Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 11:11



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Bayard <-> Pieper 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Bayard <-> Pieper
Iedereen die interesse heeft in de Belgische M1889 bajonet, de Duitse S84/98 of de ersatz EB45 komt vroeg of laat het logo van Bayard wel ergens tegen.
En aangezien dat ook nog eens de achternaam van mijn allerliefste is, heb ik wat meer opgezocht over deze fabrikant.

Een erg goede site is http://www.littlegun.be

Alles begon met Henri Pieper (geboren in 1840) die in 1866 in Luik een wapenmakerij oprichtte. In die tijd was de wapenproductie in het Luikse voornamelijk handwerk dat door de mensen thuis uitgevoerd werd. Pieper streefde er echter naar om dat productieproces deels machinaal uit te kunnen voeren. Na 4 jaar werken waren er al uitbreidingen nodig. Zo groeide zijn wapenmakerij aan de Rue des Bayards nummer 12 uit tot 6000m² en werd Pieper een belangrijk persoon in de Luikse jachtwapenindustrie.

Toen het Belgische leger in 1889 de Mauser M1889 als het nieuwe dienstwapen verkoos, richtten Pieper en een groot aantal andere ambachtelijke wapenproducenten de firma F.N. Herstal. Hijzelf werd bestuurslid en een van de grootste aandeelhouders.

In 1892 nam hij een patent op de merknaam "Bayard", naar de straatnaam waar zijn firma gevestigd was. Na het overlijden van Henri in 1898 werd deze merknaam overgenomen door de firma s.a. Etablissements Pieper. Na de sluiting van die firma werden de eigendommen overgenomen door de in 1905 opgerichte s.a. Anciens Etablissements Pieper.

Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog viel de firma al na enkele dagen in handen van de Duitse bezetter. Onder Duits bewind werden er pistolen, Mauser-bajonetten en onderdelen voor de Luger P08 geproduceerd.

Tot hier de feiten...

Aangezien de door mij bekende lemmetten met het Bayard-logo ook steeds dat van Gottlieb-Hammesfahr dragen, ga ik ervan uit dat Pieper/Bayard de onderdelen (of alleszins toch de lemmetten) fabriceerde om daarna door Gottlieb Hammesfahr in Duitsland tot afgewerkte S84/98's geassembleerd te worden.
De S14's en EB45's kunnen gemaakt zijn met nieuw geproduceerde lemmetten, al kunnen die evengoed uit de toenmalige stock van s.a. Anciens Etablissements Pieper komen.

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door virjinz op 07 feb 2008, 17:43, in totaal 1 keer bewerkt.



07 feb 2008, 17:20
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik blijf er nog steeds bij dat de lemmetten van de S84/98 II gemaakt zijn door Gottlieb Hammesfahr in dat de bajonet afgewerkt is door Bayard. Het lijkt me nog steeds onlogisch dat ze daar even een nieuwe productielijn uit de grond stampen en een heel nieuw model lemmet beginnen te maken. Dubbele fabrikantsstempels zijn er meestal altijd omdat 1 fabrikant de lemmetten leverde en en het andere bedrijf alleen afwerkte, omdat het niet in staat was om lemetten te maken. Voorlopig kan ik het spijtig genoeg nog niet staven.

De S14's van Bayard lijken me te zijn gemaakt met lemmetten in stock en/of met nieuwe lemmetten die onder de bezetting geproduceerd werden.

De EB45 (de onderste bajonet op mijn foto in de thread van de 88/98 schedes) zou gemaakt kunnen zijn met lemetten van Bayard, maar een productie ergens anders zou natuurlijk ook kunnen. Als ik ze zo vergelijk zit er toch wel aardig wat verschil op de S14 en de EB45.

De EB06 gebruikt trouwens ook zulk een lemmet, spijtig genoeg kan ik niet vergelijken daar ik dit model niet heb.

Het zou wel kunnen dat bepaalde bedrijven een lading lemmetten hebben gekregen die in Bayard aanwezig waren en ze moesten gebruiken om volwaardige ersatz bajonetten te maken. Om hierover conclusies te trekken is er te weinig kennis omtrend de berdijven die ersatz bajonetten maakten. Alleen EB01 en EB02 zijn immers gestempeld door de fabrikant.
Ik heb geen Belgische M1889 dus ik kan de lemetten onderling niet vergelijken.


07 feb 2008, 17:41
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Ivm die S84/98's lijkt Sam's ook zeker mogelijk. De productielijnen voor de M1889 lemmetten was er aanwezig, die van de S84/98 zou een nieuwe lijn betekenen.
Al zou het niet de eerste keer geweest zijn dat een halve fabriek van het ene naar het andere land verhuisd werd.


07 feb 2008, 17:45
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
zie ook: http://forum.bajonet.be/viewtopic.php?t=161

_________________
www.muetstege.com


07 feb 2008, 20:18
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Cinq siècles d'armurerie Liégeoise Claude Gaier schrijft dat er tijdens de Eerste Wereldoorlog maar 2 wapenfabrieken in heel Luik actief bleven.
Alle fabrieken werden gesloten, de stocks onbruikbaar gemaakt en de werknemers verloren hun job.
Enkel de Fabrique Nationale bleef draaien onder Duits bewind, tegen de zin van de Belgische directie.
EN ... Pieper kon open blijven aangezien het een Duitse firma was!


12 feb 2008, 11:55
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Aha...dat verklaard het een en ander! Goede info Kristof...thanks!!!

_________________
www.muetstege.com


19 jul 2008, 21:31
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
zoals sommigen onder jullie wel weten ben ik behoorlijk druk bezig met het opzoeken van info omtrent bajonetten voor FN geweren.
de afmetingen van de lemmeten van de Belgische M1889 bajonet voor de burgerwacht komen exact overeen met die van de de S.14 bayard. hoogstwaarschijnlijk zijn dus lemmeten en/of machines in Duitse handen gevallen en verder gebruikt.

als het om machines gaat, zou het wel eens kunnen dat de EB45 van dezelfde oorsprong is...


21 okt 2008, 22:02
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling