Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 20:24



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Nederlandse M4 karabijn-bajonet 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Dat is natuurlijk erg interessant. Ik ga er vanuit dat je Bill al om foto's van die verpakte exemplaren gevraagd hebt. Ik heb ze nog nooit verpakt gezien.

Mvg Kilian


01 maart 2017, 12:18
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik zag trouwens zojuist in mijn Kiesling (de eerste uitgave, uit de jaren 70) dat hij spreekt van een productiedatum van "probably 1951". Nou staan er ook in dat boek fouten, maar het zou ook waar kunnen zijn.

Vervolgens realiseerde ik me dat in dezelfde periode de Belgen een serie van circa 7500 (mijn schatting) No4 Mk2* bajonetten zijn gaan bouwen en de Canadezen in Long Branch nog de tooling hebben gereviseerd om 5000 No4 Mk2 bajonetten te produceren met het Canadian Arsenals logo. Misschien wilde men gewoon de productiecapaciteit hebben voor het geval het bijvoorbeeld in Korea uit de hand zou lopen. Als het inderdaad 1951 is geweest, is de opdracht aan Hoerster mogelijk vanuit dezelfde gedachte verstrekt. Ze waren toen ook niet gek, dus er moet een goede reden voor zijn geweest.


01 maart 2017, 14:15
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Kilian, momenteel heeft Bill Porter vanwege een verbouwing z'n bajonet collectie + toebehoren in de opslag. Hij is van plan om straks zijn NL M4 exemplaren weer eens nauwkeurig te onderzoeken. Op mijn verzoek stuurde hij mij een interessant artikel van (wijlen) Roger D.C. Evans over de NL M4's (uit SABC Journal, 2009). Met overigens wel een enkele onjuistheid, volgens mij. Als dit artikel je interesseert, stuur me dan even een PB'tje.
Of Kiesling in 1972, en na hem daarna vele anderen (. . .) , de juiste datum van 1951 noemde . . . ? Ik hoop er nog achter te komen. Er gebeurde in de jaren 1948 en 1949 veel op het gebied van herbewapening, zeker gelet op de Korea en andere koloniale oorlogen in die tijd. En natuurlijk ook het Marshall- en MDA-plan uit resp. 1948 en 1949, zoals je zelf al aanstipte. Interessant en onduidelijk allemaal. Maar, er komt zo weer veel boven water en misschien ook de 'echte' geschiedenis van de NL M4 ?! Wordt vervolgd. Groet, Henri

PS : Bill Porter is nog op zoek naar een NL-gestempelde M9 bajonet. Dat zal dan wel de "Buck 188 \" zijn zoals op de site van Erwin Muetstege getoond. Heeft iemand toevallig zo'n exemplaar in de aanbieding ??

_________________
Pensionado


01 maart 2017, 15:44
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik vergat nog te vertellen, dat ik intussen Northridge Int. Inc. in California USA heb aangeschreven, of ze misschien nog informatie hebben over hun import en verkoop van een partij NL M4's van omstreeks begin 1996. Of ze gaan antwoorden . . . ? Even afwachten maar. Henri

_________________
Pensionado


01 maart 2017, 15:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik stuur je een PB voor dat artikel.

Heb je overigens al contact gehad met Christian Méry in Frankrijk? Een long shot, maar je weet nooit.


01 maart 2017, 17:14
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik weet van de diverse publicaties van Christian Méry, maar die ken ik niet. En hem evenmin.
Kan misschien toch geen kwaad om hem eens te benaderen. Begrijp ik, dat hij (als één van de weinige Fransen) ook 't Engels beheerst ? Groet, Henri

_________________
Pensionado


02 maart 2017, 14:37
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Kristof, als "1e soldaat" voel ik me al aardig thuis tussen al deze "hoge officieren" ;-)
Vandaar dat ik jou wil aanschieten m.b.t. een publicatie over (niet Amerikaanse) M4 bajonetten in het Le Journal van AFCB door Christian Loustaunau : "Les couteaux-baïonettes pour la Carabine US M1 à travers le Monde", no.61, Printemps 2013. Kun je voor mij dat artikel opduiken ?? Als vast bedankt voor de te nemen moeite.

En denk jij dat het voor dit onderzoek (naar een mogelijke 3e model NL M4 bajonet) zinvol zou zijn om Christian Méry te benaderen ??
Graag hoor ik van je. Groet, Henri

_________________
Pensionado


02 maart 2017, 17:25
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
PS : Bedankt voor de snelle bevordering naar 'korporaal' ;-))

_________________
Pensionado


02 maart 2017, 17:26
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Goeiedag,
die uitgave van het Journal heb ik niet binnen handbereik...
Henri, ik heb je per privé bericht de contactgegevens van Christian Méry en Christian Loustaunau gestuurd.
Kristof


02 apr 2017, 05:17
Profiel WWW
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Goedendag Kristof,
Nogmaals dank voor de mailadressen. Ik zal een poging wagen bij beide heren. Misschien dat daar in Frankrijk nog wat informatie te voorschijn komt.
Tot nu toe interessante discussies hier op en door het forum, maar nog geen concrete nieuwe bijzonderheden m.b.t. de onbekende M4 bajonetten.
Groet, Henri

_________________
Pensionado


02 apr 2017, 13:09
Profiel
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 27 feb 2008
Berichten: 21
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Ik heb in de jaren 90 gecorrespondeerd met de firma Horster. Met betrekking tot de M4 bajonet wisten ze alleen te melden dat ze deze inderdaad in de jaren 50 geproduceerd hadden.

Voor wat betreft het aankopen in West-Duitsland versus "gratis" van de USA. Mogelijk heeft dit te maken gehad met het feit dat er sinds 1941 meer dan 6 miljoen karabijnen zijn geproduceerd, maar dat de M4 bayonet pas in 1945 (vanuit het M3 gevechtsmes ontworpen) is ingevoerd. Waarschijnlijk zijn er dus veel minder bajonetten dan karabijnen geproduceerd.

Er zijn in Nederland wel Amerikaanse schedes verstrekt als de originele Horsterschede niet meer bruikbaar was.

Groet, Steven


17 jan 2018, 22:15
Profiel
Korporaal-Chef
Korporaal-Chef
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 feb 2017
Berichten: 43
Woonplaats: Zuid-Holland
Bericht Re: Nederlandse M4 karabijn-bajonet
Hallo Steven,
Leuk dat je nu toch ook reageert, waarvoor dank.
Inderdaad, jouw opmerkingen bevestigen wat ondertussen wel zo'n beetje bekend geworden is over dit blanke wapen. Inmiddels is mijn artikel over deze Ned. M4 karabijn-bajonet kort geleden gepubliceerd en wel in de decemberuitgave van het blad Wapenfeiten. Daarin heb ik dergelijke zaken uitvoerig kunnen belichten, met enkele fraaie (foto)voorbeelden.
Maar over de modellen met de 7-cijferige nummers (gestempeld op de zijkant van de pareerstang) is helaas nog niets boven tafel gekomen. Wel is me gebleken, dat er naast het 'onbekende' derde model (zonder de spieën in de pareerstang) er ook exemplaren van het tweede model (met de geschroefde greepplaten) bestaan met een 7-cijferig nummer.
Deze gestempelde exemplaren blijven alsnog een groot raadsel !!
Groet, Henri

_________________
Pensionado


18 jan 2018, 20:49
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling