-B van Alexander Coppel.
Ik moet hier m'n gedachtes nog een over heen laten gaan...normaal zijn Duitse/Oostenrijkse script-B. :?

_________________
www.muetstege.com


03 jan 2009, 04:18
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Meut schreef:
Damn..in mijn eigen verzameling zit ook een "strakke" (Print)-B van Alexander Coppel.
Ik moet hier m'n gedachtes nog een over heen laten gaan...normaal zijn Duitse/Oostenrijkse script-B. :?


In mijn posting van 1/8/2008 nog twee stukken van Alex Coppel met printletter B.

Vergeet ook niet dat op Nederlandse bajonetten een printletter als keurstempel eigenlijk normaal is en een scriptletter de uitzondering. En dat een échte Gotische B er anders uit ziet als deze scriptletter B.

Script B kom je tegen kort na 1900 ( dat stuk van Eric L) en omstreeks 1918 (cavaleriebajonetten), EB was in beide periodes aantoonbaar actief (wapencontroleur/chef geweermaker). Ik denk dat Leon in 1918 te oud was, EB was toen al bijna 70 jaar.

Via Genlias vond ik dat Leon in Batignolles (Parijs) geboren was. Ik vond ook nog een zuster, Louise, die op 17-9-1867 in Maastricht trouwde. Zij was ook in Parijs geboren. EB is in Luik geboren. Het lijkt er dus op dat de familie vanuit Parijs, via Luik, naar Maastricht gekomen is en dat Leon, die 11 jaar eerder trouwde dan EB, ouder was dan EB. Met de middelen die ik heb vind ik na zijn trouwen geen spoor meer van Leon, maar het zou me niks verbazen als je die richting Amsterdam moet zoeken en dat de info van Amsterdam niet in Genlias beschikbaar is. Of misschien is hij wel in Solingen blijven hangen.

Overigens kun je met Genlias de familie Harnas (o.a. Johannes Christianus) zo rond 1915 plaatsen in Delft en omgeving (Loosduinen).

Het is allemaal nog geen wettig en overtuigend bewijs, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.


03 jan 2009, 10:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
In de digitale stamboom van het gemeentearchief Delft http://www.archief.delft.nl/ vond ik weer wat informatie:

Leon Brossois is op 28-12-1928 op 86 jarige leeftijd in Delft overleden. Hij was dus een jaar of 7 ouder dan zijn broer Eugène Beauduin.

De vader van Leon en Eugène Beauduin, Nicolas Alphonse Brossois, is op 1-9-1890 op 77 jarige leeftijd overleden in Den Haag.

Vanaf 1878 vind je de hele club terug in Delft, kennelijk zijn ze met zijn allen daarheen getrokken vanuit Maastricht. Eugène Beauduin moet daarna richting Amsterdam zijn vertrokken, want die vind ik daarna weer vermeld in het gemeentearchief Amsterdam.

Ook de namen Thonus en Harnas kom je veelvuldig tegen in Delft, in de juiste periode.

De naam Zwiersma daarentegen vind ik helemaal niet, noch in Amsterdam, noch in Delft. Wiersma echter weer wel. Ik heb inmiddels zo mijn twijfels of de Z wel voor Zwiersma staat.


04 jan 2009, 14:47
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
jdeleur schreef:
Hallo Killian,

De Wapenverzamelaar, Vol 28, 1993. heb ik misschien nog liggen. Dit zijn uitgaves van Eduard de Beaumont.
Ik ga deze week nog even op zoek hierna.


Als je dan toch gaat zoeken Jeffrey, kun je dan meteen eens kijken of je deel 26 uit 1991 en deel 27 uit 1992 ook hebt? Het verhaal van G.R. Hoff "De controleurs der Nederlandse legerwapens", moet uit drie delen bestaan. Deel 1 in aflevering 26 van De Wapenverzamelaar en deel 3 in aflevering 28. En mogelijk staat deel 2 dan in aflevering 27.


04 jan 2009, 20:49
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Heb er alleen een paar uit 1993.
Wilde toen lid worden en was mee als introducee. Kreeg toen een paar van die boekjes mee.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


04 jan 2009, 20:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
jdeleur schreef:
Heb er alleen een paar uit 1993.
Wilde toen lid worden en was mee als introducee. Kreeg toen een paar van die boekjes mee.


Nou, da´s jammer. Zijn er overigens meer afleveringen per jaar? Ik had begrepen dat er eentje per jaar uitkwam, maar misschien heb ik dat mis.

Iemand anders die die dingen heeft of kan krijgen?


04 jan 2009, 21:15
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik ga wel even bij onze bibliotheek beheerder op m'n werk vragen of hij deze boven tafel kan krijgen.
Als iemand het zou kunnen is hij het wel.

_________________
www.muetstege.com


04 jan 2009, 23:14
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Hier kunnen we denk ik ook wel wat mee:

Citaat:
De Koloniale pistolen M 1842 en M 1850
W.A. Dreschler


Productie en keurmerken

Het Koloniale slaggeweer M 1842 en het slagpistool M 1842 werden aanvankelijk geproduceerd
door de wapenfabriek van Malherbe, te Luik. De keuring vond eveneens plaats te Luik. Nadat de
betrekkingen met België weer enigszins waren hersteld, werd in 1841 opnieuw een
keuringscommissie in Luik gedetacheerd. In 1842 was deze commissie als volgt samengesteld:
- F.H.L. van Glansbeek: opzichter, kapitein
- F.P.F.J. Gillon: tijdelijk controleur, slagmerken: P en G, beide met kroon.
- P.J. Wilmar(t): tijdelijk controleur, slagmerken: gekroonde W, zonder, en met ovaal.
- D.J. Arnold: tijdelijk controleur, slagmerken: gekroonde JA en gekroonde A; ook JA en
A zonder kroon.
In 1844 stond de keuringscommissie onder leiding van kapitein K.C. van Ewijk, die vervolgens
in 1845 naar Nederlands-Indië werd uitgezonden. In deze commissie traden als controleurs op:
- D.J. Arnold: zie boven
- L.J. Fischer: tijdelijk controleur, slagmerken: LF met, en zonder kroon, en F met, en
zonder kroon.
- A.M. Brossois: tijdelijk controleur, slagmerken: AB met kroon, en B met, en zonder
kroon. Voor het ledenhout AB in ovaal, en gekroonde AB in ovaal.
- J.J. Fraikin: tijdelijk controleur, slagmerken: JF met kroon, en F met, en zonder kroon.
Na het vertrek van kapitein Ewijk werd diens functie overgenomen door de eerste luitenant
C.A.N. Ernst de Seiwert. Omstreeks 1849 slaagde P. Stevens te Maastricht erin om orders te
ontvangen van het Ministerie van koloniën, o.a. voor de aanmaak van 2.000 slaggeweren M
1842. Door het rijk werden in Maastricht een aantal werkplaatsen gebruikt, onder meer voor de
transformatie van vuursteenwapens in percussie. Omstreeks 1850 liepen deze werkzaamheden af.
In de vrijgekomen werkplaatsen vestigde P. Stevens nu zijn wapenfabriek. Aanvankelijk werden
een aantal onderdelen, waaronder lopen, nog steeds in Luik aangemaakt. Hierin kwam
verandering toen Stevens in 1850 een molen (aangedreven door water) kocht, aan het riviertje de
Jeker ten zuiden van Maastricht. Hij nam een bekwame lopensmid uit Luik in dienst en begon nu
zelf met het produceren van lopen voor geweren en pistolen. De keuring vond vervolgens plaats
zowel aan de lopenfabriek, als aan de fabriek in Maastricht.
Op het slagpistool M 1850, dat ook in dat jaar werd vervaardigd, vinden we de volgende merken:
- Op de loop: IS met kroon, de initialen AB en het jaartal 1850.
- Op de slotplaat: PG met kroon en het jaartal 50, G met kroon en een gekroonde W.
- Op de haan: Gekroonde W.
- Op het beslag: Diverse merken; W, B, H, S en P, alle voorzien van een kroontje.
- Op het houtwerk: Gekroonde CH in ovaal, gekroonde H, het grote merk W met kroon en
opschrift `Maastricht 1850'.
De merken horen bij de volgende personen die deel uitmaakten van de keuringscommissie in
Maastricht.
- AB: A.F. Brade, inspecteur van de keuringscommissies in Maastricht en Luik, luitenantkolonel.
- IS + S: J. Schneider, controleur 2e klasse.
- PG + G: P.F.J. Gillon, controleur 3e klasse.
- W: P.J. Wilmar(t), controleur.
- B: A.N. Brossois, controleur 3e klasse. - CH + H: C. Heym, controleur 1e klasse.
Volgens voorschrift werden na 1840 de initialen van de inspecteur op het rechtervlak van de loop
niet meer aangebracht. Deze initialen werden later verwerkt in het grote stempel, dat bij de
eindcontrole in de kolf werd geperst.
Bij het hier beschreven wapen zijn de initialen (AB) wel aangebracht en werden bovendien alle
keurmerken dubbel ingeslagen. Dit wijst erop dat het hier om een extra gekeurd exemplaar gaat,
dat deel heeft uitgemaakt van de collectie uit de modellenkamer in Maastricht. Deze modellen
stonden ter beschikking van de keuringscommissie en mogelijk ook van de fabrikant, voor de
juiste uitvoering en afmetingen van de onderdelen.
Het koloniale pistool M 1850 werd ook geleverd door de Geweerwinkel te Delft. Of ook alle
onderdelen in Delft werden gemaakt, is niet precies bekend. De Geweerwinkel diende in die tijd
hoofdzakelijk als reparatiewerkplaats en beschikte over een beperkte productie capaciteit. Een M
1850-pistool, in 1860 aangemaakt te Delft heeft de volgende keurmerken:
- Op de loop: LT met kroon en jaartal 1860.
- Op de slotplaat: LT met kroon en jaartal 60
- Op de haan: T met kroon
- Op het beslag: IS en S met kroon
- Op het houtwerk: Gekroonde IS in ovaal en groot stempel met gekroonde W en opschrift
`Delft 1860'.
Deze stempels zijn toe te schrijven aan: - LT + T: L. Thonus, controleur 2e klasse.
- IS + S: J. Schneider, controleur 1e klasse (omstreeks 1852 overgeplaatst van Maastricht
naar Delft).
Om volledig te zijn volgt hieronder de samenstelling van de `Inspectie Draagbare Wapenen' aan
de Geweerwinkel te Delft uit het jaar 1860.
- A.J. Le Clerq: inspecteur, luitenantkolonel
- C.A.N. Ernst de Seiwert: onderinspecteur, kapitein 1e klasse
- A.E. Reuther: opzichter (gedetacheerd) 1e luitenant
- J.J. Bergansius: opzichter (gedetacheerd) 1e luitenant
- P. du Puy: belast met de `Dienst der Wapenen in de Stapel magazijnen', 1e luitenant
- J.F. Goudriaan: opzichter (gedetacheerd)
- G.J. Bijvoet: machinist
- J.W. van den Noordaas opzichter - W.J. Das: boekhouder
- C. Kossem boekhouder
- J. Schneider: controleur 1e klasse
- A. van Deventer: controleur 2e klasse - L. Thonus: controleur 2e klasse
- G.C. Dujardin: controleur 3e klasse - J.L. Thonus: controleur 3e klasse
- J. van der Brugge: portier

_________________
www.muetstege.com


04 jan 2009, 23:37
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Meut schreef:
Hier kunnen we denk ik ook wel wat mee:

...



Ja, dat stuk had ik ook gevonden. Alleen betreft dat een periode die enige tientallen jaren vóór 1900 ligt. Maar ik heb het wel geïnterpreteerd als weer een aanwijzing dat het kroontje T op de OeWg stukken wel eens van een Thonus zou kunnen zijn, misschien eventueel een zoon van de daar genoemden. Heb nog geen idee welke Thonus het zou kunnen zijn. De familie Thonus heeft ook banden met Maastricht én Delft.

Verder is bij mij de gedachte opgekomen dat de daar genoemde A.N. en A.M. Brossois misschien dezelfde persoon zijn (moeilijk leesbare oude handschriften, heb daar wat ervaring mee) en dat dat mogelijk weer dezelfde is als Nicolas Alphonse Brossois, de vader van Leon en EB. In de tijd zou het kunnen passen. Ik vond in het digitale archief in Maastricht een vermelding van hem waarin hij Alphonse Nicolas genoemd wordt (zelfde echtgenote en zelfde kind, dus moet dezelfde zijn) en zowel Leon als EB hebben hun oudste zoon Alphonse Nicolas genoemd. Wel vaker werd de eerste zoon naar zijn opa van vaders kant vernoemd. Waarom er dan met de volgorde van zijn voornamen gerommeld is weet ik niet, maar het zou kunnen. Het is misschien ook wel dezelfde als deze: http://www.littlegun.be/arme%20pays%20b ... s%20gb.htm Per saldo komt de naam Brossois in Nederland niet heel veel voor.

Heeft er eigenlijk al iemand gekeken wat Martens en De Vries hier over geschreven hebben? Ik heb die boeken niet.


Laatst bijgewerkt door Kilian op 05 jan 2009, 00:26, in totaal 1 keer bewerkt.



05 jan 2009, 00:17
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Meut schreef:
Ik ga wel even bij onze bibliotheek beheerder op m'n werk vragen of hij deze boven tafel kan krijgen.
Als iemand het zou kunnen is hij het wel.


Zou heel mooi zijn als dat lukte.


05 jan 2009, 00:20
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik heb net ook nog wat anders gevonden waar ik deze week gelijk even achteraan ga.

Mijn werkgever heeft namelijk dit:
Het Archief voormalig staatsbedrijf der Artillerie Inrichtingen 1813-1940

En met archief bedoel ik ook het complete archief :lol:
Ik ga morgen gelijk die lui even bellen om te kijken wat ik daar kan regelen, hopenlijk ligt hier de "Heilige Graal" begraven.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

_________________
www.muetstege.com


05 jan 2009, 00:26
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Meut schreef:
Ik heb net ook nog wat anders gevonden waar ik deze week gelijk even achteraan ga.

Mijn werkgever heeft namelijk dit:
Het Archief voormalig staatsbedrijf der Artillerie Inrichtingen 1813-1940

En met archief bedoel ik ook het complete archief :lol:
Ik ga morgen gelijk die lui even bellen om te kijken wat ik daar kan regelen, hopenlijk ligt hier de "Heilige Graal" begraven.

Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.


Zou helemaal top zijn. Ik denk dat je moet zoeken naar de Inspectie Draagbare Wapenen.

Ik hoop dat het een beetje geordend is, want aan een heleboel kasten met papier heb je nog niet zoveel.


05 jan 2009, 00:30
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
In het archief van het Utrechts Nieuwsblad http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... /1896/0210 kun je op trefwoorden zoeken en zo vond ik een artikel in de krant van 4/4/1900.

Uit de tekst maak ik op dat er in april 1900 van de benodigde 148.000 geweren er nog 62.500 open stonden en er derhalve toen 85.500 stuks geleverd waren door OeWg. Daarmee is de serieletter H vermoedelijk omstreeks 1899/1900 te plaatsen, als er tenminste in een regelmatige flow geleverd is. Hoe ik de productie van karabijnen en de vuurwapens voor het KNIL door OeWg in het geheel moet plaatsen weet ik namelijk niet.

Ik begrijp uit de krantenberichten in dat archief dat er voor de aanschaf van het M95 geweer een wet is aangenomen: de gewerenwet. Omstreeks oktober 1895 is de eerste opdracht bij OeWg geplaatst, mogelijk voor 52.000 geweren, want daarover ging de aanbesteding kennelijk. Het kan natuurlijk zijn dat er in eerste instantie minder besteld zijn.

In december van 1895 maakten de Oostenrijkers al 200 geweren per dag voor Nederland, volgens de krant. De serieletter A is dus vermoedelijk in 1895/1896 te plaatsen.

Natuurlijk is het beter om de schatting te baseren op officiële documenten, maar voorlopig geeft dit in elk geval een richting aan.


05 jan 2009, 22:45
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik heb vandaag contact gehad met het de Archiefonderzoeker van het Ministerie van Defensie;
Het blijkt dat het Archief van de A.I. is overgedragen aan het Nationaal Archief.

Ik ben dus momenteel bezig met het vooronderzoek zodat ik weet welke documenten ik wil inzien en voor mijn bezoek kan reserveren.

@Kilian:
Mocht je stukken zijn tegengekomen die interesant kunnen zijn laat het me even weten zodat ik ook die kan reserveren.
Heb je trouwens zin en tijd om mee te gaan?

_________________
www.muetstege.com


05 jan 2009, 23:07
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 213 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling