Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 20:17



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht. 
Auteur Bericht
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo iedereen,
Ik heb een bajonet gekocht die gemaakt is bij AL Hembrug te Zaandam, hij lijkt op een AR10 bajonet maar heb mijn twijfels, loopring is 16mm en heeft een korte Pommel, de papua variant heeft een lange pommel en ook een loopring van 16mm, er is nog een variant met een loopring van 22mm met korte pommel echter zit ik met een compleet ander model.
Wie kan me helpen.
Mijn vraag is of iemand over deze bajonet meer kan vertellen. Voor welke type wapen is deze ontworpen, hoe veel stuks zijn hier van gemaakt enz..
Mijn idee is dat dit een prototype is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
zoek en ge zult vinden .


13 jul 2019, 07:38
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Frappante is dat de drukknop 180 graden gedraaid is vergeleken met de regulieren AR10 bajonetten.

_________________
zoek en ge zult vinden .


14 jul 2019, 14:17
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo Marcus,

Pas nu zie ik je vraag over deze AR-10 bajonet.
Ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft (?).
Je stelt dat dit een ongebruikelijk model of een prototype zou zijn. Maar het lijkt mij toch een "gewoon" AR-10 model voor de Portugese opdracht. Ik weet niet of je enig bajonettenboek hebt, bijv. van Kiesling, maar daar zou 'ie toch terug te vinden moeten zijn.
Als je me even rechtstreeks op m'n e-mailadres benadert, kunnen we dat misschien nader onderzoeken.
Je kunt me bereiken onder : van-adelberg@planet.nl
Laat maar even horen, of nadere informatie gewenst is.
Groet, Henri


Afbeelding


14 jul 2019, 21:20
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Bedankt Henry,
Is het niet zo dat de Portugese AR10 bajonet een loopring hebben van 22mm? Die van mij heeft een loopring van 16mm.
Dat boek van Paul Kiesling beschrijft slechts 2 modellen, mijn model staat er niet bij. Ik heb thuis een Portugese AR 10 bajonet liggen met een loopring van 22mm maar die ziet er toch net even wat anders uit dan mijn nieuwe aanwinst.
Mvg Marcus.

_________________
zoek en ge zult vinden .


14 jul 2019, 22:07
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo Marcus,
Je kan misschien helemaal gelijk hebben, dat je nieuwe aanwinst inderdaad een afwijkend model is. Want de AR-10 voor Portugal heeft inderdaad (standaard) een loopdiameter van 21,5 mm. En de Papua uitvoering de kleinere (Mauser) loopdiameter van 16 mm.
Ik heb net ook nog even in het grote dikke boek : The ArmaLite AR-10 / The world Finest battle Rifle van Joseph Putnam Evans gekeken, of daar iets over jouw bajonet terug te vinden is, maar nee. Geen specifieke details over de bajonetten; wel natuurlijk wat foto's. Maar dat brengt nog ons niet verder.

Iets anders is, dat ik momenteel onderzoek doe naar de diverse AR-10 bajonetten, teneinde daar weer een artikel over te kunnen publiceren. Daartoe heb ik links en rechts wat contacten lopen in en buiten Nederland.
Misschien interessant om in het licht van m'n lopende project ook jouw model mee te gaan nemen in m'n onderzoek.
Maar dan wil ik graag rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren, o.a. om met foto's van jouw model dan navraag te doen in bijv. NL maar ook de UK en USA.
Graag hoor ik nader van je.
Groet,
Henri

_________________
Pensionado


14 jul 2019, 22:34
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Om het simpel uit te leggen, het is een mix van een Papua en een Portugese bajonet, het is een Portugees model met een Papua muzzlering/crosspiece.

_________________
zoek en ge zult vinden .


14 jul 2019, 22:38
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo Marcus,

Ik heb nog eens nagedacht over jouw afwijkende AR-10 ‘Portugal’ model, met de drukknop voor het ontgrendelmechanisme aan de linker kant en de kleine (16 mm, Mauser) loopring. En met kennelijk dus een stootplaat (pareerstang) van het Papua PVK model. Maar de PVK heeft inderdaad de pommel ‘gedraaid’, met de drukknop aan de rechter kant en de pommel zelf is wat langer.
Het Portugal model heeft de drukknop dus aan de linker kant en het korte model pommel.
Ook heb ik ‘m op papier vergeleken met het proefmodel voor de UZI pistoolmitrailleur. Die heeft ook zo’n kleine loopring. Maar die heeft de drukknop voor het ontgrendelmechanisme ook aan de rechter kant van de lange (?) pommel, voor zover ik weet.

Ja, wat kan het dan wel zijn ?
Een abusievelijk verkeerd gemonteerde stootplaat op een Portugees model ?
Of ook een ander proefmodel voor bijv. de UZI ?
Of voor een ander model geweer met een dunne 16 mm loop/monding ?
Of misschien een proefmodel voor het in Amerika gemaakte AR-10B geweer met die dikke vlamdemper/compensator en met een 16 mm montage ‘verjonging’ voorop voor een Amerikaanse Garand M1 bajonet (zie foto hieronder).
Of . . . . ?

Voorlopig lijkt het me geen model voor een bij de A.I. in Nederland gemaakt AR-10 geweer, want die moesten allemaal toch over de standaard vlamdemper van de loopmond passen, dus met een loopring van 22 mm. Overigens lijkt me jouw exemplaar nauwelijks / niet gebruikt (?), dus dan denk je ook al gauw aan een proefmodel.

Omdat ik momenteel eerst m’n aandacht gericht heb op het eerste bajonet model voor de AR-10, d.w.z. die voor het Sudan contract, ga ik in een later stadium van m’n onderzoek op jouw en het Portugal model terugkomen en nu even parkeren. Mocht je zelf nadere informatie opduiken, dan hoor ik dat graag van je. Want dat kan ik dat later weer meenemen in het vervolgverhaal.

Nog een vraag : heb jij zelf ook zo’n AR-10 Sudan bajonet met het gereedschapssetje in de handgreep ??

Goed, ik hoor graag nog van je.
Voor ’t moment,
Groet, Henri



Afbeelding

_________________
Pensionado


16 jul 2019, 16:25
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Nee ik heb geen AR-10 Sudan bajonet met gereedschapsetje in de handgreep.
Ik verzamel enkel Nederlandse bajonetten.

Mvg Marcus.

_________________
zoek en ge zult vinden .


19 sep 2019, 21:24
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo Marcus,
dank voor je reactie.
Jammer dat je zo'n bijzonder model AR-10 nog niet in je collectie hebt.
Misschien kan ik je er wel aan helpen, als je er eentje zoekt.
Groet, Henri

_________________
Pensionado


20 sep 2019, 13:59
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo henri, ben je nog verder gekomen met je onderzoek? ik heb de conservator van het Nederland legermuseum ook benaderd maar die geeft niet thuis helaas.

_________________
zoek en ge zult vinden .


30 sep 2019, 17:43
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Hallo Marcus,
Zo als gebruikelijk is een dergelijk onderzoek een moeizame speurtocht naar (betrouwbare) achtergrondgegevens. Ook omdat sommige zaken extra geverifieerd moeten worden, omdat er soms vermeende waarheden of aannames in omloop zijn. Je zal begrijpen dat dit maanden research vergt, vaak in binnen- en/of buitenland.
Overigens is mijn onderzoek en interesse niet beperkt tot alleen het AR-10 Sudan model, maar staan alle AR-10 mes-bajonetten op mijn lijst voor onderzoek en eventuele komende publicatie.

Ik ben benieuwd wie / welke conservator je bij het NMM over de AR-10 hebt aangesproken. Ik weet dat er over dergelijke na-oorlogse blanke wapens slechts beperkte kennis aanwezig is, ook bij het NMM. Vandaar mijn eigen onderzoeken en publicaties ;-) .

Mocht je voor mij iets te melden of te tonen hebben over de diverse AR-10 versies, dan graag; hetzij via dit forum of anders rechtstreeks op mijn eigen e-mailadres.
Groet, Henri

_________________
Pensionado


30 sep 2019, 20:19
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse AR10 prototype?. Info gezocht.
Bedankt voor je reactie, ja ik begrijp dat er veel werk in zit om informatie te vergaren, ik loop helaas ook vast. Ik zal nog eens navraag doen naar die conservator, mijn vorige vraag viel ook in de zomervakantie., vandaar dat ik waarschijnlijk ook geen bericht terug kreeg.

_________________
zoek en ge zult vinden .


30 sep 2019, 21:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling