Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 08:20



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Nederlandse M4 karabijn-bajonet 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Nog even over de opmerking "obsolete" vanaf 1962:

De Loonse en Drunense Duinen zijn lang als militair oefenterrein gebruikt. Door het Korps Mariniers, maar ook door andere legeronderdelen.

Ik woonde daar in de buurt en kwam er vrijwel wekelijks. Dit vond ik daar in de jaren 80. Hooguit enkele dagen voor mijn bezoek afgeschoten, want de week daarvoor lagen ze er nog niet en ze zagen er erg "vers" uit.

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal van de Artillerie Inrichtingen (AI) uit 1963. Afgeschoten met de Garand M1. Ik heb er nog zeker 40 meer.

Het kan zelfs nog gekker:

Afbeelding

Afbeelding

Ergens in diezelfde periode daar ook gevonden. FN (FNB) productie uit 1981, afgeschoten met de Bren, zoals je kunt zien aan de rechthoekige afdruk van de slagpin.

Mogelijk dat de Nationale Reserve toen nog met dat spul door de bossen en duinen sjouwde.


27 feb 2017, 13:17
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Kilian,
Alhoewel tot nu toe een 'harde' datum van ingebruikname voor de M4 karabijn-bajonet ontbreekt, wordt algemeen 1950 als startdatum aangenomen. En gebruik op Nieuw-Guinea (1954-1962) van M1 karabijn met M4 bajonet (bij o.a. de mariniers) is op foto's aangetoond. Ze zijn ook in Korea gebruikt (1950-1953), maar de meesten hebben de kazerne of wapenkamer amper verlaten; vandaar veelal de goede staat ;-)
Dat de karabijn (en bajonet) ook na de komst van de FN FAL langer zijn doorgebruikt bij diverse (leger)onderdelen, is bekend. Een datum van uitfasering en van uitdienststelling is daarom nauwelijks aan te geven, denk ik. Met de mannen van het Museum van de Verbindingsdienst heb ik contact, maar weer erg bedankt voor je bruikbare voorzet. Het Geniemuseum zal ik eens gaan 'bezoeken'. Het VrijwillersKorps Curaçao is mij niet bekend. Bestaat daar een site van ?
Overigens heb je natuurlijk gelijk met de indienststelling van de Diemaco (1995). Een schrijffout van mij (net zoals met Eric's naam . . .). Het uitgebreide verhaal (uit Armamentaria) dat je daarover doorstuurde is duidelijk en was mij bekend.

Mooi, dat Eric nog een schot gaat wagen op dat andere forum. Misschien schieten we toch een keer raak, nietwaar . . . !?
Groet, Henri
PS : Eric, bij de rubriek 'Registratie' heb ik bij mijn "introductie en oproep" antwoord gegeven op je vraag over mijn publicaties (misschien had je dat gemist ?).

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 14:26
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Mooie plaatjes van al dat koperwerk en uiteraard bewijs dat wapens (zeker ook in NL) maar stapje voor stapje worden uitgefaseerd. Gr. Henri

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 14:43
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Volgens de brief van de Staatssecretaris waren er in 1996 nog 400 Bren's ingedeeld bij het Nationaal Commando :shock: https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... 3ag6dui6zi

Wat is de vroegste foto die je hebt of kent, waarop de Hoerster M4 herkenbaar in beeld is en niet te verwisselen is met een normale US M4?

Het Vrijwilligerskorps Curacao heeft geen eigen website, wel een Facebook pagina.


27 feb 2017, 14:50
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Dergelijke foto's heb ik 'voorbij zien komen' tijdens speurtochten op internet, maar dus niet bewaard. Als ik nog zo iets mocht vinden, dan zal ik 'm zeker hier voor je 'posten'. Mvg Henri

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 14:54
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik ben erg benieuwd. Uit ervaring weet ik dat het hardstikke lastig is om foto's te vinden waar een bajonet heel duidelijk herkenbaar "in het veld" te zien is.

Ten aanzien van de algemeen aangenomen invoeringsdatum van rond 1950 voor de Hoerster M4 laat ik mij graag overtuigen. Het kan, maar ik vind dat erg vroeg. Het Mutual Defence Assistance Programme dateert van 1949 en er was een ruime voorraad US materiaal uit WO2 voorhanden. Waarom zou je dan als zuinige Hollander bajonetten bij Hoerster kopen als je ze gratis in de US kunt krijgen? Ik kan me wel voorstellen dat je dat doet als je in en om Indonesie dingen aan het doen bent waarin de Amerikanen je niet steunen. Maar als gezegd laat ik me graag overtuigen.

Ten aanzien van de uiteindelijke verkoop denk ik dat een datum midden jaren 90 reëel is:
https://www.nrc.nl/nieuws/1993/02/03/kr ... 99-a324370
http://resolver.kb.nl/resolve?urn=sgd%3 ... %3A0004714

Dat matcht ook met het moment waarop die dingen en masse op de markt kwamen.


27 feb 2017, 15:56
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Hanry :mrgreen:

Sorry dat ik niet heb gereageerd op je informatie over je publicaties, zal het straks nog eens nalezen.
Heb nogal veel interesses dus hop van het ene forum naar het andere en vergeet dan wel eens wat :wink:

Heb de vragen gesteld op dat andere forum, om niet teveel spam e.d. Binnen te halen kun je er alleen op kijken als je een mailtje stuurd naar Jeffrey Hayes en dan al dan niet een inlogcode krijgt :wink:

http://www.jeffreyhayes.com En dan kijken bij bayonet notebook.

Hier een screenshot van mijn vragen met daaronder net buiten zicht een paar van je foto's





Afbeelding

Bij reacties hoor je er natuurlijk van.

Groeten, Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


27 feb 2017, 20:26
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Afbeelding

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


27 feb 2017, 21:08
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Kilian, Ja, waarom er bij Hörster bajonetten gekocht moesten worden, is mij nog niet duidelijk. Maar als er bij de dumpvoorraden (en later ook de nieuwleveringen, via het MDAP), 'gratis' bajonetten hadden gezeten, had NL die uiteraard wel aangepakt. En wat betreft de gevoelens over Indonesië : waarom wel vuurwapens en dan geen blanke wapens ? Ook in Nieuw-Guinea hebben we veel uit de US dump aangepakt en daar gebruikt.
Je verwijzingen naar de publicaties (NRC en 2e Kamerbrief uit 1992 / 1993) over afstoting van militair materieel is interessant, waarvoor dank. Misschien ook weer een stukje van de puzzel. Maar weet jij dan wanneer deze M4 exemplaren dan 'en masse' op de markt zijn gekomen ?

En Eric, dank voor je feedback met plaatjes van dat andere (US) forum, waarop je navraag doet. Ik had dat niet beter kunnen verwoorden ;-)) Heel goed en ik ben heel benieuwd of daar wat uitkomt.
Zoals je ook zag, heeft Bill Porter ('porterkids') daar een gelijkluidende vraag gepost. Ik had hem benaderd, omdat ik van Gary Cunningham geen reactie had gekregen en Bill P. is dus nu ook op zoek gegaan, want hijzelf weet eigenlijk ook (nog) geen bijzonderheden. Grappig genoeg suggereerde hij nu (in tegenspraak met zijn eigen eerdere verhaal in Porter's Page #9) dat dit misschien wel eens het eerste (..) model zou kunnen zijn . . . (?!). Who knows ??
Mvg Henri

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 22:25
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ergens zag ik de suggestie, dat het wapen met de leeuw + kroon op de M4 bajonet misschien van Tsjecho-Slowakije kon zijn. Volgens mij : neen. Bij alle Europese heraldische wapens met een "leeuw + kroon" is dat kroontje 'vast' op de kop en niet er boven. Vandaar dat de overeenkomst met de Belgische leeuw voor de hand ligt, want die heeft wel een 'losse kroon'.
Hierbij als voorbeeld het wapen van de 1. Belgische Infanterie en van de Belgische Force Publique (Openbare Weermacht, Congo), met daaronder het stempel op de bajonet ter vergelijk.
Mvg Henri

Afbeelding

Afbeelding[/url]

Afbeelding

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 23:14
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
In de door Eric al eerder aangehaalde link http://www.usmilitaryknives.com/porters_page_9.htm schrijft Bill Porter in 2004 dat Northridge Arms een jaar of 10 daarvoor een partij Nederlandse M4's heeft geïmporteerd.

Bij Frankonia waren ze in 1997 te koop. Of ze ook in de 96/97 catalogus stonden weet ik niet meer en die heb ik ook niet. Wel is het zo dat ik in die tijd vrij snel handelde als ik wat leuks bij Frankonia zag. Veel eerder dan 1996 kan het niet geweest zijn. Ik had toen ook nog een abonnement op het Deutsches Waffenjournal. Ja, ja, het pre-internet tijdperk... Die oude DWJ's moet ik nog ergens hebben. Als het de komende dagen slecht weer blijft kan ik wel eens wat oude jaargangen doornemen en de advertenties checken.

Enfin, toen NL besloot af te bouwen hadden de M4 bajonetten natuurlijk geen militaire waarde meer. Kennelijk heeft men die dus ergens rond 1995 aan handelaren verkocht, Mogelijk direct aan meerdere handelaren, of eerst aan 1 die de spullen daarna aan anderen doorverkocht heeft. Voordat Frankonia ze ineens in de verkoop had heb ik de NL M4's nooit op de markt gezien. En ik verzamel ongeveer net zo lang als jij bajonetten, sinds 1977.

Gelet op de info van Bill Porter (ongeveer 25 jaar geleden gekocht) valt voor mij CMP en Griekenland af en komen ze dus hoogst waarschijnlijk uit Nederlandse mobilisatie voorraden. Daarmee ben je nog niet echt verder, behalve dan dat de sleutel waarschijnlijk toch in NL moet liggen.

Van de kroon met leeuw kan ik nog geen chocolade maken. Tsjechië lijkt me uitgesloten. De leeuw met lege handen doet me denken aan de Limburgse leeuw (die heeft overigens twee staarten) maar verder dan dat kom ik ook nog niet. De Limburgse leeuw kom je ook tegen in Luxemburg, maar ik kan nergens vinden dat zij M1 karabijnen gehad hebben. Hetzelfde geldt voor België. Beide landen hebben de SAFN49 gehad, maar mogelijk dat een van de Belgische leden weet of daar ook M1 karabijnen gebruikt zijn.


27 feb 2017, 23:40
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Kilian, dat zijn interessante mijmeringen, waarmee we ongetwijfeld steeds dichter bij de geschiedenis achter dit fraaie Nederlandse blanke wapen gaan komen. Blijft natuurlijk opmerkelijk, dat ook bij de insiders zo'n "3e model" een vraagteken is. Leuke puzzel !
Ik kocht een jaartje eerder dan jij mijn eerste bajonet, op de Flohmarkt in Frankfurt/Main (een M84/98 3e model of te wel een K98). Toen (wijlen) Henk Lieffers in 1977 de 'antiek & curiosa' zaak van mijn vrouw binnenliep (in Leidschendam) is het eigenlijk pas echt voor mij begonnen. Vanaf dat moment hebben Henk en ik veel 'zaken' gedaan en kwam een flink deel van m'n collectie van of via hem. Jammer dat ik hem niet meer kan raadplegen. Pas na z'n dood werd het me duidelijk, dat hij de baas van de BVD geweest is.

Wat je opmerking over de 'M4 met leeuw' betreft : ik had daarover Kristof Verjans al in een eerder stadium benaderd, omdat bij mij ook de gedachte aan België en/of Luxemburg speelde. Omdat hij me geen duidelijkheid kon geven, heeft hij me dit forum 'opgesleept' ;-)) Et voilà. Jammer dat er nog geen Belgische forumleden iets naders hebben kunnen melden over dit exemplaar of het gebruik van een karabijn in België of Congo.
Overigens heeft de eigenaar (Steve) van deze M4 bajonet-met-leeuw afgelopen weekend ook nog eens rondgevraagd op de beurs in Houten , maar kreeg daar geen reactie of nieuws over beide modellen.
Goed, tot nader bericht, groet Henri

_________________
Pensionado


28 feb 2017, 02:24
Profiel
Adjudant
Adjudant

Geregistreerd: 25 dec 2013
Berichten: 260
Woonplaats: prov Antwerpen
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Henri schreef:
Ergens zag ik de suggestie, dat het wapen met de leeuw + kroon op de M4 bajonet misschien van Tsjecho-Slowakije kon zijn. Volgens mij : neen. Bij alle Europese heraldische wapens met een "leeuw + kroon" is dat kroontje 'vast' op de kop en niet er boven. Vandaar dat de overeenkomst met de Belgische leeuw voor de hand ligt, want die heeft wel een 'losse kroon'.

Afbeelding

hallo Henry,
het klopt wel wat je zegt dat deze leeuw ongewapend is,
De nederlandse heeft een zwaard en pijlenbundel vast, maar geen kroon(zie foto).
dit is een zakmes TL29 gemaakt in Duitsland na de oorlog voor het Nederlandse leger.
Ik was even aan Noorwegen aan het denken maar die heeft een bijl vast.
Maar,de zoektocht gaat verder!!!
MVG,Lucien
Afbeelding

Afbeelding


28 feb 2017, 10:29
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Dank je, Lucien, voor je meedenken en de vergelijkende foto's. Je hebt gelijk, dat een 'ongewapende' leeuw, met een 'los' kroontje er boven, zó niet in de andere Europese (staats)wapens voorkomt, behalve in België. De leeuw van Luxemburg heeft een 'vast' kroontje en een dubbele staart. Maar blijf a.u.b. verder zoeken ! Groet, Henri

_________________
Pensionado


28 feb 2017, 14:22
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Kilian, ik kreeg van Bill Porter uit de USA o.a. de volgende informatie (gedeeltes uit z'n e-mails over het 3e model):

I do not believe these were part of any CMP program. I have been following CMP for many years and do not recall these ever being available through them. A large distruibutor in California had the Dutch M4s with the riveted crossguards many years ago. I purchased four of them and still have them.

I purchased the bayonets in May and June of 1996. I got them from Northridge in California. They weren't aware of the two variations (screws vs. rivets). I purchased two of the bayonets and they had screws. I called and inquired if they had any of the riveted variation. They said that the way the bayonets were packaged they couldn't tell. When I explained to them that they could sell the bayonets more easily and that bayonet collectors would purchase both variations if they knew they were available, they opened all the packages and sorted the bayonets into the two groups.

I still have the four I purchased with the protective paper on the hilts, in the plastic bag
.

Weer een stukje van de puzzel, denk ik. Groet, Henri

_________________
Pensionado


28 feb 2017, 14:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling