Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024, 06:25



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 M9 Bajonet 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
gisteren begonnen met een tekstje over de M9 voor op www.bajonet.be. Heeft er iemand toevoegingen of veranderingen?

M9 (M14 + M16 + Mossberg 590 Special Purpose)
Het ontwerp van deze bajonet was gebaseerd op de zogenaamde survival-messen. De bekendste voorbeelden hiervan zijn ongetwijfeld Rambo’s messen en de Buck 184 - Buckmaster. Het originele ontwerp komt van de firma Qual-A-Tec die later haar onderaanneming Phrobis III oprichtte.

Aanvankelijk was de M9 bedoeld voor de Seals maar werd in 1987 door het US leger algemeen ingevoerd. Ook andere landen als Australië,

Tijdens die periode waren vooral zware, stevige messen met zaagrug in, kenmerken die ook terugkomen bij de M9. Een ander kenmerk is de opening vooraan het lemmet. Hierdoor kon de bajonet samen met de schede een draadschaar vormen.

Producenten :
Buck
Lan-Cay
Ontario Knife Works
Phrobis


22 mei 2007, 10:40
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De Buck M9 is de standaard bajonet voor de Nederlandse Koninklijke Landmacht en Mariniers.
Het nadeel van de Buck m9 is het feit dat het lemmet niet geheel doorloopt tot bovenaan het handvat, hierdoor wil de bajonet nog wel eens breken bij grof gebruik (eigen ervaring).
Ander nadeel is dat het metaal nogal "zacht" is. Wanneer je concertinas probeert door te knippen laat dit de nodige putten achter op het knip/snijvlak. Aan de achterzijde van de schede zit een slijpsteen geplakt, deze wil nog wel eens loslaten.

Voor de rest is het een prima bajonet die in principe voldoet aan de eisen van het moderne "slagveld", alhoewel er genoeg ruimte voor verbetering is.

_________________
www.muetstege.com


22 mei 2007, 11:22
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
@ virjinz:

Heb je de link naar die M9 site bekeken? Meer weet ik ook niet.

@ meut:

Zou het dan kunnen gaan om die 8681 stuks met Buck partnumber 0188-DM-00 die genoemd worden onderaan op de Buck pagina op de M9 site? http://www.m9bayonet.com/buck-phrobis-m9.html Als ja, staat het p/n op het lemmet en staat er een teken voor het productiejaar op?


22 mei 2007, 12:27
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Bucl maakt deze bajonetten toch niet meer ?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 mei 2007, 12:42
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@ virjinz: Ik zal morgen (als ik er aan denk) eens even in de wapenkamer kijken welke nummers erop staan.

_________________
www.muetstege.com


22 mei 2007, 12:50
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik heb wat navraag gedaan over de M9 Buck Bajonet die gebruikt werd door eenheden van de Nederlandse Krijgsmacht. De M9 Buck Bajonet is sinds een half jaar uit de bewapening gehaald!
De reden hiervoor is volgens ons interne geruchten-circuit dat er teveel gezeik was omtrend de zaagsnede en de bloedgeul die op de bajonetten aanwezig was.

Aangezien ik op mijn huidige functie geen bajonet in mijn uitrusting meer heb, is dit gebeurd zonder dat ik hiervan op de hoogte was (ik was toen ook op uitzending). Ik heb vandaag een collega van me gebeld en gevraagd welke bajonet er nu in de bewapening zit. Volgens hem is de m9 vervangen door een van het merk Eickhorn, hij kon me op dat moment even niet vertellen welk type, maar hij zou de wapenkamer ingaan en er wat foto's van nemen voor me. Deze foto's hoop ik morgen op dit forum te kunnen plaatsen.

Wat ik over de vervanger op dit moment kan zeggen is dat ik alleen zeker weet dat deze (nu nog onbekende) Eickhorn in de bewapening is gekomen bij de Luchtmobiele Brigade (mijn organieke onderdeel).

Wordt vervolgd....

_________________
www.muetstege.com


23 mei 2007, 16:44
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Waarschijnlijk deze:


Bayonet System 2005
Nato Stock Number [NSN]: 1095-25-149-6922

Afbeelding

http://www.lbainternational.com/eickhor ... et2005.htm

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


23 mei 2007, 19:03
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Zo, zo, da´s een leuke primeur voor dit forum. Zou je bij gelegenheid eens kunnen proberen te achterhalen wat de exacte stempeling op de kling van de nederlandse M9 was? Ik heb een amerikaanse M9 van Phrobis (1e Golfoorlog, nieuw uit de verpakking) en zou het leuk vinden er ooit nog eens een nederlandse M9 bij aan te schaffen, maar dan moet ik wel weten hoe ik die kan herkennen, tussen alle M9´s die worden aangeboden. Vandaar mijn vraag.


23 mei 2007, 19:36
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Er staat zowieso BUCK op.
Volgens mij geen KM / KL althans niet wat ik me kan herinneren ( vlootdagen :lol: )

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


23 mei 2007, 19:40
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
@ Killian: Omdat ik achter de stempeling aanzat kwam ik achter dit verhaal. Omdat alle M9's zijn ingenomen wordt het nu een stuk moeilijker om hier achter te komen.
1 ding kan ik je zowieso vertellen:
De M9 Buck die gebruikt werden door de Landmacht (Luchtmobiele Brigade) waren genummerd met "KL" en dan een 5 cijferig nummer altijd beginnend met een "0" (Dit weet ik nog uit eigen ervaring). Op de andere zijde van de ricasso stond inderdaad "BUCK".

_________________
www.muetstege.com


23 mei 2007, 19:53
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Amerikaanse M9 van Phrobis. Surplus uit de 1e Golfoorlog.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


24 mei 2007, 08:43
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Hoe kun je zien dat deze U.s. Army issue is geweest?

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


24 mei 2007, 15:18
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Phrobis III op de linker ricasso en niets op de rechter ricasso.


24 mei 2007, 20:16
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 jul 2008
Berichten: 81
Bericht 
Kilian schreef:
Zo, zo, da´s een leuke primeur voor dit forum. Zou je bij gelegenheid eens kunnen proberen te achterhalen wat de exacte stempeling op de kling van de nederlandse M9 was? Ik heb een amerikaanse M9 van Phrobis (1e Golfoorlog, nieuw uit de verpakking) en zou het leuk vinden er ooit nog eens een nederlandse M9 bij aan te schaffen, maar dan moet ik wel weten hoe ik die kan herkennen, tussen alle M9´s die worden aangeboden. Vandaar mijn vraag.


Een Nederlandse Buck M9 bajonet is te herkennen aan een gegraveerde KL nummer op het lemmet.
Op de andere zijde van het lemmet staat:

Buck
188 \
U.S.A.

Waarbij de \ teken staat voor het jaar 1994


Laatst bijgewerkt door SIG_551_SWAT op 05 aug 2008, 20:51, in totaal 4 keer bewerkt.



04 aug 2008, 20:17
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Jij doet menig verzamelaars hart harder kloppen 8)
Ik ben er ook met zo eentje (NL) bezig die wil ik ruilen voor een oud motorblok :lol:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


04 aug 2008, 20:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling