Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 apr 2024, 13:16



Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 84/98III met zaagtanden? 
Auteur Bericht
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht 84/98III met zaagtanden?
Af en toe zie ik ze eens voorbij komen op de gebruikelijke veilingssite's of zelfs bij een collega die marktkramer is op rommelmarkten, WO2 gedateerde K98 bajonetten met zaagtanden.
Hoewel ik er sommige gezien heb waarvan de zaagtanden achteraf in geslepen werden, lijken er toch ook sommige bij te zitten waarvan de zaagtanden origineel lijken?
Officieel kan ik hierover niets terugvinden in de boeken want deze zouden tijdens WO2 niet meer mogen gemaakt worden? Toch gaat het of WaffenAmt gestempelde, geblauwde exemplaren met vuurbeschermer en datumstempel begin jaren 40, wel telkens met houten greepplaatjes. Ik heb ze al tegengekomen met drielettercodes fnj( Alex Coppel, Solingen) of zoals deze hier momenteel op 2dehands.be met code asw (E&F Horster, Solingen) http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 74656.html
Zou het kunnen gaan om oude 84/98II lemetten die herwerkt werden naar 84/98III types en toch hun zaagtand hebben behouden?
Ik kan me moeilijk voorstellen dat deze destijds zelf door soldaten werden aangepast, mede omdat het voor soldaten van de Wehrmacht verboden was om hun persoonlijke uitrusting aan te passen of te personaliseren (uniformiteit was zeer belangrijk in een totalitair regime :wink: ).
Indianenverhalen dat deze speciaal voor SS Dirlewanger bedoeld waren zijn natuurlijk niet veraf, zij hadden geen problemen met de schending van de conventie van Genève :shock: .
Wie kan er iets meer over vertellen, aangezien ze toch af en toe opduiken en ik er geen informatie over kan vinden?


25 feb 2015, 09:21
Profiel
Luitenant
Luitenant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2011
Berichten: 622
Woonplaats: Gentbrugge
Bericht Re: 84/98III met zaagtanden?
voor zover ik weet bestaan die niet!


25 feb 2015, 19:13
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: 84/98III met zaagtanden?
Momenteel heb ik mijn boeken niet bij de hand maar ik weet dat er in Lübbe minstens eentje staat. Misschien kan iemand daar even in kijken indien je zelf dit boek niet hebt. Moet wegens achter in het boek staan dan

_________________
Cogito Ergo Sum


25 feb 2015, 20:08
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: 84/98III met zaagtanden?
Deskundigen die ik op dit gebied ken zijn unaniem van mening dat er tijdens WO2 geen 84/98III's met zaag gemaakt zijn en dat die zaagtanden dus later aangebracht zijn om de verkoopwaarde te verhogen.


25 feb 2015, 21:05
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: 84/98III met zaagtanden?
Toevallig gisteren nog eentje op kapaza ontdekt, de verkoper is vdb (niet ik) :mrgreen:
http://www.kapaza.be/nl/krijgsmacht-en- ... 264146.htm
Betreft een model van 1937 gemaakt door E.u.F. Hörster, zelfs nummergelijk, ik zou het toch vreemd vinden dat iemand een nummergelijke bajonet verder aanpast door er zaagtanden in te slijpen?
Ik meen enkele jaren geleden toch ook eens eentje gezien te hebben met flinke pitting (ook tussen de tanden) en gedateerd begin jaren '40.
Ik vind het toch vreemd, zijn ze nu allemaal fake of zou er toch een andere verklaring voor kunnen zijn?


27 feb 2015, 10:44
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: 84/98III met zaagtanden?
Waarom zou het vreemd zijn om zaagtanden te maken in een nummergelijke bajonet waarvan de kling en pareerstang toch al geen finish meer hebben? Het is net zo veel werk als het maken van zaagtanden in een niet nummergelijke bajonet, maar zal naar verwachting meer opbrengen.

Het valt me op dat dit soort stukken bijna altijd worden aangeboden met vrij nietszeggende foto's, zonder details van de belangrijke delen. Ideaal om kopers met een beetje, maar onvoldoende, kennis van zaken te laten denken dat ze een koopje kunnen scoren.

De bajonetten met wilde SS etsingen zie ik de laatste tijd wat minder vaak aangeboden worden. Misschien is dit de nieuwe trend?

Als je overigens graag ergens pitting in een bajonet wilt hebben, dan kan ik dat wel voor je verzorgen hoor. :mrgreen:


27 feb 2015, 15:33
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: 84/98III met zaagtanden?
http://www.2dehands.be/verzamelen/overi ... 43329.html
Weer eentje op 2dehands. Al lijken de zaagtanden een beetje te 'lang' zoals bij Duitse S1871 bajonetten met zaagtand. Al bij al een verdienstelijke poging zeker :roll:


30 sep 2015, 20:26
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling