Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 16:08



Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 Nederlandse B2000 Eickhorn bajonet proefmodel 
Auteur Bericht
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Nederlandse B2000 Eickhorn bajonet proefmodel
Ik heb een Nederlandse Eickhorn B2000 proefmodel mogen opnemen in mijn verzameling.
Hij komt van de legerbasis Oirschot en is geleverd door Eickhorn zelf als proefmodel voor dat de B2000 definitief werd geleverd, ik heb hem overgenomen van een functionaris inkoop die op de legerbasis werk.
Er staat geen nummer in omdat het zoals vermeld om een proef model gaat.
De schede drager is in Woodland zoals hij bij de landmacht wordt gedragen, er bestaat ook een variant met een zwarte drager die bij andere eenheden wordt gedragen zoals het KCT en mariniers.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
zoek en ge zult vinden .


19 okt 2019, 15:42
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse B2000 Eickhorn bajonet proefmodel
Hallo Marcus,

Fantastisch dat je een dergelijk B2K model te pakken hebt gekregen ! Dat is zo'n zelfde proefmodel als ook in Soesterberg bij het NMM in de collectie is. Ik had jouw exemplaar graag als fotomodel in m'n nieuwe artikel willen gebruiken, maar heb nu een mooie vergelijkbare foto van het NMM kunnen gebruiken.
In dit nieuwe artikel "Het Eickhorn gevechtsmes in het Nederlandse leger", dat binnenkort gepubliceerd wordt, laat ik ook de verschillende fabrieksstempels (logo's) zien. Zoals ik al eerder schreef : dit proefmodel werd nog geleverd met de naam "Eickhorn Waffentechnik", terwijl het definitieve model de naam "Waffentechnik Borkott & Eickhorn" draagt. En natuurlijk dan een KL-nummer. In m'n verhaal komt dat allemaal straks uitgebreid aan de orde, want het is bijna een roman hoe dat met die Eickhorn (familie)bedrijven allemaal gegaan is.

Nogmaals, proficiat met deze bijzondere en zeer fraaie aanschaf. Jaloersmakend, zullen mede-verzamelaars terecht wel roepen.
PS : Je fotowerk is tegenwoordig prima :) .
Groet,
Henri

Hier nog een plaatje van het NMM exemplaar:

Afbeelding

_________________
Pensionado


26 okt 2019, 09:36
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse B2000 Eickhorn bajonet proefmodel
>>>>>>> Correctie <<<<<<<<
Hoi Marcus,
Hiervoor schreef ik "gemerkt met KL-nummer", maar dat moet uiteraard zijn : met NLD-nummer gemerkt !
En daarmee kan dit model dan natuurlijk meteen ook door andere krijgsmachtonderdelen gebruikt worden, zo als bijv. de KM resp. het Korps Mariniers. Maar gelet op het geringe aangeschafte aantal mes-bajonetten (t.o.v. het aantal Colt / Diemaco geweren in Nederland) zal dat alleen maar bij enkele 'actieve' krijgsmachtonderdelen zijn :) .
Groet, Henri

_________________
Pensionado


26 okt 2019, 12:33
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse B2000 Eickhorn bajonet proefmodel
Bedankt Henri, ik realiseer me dat ik erg veel geluk heb gehad met deze bajonet.

_________________
zoek en ge zult vinden .


26 okt 2019, 13:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling