Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 17:44



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 Geslepen of niet? 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Geslepen of niet?
Ik zit al een tijdje met een vraag in m'n hoofd.

Het valt me al altijd op de dan meeste bajonetten, vooral in nieuwstaat, niet noemenswaardig geslepen werden. Enkel wanneer ze bedoeld werden ook daadwerkelijk als mes dienst te doen werden ze blijkbaar te velde geslepen.

Nu zijn mijn vragen:

- Klopt het dat het merendeel van de bajonettten niet werden geslepen?
- Zit daar een theorie achter?
- Waren de bajonetten eigenlijk wel bedoeld om ook als messen te dienen?

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 jan 2008, 11:34
Profiel WWW
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor

Geregistreerd: 07 mei 2007
Berichten: 204
Bericht 
Ik kan niet voor alle landen/periodes spreken, maar ik weet dat voor WO1 bij de Duitsers de bajonetten pas voor het eerst geslepen werden na de oorlogsverklaring. Dit was blijkbaar typisch één van de voorbereidingen voor het ten strijde trekken.


07 jan 2008, 11:44
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Aha, dat zou niet geheel onlogisch zijn.

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 jan 2008, 12:04
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
in Rüdigers boeken staat een copie van de instructies voor het Duitse leger pré 1914.
bij het voorbereiden van een oorlog werden ze geslepen. Na de manoeuvres moesten ze terug bot gemaakt worden om verwondingen door ongelukken te vermijden.


07 jan 2008, 12:08
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De huidige (moderne) bajonetten die worden gebruikt door het NL leger worden wel degelijk geslepen en ook als mes gebruikt (meer dan als bajonet).

_________________
www.muetstege.com


07 jan 2008, 12:34
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
virjinz schreef:
in Rüdigers boeken staat een copie van de instructies voor het Duitse leger pré 1914.
bij het voorbereiden van een oorlog werden ze geslepen. Na de manoeuvres moesten ze terug bot gemaakt worden om verwondingen door ongelukken te vermijden.
Dan moet dat in veel legers de gangbare praktijk geweest zijn, want mijn Zuid-Amerikaans en Oostenrijkse exemplaren zijn allemaal even bot!

_________________
Si vis pacem para bellum!


07 jan 2008, 17:59
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
einde 19e eeuw was de Duitse wapenindustrie een voorbeeld voor de hele wereld. Vooral Zuid-Amerika lijkt zich bijna exclusief (op wat Oostenrijks-Hongaarse modellen na) met Duitse geweren en bajonetten bevoorraad te hebben.
Het zou me niet verwonderen moesten ze daarbij ook de voorschriften van het Duitse leger als voorbeeld voor hun richtlijnen gebruikt hebben.


07 jan 2008, 18:51
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
op de vraag: "van waren de bajonetten ook bedoeld als mes" zou ik antwoorden dat je het moet zien in een tijdskader. Vroeger waren bajonetten gewoon bajonetten en hadden veel soldaten ook nog gewoon een mes, wat niet wil zeggen dat je de bajonet niet als een mes kan gebruiken. Niet elk model en formaat van lemmet is even handig natuurlijk.
Bajonetten zijn gewoon steeds minder belangrijk geworden. Tegenwoordig hebben de soldaten vaak een mes, dat ook als bajonet gebruikt kan worden, maar gewoon vooral gebruikt word als een mes. De huidige bajonetten zijn ook heel kort in vergelijken met vroeger, gewoon omdat het handiger is in het gebruik en ook handiger als een mes.

Die richtlijnen van het Duitse leger heb ik ook ergens gelezen. Het zijn natuulijk maar richtlijnen en dat wil niet zeggen dat dat allemaal zo stikt werd nageleefd, kijk maar naar vreemde regimentsmarkeringen. Er zijn wel een paar stukken in mijn collectie terug te vinden met "field sharpening", meestal een milimetertje, best deftig gedaan.

Het was trouwens niet verboden de bajonet als een hamer te gebruiken, vandaar de vele gedeukte vuurbeschermers...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


07 jan 2008, 19:15
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Japanners slepen hun bajonetten pas compleet ten tijde van oorlog. Daarvoor was slechts 1/3 geslepen.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


07 jan 2008, 20:54
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Prima, dan wordt het allemaal een beetje logischer. De laatste maanden ben ik ook een beetje bezig met Hirschfängers, en sabels, en stel ook vast dat die stukken niet enkel bot zijn, maar blijkbaar bewust zo waren. Om te snijden werden handige korte messen gebruikt, en de sabels die in vredestijd gedragen werden waren blijkbaar ook al voor WOI in eerste instantie een statussymbool, terwijl eenvoudige, geslepen modellen in het veld gedragen werden. Die Hirschfängers moesten blijkbaar ook enkel de doodssteek kunnen geven en verder niets.

Blijkbaar gaat dus hetzelfde op voor bajonetten.

_________________
Si vis pacem para bellum!


08 jan 2008, 10:43
Profiel WWW
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 26 mei 2008
Berichten: 15
Bericht 
Ik wou deze vraag nog eens heropenen voor wat België WOI betreft. Mijn M1889 is niet aangeslepen, die van een vriend ook niet, en hier wordt dezelfde toestand beschreven : http://www.2dehands.be/mauser-bajonet-b ... l?start=40

Terwijl dit type ook wel als "mesbajonet" wordt omschreven.

Is die ongeslepen toestand eerder regel dan uitzondering ? Welke exemplaren hebben de verzamelaars hier ?


04 aug 2008, 19:04
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Mijn korte M1889 is aangeslepen, de andere twee die nog onderweg zijn zal ik binnen de week weten te zeggen :wink:

_________________
I love suisse Bayonets en schmidt rubin guns ;-)


04 aug 2008, 19:14
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
mijn korte en lange niet, noch de M1916


04 aug 2008, 20:13
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
11deLinie schreef:
Terwijl dit type ook wel als "mesbajonet" wordt omschreven.


Dit heeft meer met de lengte van de bajonet te maken.
Je hebt bijv. ook de zwaard bajonetten.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


04 aug 2008, 20:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling