Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 maart 2024, 00:59



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Nederlandse M4 karabijn-bajonet 
Auteur Bericht
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo !
Zoals bij mijn introductie al gemeld, ben ik een artikel aan 't voorbereiden over "de Nederlandse M4 karabijn-bajonet" (van Hörster). Tijdens mijn zoektocht naar bijzonderheden over deze bekende mes-bajonet van na de 2e WO zijn 2 afwijkende modellen in beeld gekomen :
1. een bajonet M4 2e model (dus met schroeven in de greep) met op het ricasso een stempel met een gestileerde "leeuw met kroontje" . . . . Wie weet iets over deze stempeling of van deze bajonet ??
2. een bajonet M4 3e model (?!) zonder de bekende 2 spieën door de stootplaat en op de zijkant van deze gladde stootplaat een 7-cijferig (wapen)nummer . . . . Wat is dit voor een uitvoering ??

Uiteraard ben ik zeer benieuwd naar identificatie van en/of informatie over deze 2 (nog) onbekende uitvoeringen.
Graag hoor ik van jullie. Groet, Henri


Afbeelding
Dit is de bekende Nederlandse M4 karabijn-bajonet (2e model)

Afbeelding
Een M4 van Hörster met een onbekende stempelin

Afbeelding
En is dit een Nederlandse M4 3e model ??

_________________
Pensionado


26 feb 2017, 14:06
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik was er al bang voor dat je moeilijke vragen zou gaan stellen. 8)

Die met kroon en leeuw heb ik zelfs nog nooit gezien.

Die met 7-cijferig nummer heb ik 1x eerder gezien, maar daarvan weet ik ook nog niet wat het is. Hier de 2590722: http://forum.militaria-sammlergemeinsch ... as-niederländische-US-M4-Bajonett ,


26 feb 2017, 17:07
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Henri,

Leuke puzzle schotel je ons voor :roll:

Ik heb jammer genoeg geen passend antwoord op je vragen...
Heb best even zitten zoeken op het web maar nog niks gevonden wat je vragen kan beantwoorden.
Kwam wel een stukje tegen over de bajonet met de gladde stootplaat en het 7 cijferig nummer op. Maar jammer genoeg geen verdere informatie over de herkomst van deze uitvoering.

http://www.usmilitaryknives.com/porters_page_9.htm

Kilian is ook nogal fan van dit soort puzzles dus wie weet komen we er wel achter :wink:

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


26 feb 2017, 17:26
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Haha blijkbaar over Kilian's reactie heen gelezen :roll:

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


26 feb 2017, 17:27
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Dank je voor je reactie, Kilian.
Jammer dat je, met jouw kennis van zaken, hier ook voor een raadsel staat.
En heel attent om me die link naar dat Duitstalige forum door te sturen. Die Duitse verzamelaar (Rainer) doet ook een rondvraag naar dit (3e ??) model. Ik had al eerder met hem hier contact over, waarna hij recent zo'n 3e model in de USA op de kop heeft kunnen tikken en i.o.m. mij ook op onderzoek is gegaan. Ook daar dus nog geen nieuwe informatie, helaas.
Maar, misschien dat er nog andere verzamelaars mijn bovenstaande oproep lezen en hopelijk nog nieuw licht kunnen laten schijnen op deze twee bijzondere exemplaren. Ik wacht het graag af.
Groet, Henri

_________________
Pensionado


26 feb 2017, 17:36
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Nog even ter aanvulling, voor Kilian en Erik,
Inderdaad vind je in de Amerikaanse 'literatuur' (o.a. Bill Porter en Gary Cunningham) een afbeelding en opmerking over dit model als zijnde "Dutch M1 carbine bayonet" of iets dergelijks. Navraag van mijn kant in de USA heeft tot nu toe geen verder informatie opgeleverd. Men is zelfs enigszins verbaasd, dat ik als Dutchman dat model niet zou kennen . . ..
Inmiddels heb ik wel al een 10-tal van dit 3e (?) model 'opgespoord', dus gaat het niet om een enkel stuk !
Graag nodig ik jullie uit verder mee te puzzelen ;-)
Henri

_________________
Pensionado


26 feb 2017, 17:44
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Maak eens een lijstje van de nummers die je tot nu toe gevonden hebt en zet er eens bij waar ze zijn opgedoken, voor zover je dat weet of kunt nagaan.

Ik heb al een tijdje een theorie in mijn hoofd dat de Nederlandse Garand bajonetten destijds naar Griekenland zijn gegaan. En dat die daarna door CMP (handelaar) op zijn minst voor een deel in de USA op de verzamelmarkt zijn beland. Stel dat die theorie klopt, dan zou dat wellicht, misschien, eventueel, ook voor de M4 bajonetten kunnen gelden. Griekse Garand bajonetten hebben ook een nummer, maar ik heb zo niet paraat of dat hetzefde 7-cijferige format is.


26 feb 2017, 18:53
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Kilian,
Goed te lezen, dat je ook langs dezelfde lijnen denkt en zoekt als ik, om dit model te identificeren ;-)
Ik heb Gary Cunningham in de USA inderdaad aangeschreven, of bij die Griekse (terug)verkoop destijds van M1 en M4 bajonetten door het CMP (Civilian Markmanship Program) misschien / toevallig ook Nederlandse M4 bajonetten zaten (?). Van deze Amerikaanse 'pensionado', die hier erg veel van weet, tot nu toe helaas nog geen antwoord op m'n vraag gekregen.
Overigens dacht ik niet dat die Griekse bajonetten een 7-cijferige stempel hadden, maar ik kan me vergissen. Zo'n 7-cijferig nummer is waarschijnlijk wel gemakkelijk aan een M1 karabijn wapennummer toe te schrijven, denk ik.
Van het 10-tal 'opgespoorde' 3e (?) model heb ik inderdaad een lijstje gemaakt en daar uit blijkt dat ze eigenlijk allemaal in de USA terug te vinden zijn / waren. Daarbij één exemplaar met Hörster schede in m'n collectie, uit de USA (en één exemplaar omgebouwd tot vechtmes, uit Nederland) en één exemplaar zonder schede bij het NMM (Nat. Mil. Museum in Soesterberg), waarvan de conservator geen herkomst weet of informatie over heeft . . . (object.no. 17195 als je even wilt kijken in hun collectie).
Als Eric en jij het niet weten, ja . . . wie dan . . . ? Misschien weet 'Bobby' uit Amsterdam iets ?? (maar volgens mij is Rob S. nog weinig op dit forum te zien . . . ?!). Ik ben benieuwd naar wat verder nog komt !
Een goede avond gewenst en tot wederhoren. Groet, Henri

_________________
Pensionado


26 feb 2017, 20:45
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Gary is op leeftijd en kwakkelt al langer met zijn gezondheid. Mogelijk is dat de reden dat hij nog geen antwoord gestuurd heeft.

Interessant dat ze vooral in de USA opduiken.

Ken je dit forum? http://www.usmilitariaforum.com/forums/ ... d-weapons/ Daar zitten een hoop Amerikanen bij mekaar en Gary is daar moderator. Ook Bill Porter is daar aktief, alsmede Frank Trzaska. Mogelijk dat een van de leden daar ooit iets is opgevallen.


26 feb 2017, 21:33
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik zal nog eens op the bayonet notebook vragen of er daar iemand is die ons meer kan vertellen. De meeste bekende namen hangen daar wel eens rond dus wie weet :wink:
Mag ik je foto's daar gebruiken?
Groeten, Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


26 feb 2017, 22:08
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Misschien draagt dit in algemene zin ook nog iets bij aan de NL M4 puzzel:

Ik heb mijn 2e model, zonder nummer, gekocht in 1997 bij Frankonia in Würzburg.

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn afgebeeld in hun Jahreskatalog 97/98, 98/99, 99/00 en 00/01. Dan heb ik er een paar niet, maar in die van 05/06 staat hij niet meer in. In genoemde catalogi van 1997 tm 2001 worden ook de Garand M1 en de M1 karabijn aangeboden. In 2005 die ook niet meer.

Qua timing zou dit passen bij de invoering van de Diemaco in NL, maar het kan ook gewoon toeval zijn.

Dat CMP verhaal speelt rond 2010/2011.

Het zou dus interessant kunnen zijn te weten wanneer die M4 met 7-cijferig nummer op de markt verschenen zijn.


26 feb 2017, 22:19
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Kilian en Eric,
Ja, Gary Cunningham is al 75, dus niet meer zo 'piep'. Vorig jaar nog vlot met 'm gemaild, maar nu dus (nog) geen reactie.
Dat usmiltaryforum ken ik niet. Dank. Ik zal, zodra ik wat tijd heb, daar eens doorheen snuffelen.
Jouw NL M4 2e model (van Frankonia, 1997) lijkt me inderdaad een mooi 'standaard' exemplaar en dus compleet met Hörster logo op de bovenkant van de stootplaat. Deze Nederlandse 1e en 2e modellen zijn verder, voor zover ik weet, inderdaad altijd zonder nummer of andere merktekens. Hoe dit alles past in jouw Diemaco verhaal weet ik niet. Na de Garand M1 en M1 karabijn kwam de FN FAL in Nederland (1962?) en daarna werd dus de M4 bajonet 'obsolete'. En de Diemaco is toch vanaf ca. 2005 (?).
Maar alle beetjes en stukjes helpen om de puzzel compleet te krijgen, dus blijf zo doorgaan s.v.p.

En Eric, als jij bij 'bayonet notebook' (= mij niet bekend) navraag wil doen, graag! De foto's uit deze thread kun je daarvoor gebruiken, die heb ik toch speciaal gemerkt. Alvast bedankt voor je moeite.
Groet, Henri

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 00:34
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Erik,
Hierbij nog 2 extra foto's van het onbekende 3e model M4 karabijn-bajonet, die je ook eventueel kunt gebruiken voor navraag. De eerste voor een totaalbeeld en bij de tweede foto is de andere gladde kant van de stootplaat (zonder de pinnen) goed zichtbaar. Groet Henri

Afbeelding


Afbeelding

_________________
Pensionado


27 feb 2017, 01:59
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Henri,

Bedankt voor je foto's.
Zal ze vanavond op dat andre forum plaatsen en wie weet krijgen we een reactie.

Groeten, Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


27 feb 2017, 05:29
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik ben het met je eens dat het 7-cijferige nummer heel goed het serienummer van een M1 karabijn kan zijn.

Heb je een idee wanneer die M4 bajonetten door Hoerster gemaakt zijn? Zelf heb ik het idee dat mogelijk de spanningen in Papua Nieuw Guinea de trigger geweest kunnen zijn en dan hebben we het over 1959/1960. Vanaf 1962 werd de FAL ingevoerd en dat zou verklaren waarom vrijwel alle M4 bajonetten nog in zo'n goede staat zijn.

In 1962 zijn niet alle Garands en M1 karabijnen als bij toverslag uit NL verdwenen. Denk aan gebruik bij politie, marechausee en ondersteunende troepen zoals de verbindingsdienst. http://www.11vbdbat.nl/verhalen/wapens-vbdd.html Dit soort afdelingen hebben vaak ook nog een eigen museum, bijvoorbeeld: http://hcverbindingsdienst.nl

Rond 1985 ben ik nog eens een blauwe maandag lid van een schietvereniging geweest. Op zaterdag werd er geschoten op de militaire schietbaan in Vught, met de Garand M1. Die geweren werden van de Genie geleend, die er dus toen nog een aantal ergens had liggen. Ook hier een eigen museum. http://www.geniemuseum.nl

Andere afdelingen die bij me opkomen zijn bijvoorbeeld de aan en afvoer troepen, bewakingstroepen, luchtmacht. Mogelijk dat ook daar nog een hele tijd Garands en M1 karabijnen zijn doorgebruikt en in opslag gehouden.

Mogelijk zijn er ook doorgeschoven naar Vrijwilligers Korpsen. Zo weet ik dat er na invoering van de Diemaco Nederlandse FAL's naar het Vrijwilligers Korps Curacao zijn gegaan en daar tot voor kort nog in gebruik waren.

Het zou me dan ook niks verbazen als pas rond de invoering van de Diemaco afscheid genomen is van de laatste voorraden Garands en M1 karabijnen. Dat was overigens 10 jaar eerder dan je dacht. http://www.militairmagazijn.nl/wapens/a ... 9678dc9b2/


27 feb 2017, 10:38
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling