Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 16:45



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Brits P1856 Pionier zwaard 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Brits P1856 Pionier zwaard
Bij deze een korte post over het Britse P1856 Pionier zwaard. Dit zwaard was in gebruik bij de Britse Landmacht van 1856 tot 1904, hierna werd hij obsolute verklaard. Bij de Landmacht werd hij vooral gebruikt door uiteraard de pionieren maar ook door genie troepen. De Britse marine gebruikte hem daarentegen nog een poosje als Cutlass maar ik denk dat ze hier ook snel van af gezien hebben. Er is echter weinig documentatie te vinden, tenminste ik heb niet veel gevonden. Wel schijnt de P1856 actie gezien te hebben tijdens de Boeren Oorlog.
Ik heb drie modellen in mijn verzameling.
De eerste is een gemaakt door Wilkinson in augustus 1894, de tweede een gemaakt door Wilkinson in juli 1900 en de derde is gemaakt door Mole in januari 1893.
Het model gemaakt door Mole heeft een gravering op het lemmet met nog een keer Mole erin (een stuk uitgebreider). Alle drie de modellen hebben ook een regimentsaanduiding. Het regiment op de Mole uitvoering luidt:3/94 10. De 1894 Wilkinson is in gebruik geweest bij de Cornwall Volunteers en is nummergelijk. De 1900 Wilkinson is gebruikt door het Worcestershire regiment en is helaas niet nummergelijk.

Het zijn stukken die je wel eens ziet liggen op de beurzen, meestal niet in al te goede staat maar het zijn prachtstukken om te zien en vooral ook om vast te houden!

Hier een overzicht van de drie stukken:
Afbeelding

Afbeelding

De gravering op de Mole:
Afbeelding

De nummergelijke 1894 Wilkinson:
Afbeelding

Afbeelding

_________________
Cogito Ergo Sum


17 okt 2014, 20:37
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht Re: Brits P1856 Pionier zwaard
Niet mijn verzamelgebied, dus ik let er nooit zo op, maar toch leuk om een keer te zien. Dank!

Staan er ook van die leuke stempeltjes op, zoals je op bajonetten tegenkomt? WD, en inspectiemerken enzo? Ben dol op stempeltjes. 8)


17 okt 2014, 20:54
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Brits P1856 Pionier zwaard
Hoi Kilian,

graag gedaan! Uiteraard, we hebben het hier wel over Britse blanke wapens 8) 8) 8) De stempels die erop te vinden zijn, zijn volgens precies hetzelfde systeem als op de bajonetten.

_________________
Cogito Ergo Sum


17 okt 2014, 20:56
Profiel
Luitenant
Luitenant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 jan 2011
Berichten: 622
Woonplaats: Gentbrugge
Bericht Re: Brits P1856 Pionier zwaard
mooie stukken!


22 okt 2014, 14:12
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht Re: Brits P1856 Pionier zwaard
Erg mooie stukken in mooie staat!
Ook ik let er nooit zo op maar geloof niet dat je ze zomaar overal tegenkomt in deze staat.
Je hebt zo door de jaren heen een indrukwekkende verzameling opgebouwd :wink:
Groeten, Eric

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


22 okt 2014, 16:53
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: Brits P1856 Pionier zwaard
Zeldzame stukken en mooie staat.
Ik wist niet dat de Britten zo lang blanke wapens met zaagrug in dienst gebruikten, wel toevallig dat ze dat 10 jaar later alweer 'vergeten' waren bij het propaganda voeren. Het kwam goed uit in het demoniseren van de wrede hun met z'n zaagtandbajonet. :shock: :wink:


23 okt 2014, 14:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling