Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 09:35



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Info over duitse 84/98 bajonet 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht Info over duitse 84/98 bajonet
Ik heb juist een 84/98 bajonet gekocht, een Erfurt van 1915.
Heeft er iemand nog een schede voor liggen die hij weg doet?
Links van website zijn ook welkom :wink:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


16 jul 2007, 09:54
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
@bart s, mooie bajo! en zulke schedes vind je nog wel. ebay, egun, beurzen, ...
@Sam, die bloedgeul ziet er zo anders uit als mijn S84/98's. Weet jij waaraan dat ligt?


19 jul 2007, 16:48
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Er stond ook nog een test op de Vuurbeschermer, weet iemand wat dit is?



Afbeelding


20 jul 2007, 13:45
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
volgens mij heb je een bajonet van het Bayerische Reserve Kavallerie Regiment Nr. 1.
Het is wel een rare plaats voor een troepenstempel (Truppenstempel auf Deutsch), normaal staat die op het dwarse gedeelte van de bajonet.
Ook kwam het niet courant voor dat er op dat moment (1915) nog troepenstempels gezet werden.


20 jul 2007, 15:43
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Goed opgemerkt van de bloedgleuf Kristof, volgens mij is er niet mis mee echter, volgens mij is het lemmet wel wat bijgepunt waardoor het er wat raar uitziet. De schedes zijn te vinden maar meestal in mindere staat en het word er niet gemakkelijker op, je moet natuurlijk opletten dat je er 1 voor een S84/98 II en niet voor een III. Het schroefje moet dus aan de zvoorkant staan (niet aan de zijkant) en een keizerlijke inspectiestempel (geen WaA), geen serienummer of fabrikant (regimentsmarkering kan natuurlijk wel, wat nooit slecht is).

De troepenstempel maakt het een zeldzame bajonet, de ontcijfering is volgens mij wel juist. De plek is ook zeldzaam, het staat bijna altijd op de parreerstang maar af en toe dus ook daar, vooral bij ersatz kan je het daar wel aantreffen. Het feit dat het een Beierse is doet er nog eens een schepje bovenop. Onder de oorlog werden er inderdaad niet veel regimentsmarkringen geslagen, meestal alleen nog door zeldzame eenheden zoals bijvoorbeeld luchtafweer, minenwerfern,...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


22 jul 2007, 16:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Bedankt Sam en Virjinz voor de info, heb ik toch een interessant stuk gekocht. :wink:


22 jul 2007, 19:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Diegenen dat al wat langer bij dit forum zijn zullen zich deze interessante bajonet nog wel herinneren. Nu deze in mijn bezit is kan ik een beter beeld kunnen vormen over de markering en wou toch even onze eerdere beweringen weerleggen.

Na nog wat research gedaan te hebben ben ik vrij zeker dat het om een bajonet gaat van de Rekruten-kompanie der Erste Königliche Bayerische Infanterie Regiment "König", wapennummer 2 of 3, dit is enigzins onduidelijk.

Afbeelding

Normaal gezien zou een K staan voor een Kürassier-Regiment, wat we onder de Kavallerie kunnen rekenen. Het Beierse leger had echter alleen maar Ulanen (U) en Chevaulegers (CH), dus staat ze in dit geval zeker voor Kompanie. Bovendien kan het geen Reserve regiment zijn aangezien de R dan 'script' zou moeten zijn geschreven wat niet het geval is. Hier is ene foto van een van mijn S98's met een markering van het 10de Königliche Bayerische Reserve Infanterie Regiment, 4de compagnie, wapen 144.

Afbeelding

_________________
Scientia Vincere Tenebras


10 sep 2007, 17:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Nieuwe s84/98 nA aanwinsten een RICH.A.HERDER van 1918 en CARL EICKHORN VAN 1917.


Afbeelding

Afbeelding


13 sep 2007, 17:39
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling