Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jun 2024, 05:11



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Zaagtandbajo BT3 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Zaagtandbajo BT3
Dag samen,
via de site kreeg ik een mailtje van iemand die een bajonet ter identificatie had.

kristof schreef:
Dit lijkt me een ingekorte Joegoslavische M1924 met later toegevoegde zaagtanden. Vaak worden zaagtanden ingeslepen om een bajonet duurder te kunnen verkopen. Maar aangezien het niet origineel met zaagrug was, is de waarde voor een verzamelaar niet toegenomen.

Nu kreeg ik een mailtje terug om te zeggen dat het onmogelijk van na WO1 kon zijn enz...
Kunnen jullie hier aub jullie mening schrijven, dan mail ik de eigenaar even een linkje naar deze thread.
Kristof

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


25 okt 2007, 15:45
Profiel WWW
1ste Sergeant
1ste Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 okt 2007
Berichten: 157
Bericht 
Volgens mij is deze bajonet ooit ingekort geweest. Als dit echt het geval is, dan vrees ik dat de zaagrug ook niet origineel is. Ik zal proberen deze bajonet op te zoeken. Als ik iets meer vind, zal ik het op dit forum zetten. Groeten pinhelm

_________________
Verzamelaar militaria W.O.I


25 okt 2007, 16:37
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Ik denk dat het een ingekorte Fn M1924 lange export is in plaats van een Vz23 lange export.
Hier een vergelijk :arrow:


Afbeelding

Afbeelding

Voor het merkteken op de bajonet weet ik ook niet juist wat het is (één of ander zuid Amerikaans land) zaagtand is ook niet origineel denk ik (na 1915 mochten geen zaag bajonetten gebruikt worden dacht ik).


25 okt 2007, 18:41
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Volgens mij moet origineel een Yugoslavische M1924 lang model geweest zijn. Het logo op de ricasso is dat van het Yugoslavische BT3 arsenaal dus ik denk niet dat je gelijk het bart. Deze bajonet heeft allezins niet origineel bestaan met een zaagrug dus volgens mij is deze er later in gemaakt. Op de foto lijkt het het wel alsof het lemmet ingekort is geweest nadat de zaagrug is geplaats, wat enigzins vreemd is.

Wat er gezegd wordt in verband met de meerwaarde ben ik het volledig oneens. Een goed voorbeeld kan je vinden in de thread die loopt over fakes. De zogenaamde Duitse bajonet met zaagrug gemaakt door Waffenfabrik Mauser heeft nooit bestaan en toch betalen mensen er veel geld voor, gewoon omdat het een model met zaagblad is.

@barts: In principe mochten er geen bajonetten met zaagrug meer gemaakt worden na 1917 maar zwitserland heeft zich dara bijvoorbeeld al niets van aangetrokken tot lang daarna.

Is het mogelijk om een bovenaanzichtje te krijgen van die zaagrug? Deze lijkt me wel vrij goed gemaakt in vergelijking met sommige vervalste S84/98 III's met zaagblad.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


25 okt 2007, 19:11
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
:shock: De bajonet is een ingekorte, oorspronkelijk lange, Jugoslavische Model 1924. En dat was een copie/licentie productie van de FN M1924 long export. De Jugoslavische M1924 had geen zaagrug.

De cyrilische stempeling BT3 (in onze letters VTZ voor Vojno Technicki Zavod) staat voor het arsenaal van Kragujevac in Servië. Zij gebruikten de stempeling BT3 van 1883 tot 1923, AT3 (= ATZ voor Artiljerijskio Technicki Zavod) van 1923 tot 1931, en weer BT3 van 1931 tot 1941.

Ik zou dus denken dat de bajonet oorspronkelijk in 1931 of daarna gemaakt moet zijn.

Waarom kan deze volgens de eigenaar onmogelijk van na WO1 zijn? Komt dit stuk soms toevallig uit Afghanistan?


25 okt 2007, 19:24
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
@ Sam : Voor een geïnformeerd verzamelaar is er geen meerwaarde (in tegendeel zelfs) maar bij een verkoop zijn er altijd wel verzamelaars of gelegenheidskopers die, juist omwille van die zaagrug, een aantal extra euroo'tjes laten rollen. Het is jammer dat er hierdoor originele bajonetten verloren gaan...


26 okt 2007, 08:47
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
@kristof Je hebt gelijk, maar je zou er van verschieten hoeveel mensen er toch in trappen

@Kilian, Afghanistan lijkt me ook de richting waar we naar moeten uitkijken voor deze aanpassingen

_________________
Scientia Vincere Tenebras


26 okt 2007, 11:25
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Sam schreef:
@kristof Je hebt gelijk, maar je zou er van verschieten hoeveel mensen er toch in trappen

Daar was ik vroeger verbaasd over maar doorheen de jaren zie je dat mensen de zotste prijzen betalen voor S84/98's Mod III me zaagtand, voor nagenoeg eender welk model met zaagtand eigenlijk.
En er zijn enorme verschillen in kwaliteit van afwerking. Sommige zijn nagenoeg perfecte imitaties van de Duitse SG's met Säge, andere zijn dan weer afschuwelijk slecht gedaan.


26 okt 2007, 13:05
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
VOlgens mij is dit arsenaal het tegenwoordige Zastava.
Misschien kun je hier info krijgen ?

Ik zelf heb nog nooit een jugo met zaagrug gezien.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


26 okt 2007, 17:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
In Waver zie je er (S84/98 III's met zaagrug) regelmatig en meestal zijn deze echt lachwekkend. Die dat Meut ons heeft laten zien uit Afghanistan vond ik zeer geloofwaardig (de kans bestaat dat deze origineel is, maar dit blijft toch twijfelachtig. Soms zie je er echt waarin wat schuine vlakjes in gemaakt zijn maar allezins niets dat op tanden lijkt...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


26 okt 2007, 17:56
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
hier is er net eentje te koop, exact wat ik bedoel met lachwekkende zaagrug

http://www.2dehands.be/2de-wo-duitse-za ... qq=bajonet

zoals je kan zien is er al volk enthousiast aan het bieden, het is dus duidelijk een manier om een bajonet van misschien 60 € dubbel zoveel waard te maken...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


29 okt 2007, 20:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling