Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 20:44



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet 
Auteur Bericht
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 27 feb 2008
Berichten: 21
Bericht Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Beste forumleden en mede verzamelaars;

Heeft iemand van jullie een voorschrift, detaillijst of technische handleiding waarin deze bajonet beschreven staat?

Weet iemand waar en door wie deze bajonetten gemerkt zijn met de Nederlandse serienummers?

Weet iemand of er na 2005 nog nieuwe bajonetten of onderdelen besteld zijn?

Met vriendelijke verzamelaarsgroet,

Steven


15 maart 2018, 11:39
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Hallo Steven,
Je oproep is al weer een paar maanden oud en wat me dan opvalt, is dat je tot nu toe over deze hedendaagse mes-bajonet geen enkele reactie hebt mogen ontvangen. Vreemd ! Over 'oude' bajonetten wel vaak en veel info, maar over een bajonet die momenteel volop in gebruik is, niets . . . . ;-( Terwijl in Nederland deze bajonet (bij het Diemaco geweer / karabijn) toch in gebruik is en straks in september op Prinsjesdag in Den Haag weer 'langs komt' tijdens de diverse parades.

Kortgeleden heb ik nog met onze moderator Kristof over dit onderwerp gemaild, omdat het lijkt als of er twee Duitse leveranciers in 't spel zijn. Allereerst natuurlijk de bekende Original Eickhorn Solingen Co. Ltd in Solingen (met de SG 2000 WC) en daarnaast de parallel fabricerende Waffentechnik Borkott & Eickhorn GmbH in Solingen (met de B2K mes-bajonet). Zie bijgaande foto's.

Maar tot nu toe heb ik daar geen nadere informatie of duidelijkheid over gekregen.
Misschien dat er op dit forum alsnog iemand wat kan vertellen . . . . ???
Overigens zal ik binnenkort, nu dat de fabrieksvakantie in Duitsland voorbij is, nog eens een poging doen om bij Orignal Eickhorn Solingen nadere informatie te verkrijgen. Uit ervaring weet ik echter, dat ze daar niet zo vlot met reageren of informatie zijn. Maar goed, dat wacht ik dan wel weer af.
Het lijkt er trouwens op dat Borkott & Eickhorn momenteel helemaal uit de lucht is . . . !?

Goed, ik benieuwd naar mogelijke reacties !!
En Steven, met een hartelijke groet uit Nederland,
Henri (je weet wel, ook van die 'onbekende' mariniers vechtmessen).

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Pensionado


19 aug 2018, 16:48
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 27 feb 2008
Berichten: 21
Bericht Re: Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Dag Henri,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het zou mooi zijn om nog wat nadere informatie te krijgen. Weet iemand misschien of de Buck inmiddels ook is vervangen door de Eickhorn bij het Korps Mariniers?


30 aug 2018, 10:09
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Hallo Steven,
Na een diepgravend onderzoek naar bedrijfsinformatie over de firma Eickhorn ben ik het spoor bijna bijster geraakt . . . een kerstboom vol verschillende firma's, diverse faillissementen, bedrijfsovernames, buitenlandse investeerders en een familie die elkaar ook nog beconcurreerde. Daar is een spannende roman over te schrijven !
En misschien dat ik er nog eens een leuk artikel over kan schrijven (. . . ) ?
In de meer dan 153-jarige geschiedenis, van Carl Eickhorn in 1865 tot heden, is er erg veel gebeurd en met name de laatste decennia is er veel verwarring ontstaan, doordat 2 bedrijven uit Solingen identieke producten (o.a. bajonetten en vechtmessen) op de markt gebracht hebben.

Het is duidelijk, dat destijds het Amerikaanse US Marine Corps een uitstekende keuze gemaakt hebben, om als opvolger voor de US M7 en US M9 het B2000 bajonet-systeem van Eickhorn-Solingen te selecteren. Dat deze terechte keuze later omgezet werd naar de aanschaf van de OKC-3S mes-bajonet is helaas een politiek gegeven.
Niet voor Nederland. Want (zover ik kan nagaan) werd de B2000 mes-bajonet hier in NL wèl als opvolger voor de Buck M9 bij het Colt/Diemaco geweer gekozen. Alleen vanaf dat moment gebeuren er onduidelijke dingen. Met als gevolg dat er 3 (drie) modellen B2000 mes-bajonet opduiken, althans met 3 verschillende stempelingen (en benamingen).
De "echte" firma Eickhorn-Solingen met een merkteken met "eekhoorn" met ORIGINAL EICKHORN SOLINGEN en bij de "concurrent" het merk EICKHORN WAFFENTECHNIK resp. WAFFENTECHNIK BORKOTT & EICKHORN (zie foto's hieronder).

Tot slot nog een paar kanttekeningen (anders wordt het verhaal hier veel te lang) :
(1) Op o.a. foto's van het Garde-Regiment Grenadiers en Jagers is tijdens parades zichtbaar, dat in NL de mes-bajonet van de "concurrent" bij het Diemaco geweer wordt gedragen.
(2) Ons legermuseum NMM heeft onder inventarisnummer 019714 een "proefmodel" gemerkt Eickhorn Waffentechnik in de collectie, terwijl op de website van forum-lid Erwin Muetstege ogenschijnlijk (!) een model van Eickhorn-Solingen getoond wordt. En de door Kristof Verjans aangelevrde foto's tonen ook een model van de "concurrent".
(3) Het enige zichtbare verschil tussen het Eickhorn-Solingen model en het Eickhorn-Borkott model lijken de details van de greep te zijn.
(4) In 2008 is vanwege plagiaat Eickhorn-Solingen een rechtzaak gestart tegen Borkott & Eickhorn (. . .)
(5) In 2008 is het beeldmerk "eekhoorn" etc. (opnieuw) door Eickhorn-Solingen geregistreerd.
(6) Beide firma's reageren niet (nog) op mijn herhaalde mailtjes . . .
(7) De website van Borkott & Eickhorn staat al enige tijd op zwart, en . . .
(8) In mei 2018 is Stuart Kerr (de directeur van Original Eickhorn Solingen) ook bij concurrent Borkott & Eickhorn als directeur benoemd . . . !!! . . . ra ra ?
(9) Een kopie van het totaal Eickhorn bedrijvenoverzicht zal ik je per mail toesturen, zodat je een beeld krijgt van de bedrijfsgeschiedenis.

Ik ben benieuwd of andere forum-leden hier nog wat aan toe te voegen hebben. Graag zelfs!
Groet, Henri


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Pensionado


07 sep 2018, 16:36
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Hallo Steven (en mede verzamelaars),
Het is inmiddels al weer een half jaar geleden, dat we hier voor 't laatst over het "multi-functioneel gevechtsmes Eickhorn" hebben gecommuniceerd. Daarna is het oorverdovend stil geworden ! Bijzonder, want we praten hier toch over een mes-bajonet die momenteel volop in gebruik is in 't Nederlandse leger bij het Colt / Diemaco vuurwapen. Dus zou je verwachten, dat er toch wel iemand is, die er iets over kan vertellen. Nou, kennelijk niet :cry: .
Inmiddels heb ik toch aardig wat informatie verzameld, en met name over de twee fabrikanten Eickhorn. Hier over voldoende om er een artikel over te kunnen schrijven, wat bijna gereed is. Daar voor heeft de firma Waffenfabrik Borkott & Eickhorn mij recent een model B2K beschikbaar gesteld, die (naast de B2000) dan ook in m'n artikel beschreven en getoond wordt.
Zie hieronder een foto van deze geheel zwarte B2K, zoals die door hen aan het Ned. leger geleverd is.

Wat helaas nog ontbreekt in m'n verhaal is de 'selectie- en aankoopprocedure' destijds in Den Haag. Vooralsnog kan ik bij Defensie daar geen informatie over krijgen (wel wat fotomateriaal). Net zo min als bij het NMM in Soesterberg, die overigens wel een proefexemplaar hebben.

Goed, ik ben benieuwd of je zelf intussen nog wat nieuws opgespoord hebt (?).
Of dat iemand anders nog iets kan melden (?).
Graag hoor en/of zie ik een reactie.
Groet, Henri

Afbeelding


27 apr 2019, 23:25
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 29 sep 2008
Berichten: 28
Woonplaats: achel
Bericht Re: Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Ik heb hier hele mooie informatie over de B2K bajonet.
Nato stock nummer (NSN-No) staat er bij
https://www.waffentechnik-solingen.de/B2K.pdf

_________________
zoek en ge zult vinden .


11 mei 2019, 09:22
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse Eickhorn system 2000 bayonet
Hallo Marcus,

Hartelijk dank voor je reactie en met name voor de folder van Waffentechnik Borkott & Eickhorn GmbH over hun B2K mes-bajonet. Het daar genoemde NATO-stock-nummer 1095.12.637.4842 is het nummer, waaronder zij dit model B2K aan het Duitse leger (Bundeswehr) leveren.
Als je m'n vorige (zie hierboven) opmerkingen bekijkt, dan zal je wel het verschil van logo's (en dus firma's) opvallen tussen de B2K-uitvoering uit deze folder, en de B2K-uitvoering die aan Nederland geleverd is, namelijk van/door Eickhorn Waffentechnik GmbH. Dit zijn dus twee afzonderlijke firma's, waarbij Waffentechnik Borkott & Eickhorn GmbH (uit 2006) gezien kan worden als de opvolger van Eickhorn Waffentechnik GmbH (uit 2005).

Nogmaals dank voor je informatie en succes bij je eigen zoektocht.
Groet, Henri


11 mei 2019, 13:05
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling