Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 09:08



Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Burgerwacht bajonet 
Auteur Bericht
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht Burgerwacht bajonet
Hallo iedereen,

Eindelijk heb ik er eentje gevonden in redelijke staat. Mijn eerste Burgerwacht bajonet.
Deze draagt de eenheidsletter E voor de Burgerwacht Brussel en heeft als reeksletter de letter T zoals we dikwijls tegenkomen bij de burgerwachtbajonetten.
De draaghaak op de schede heeft geen markering en is waarschijnlijk oorlogsproductie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


25 jan 2013, 16:24
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 apr 2010
Berichten: 893
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Mooie bajonet met interessante markering Lohman. Zeer leuke aanwinst :wink:

_________________
Concordia res parvae crescunt


25 jan 2013, 16:54
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Mooie bajonet in redelijk goede staat.
Schede is naar mij mening niet origineel, heeft klinknagels ipv schroeven en geen nummering op de draaghaak wat bij dit model altijd wel zo is.
Lijkt mij eerder een Oostenrijkse schede.

groetjes

_________________
carpe diem


25 jan 2013, 18:09
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
zeer mooie aanwinst :)
gefeliciteerd

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


25 jan 2013, 18:37
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Mooie vondst.
Deze schijnen moeilijk vindbaar te zijn.
Wat betreft de betekenis van de letter E en T heb ik weer wat geleerd, bedankt.


25 jan 2013, 19:06
Profiel
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
wullem schreef:
Mooie bajonet in redelijk goede staat.
Schede is naar mij mening niet origineel, heeft klinknagels ipv schroeven en geen nummering op de draaghaak wat bij dit model altijd wel zo is.
Lijkt mij eerder een Oostenrijkse schede.

groetjes


Bedankt voor de reactie wullem.
Kan je mij hier meer over vertellen want ik ben absoluut niet thuis in Oostenrijkse bajonetten.
Wel ben ik deze schede nog tegengekomen op Belgische bajonetten en het was telkens een burgerwacht.

Alvast bedankt
Groeten,

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


26 jan 2013, 11:02
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Hey Lohman, aangezien ik deze schede (met klinknagels en zonder nummer) nog nooit ben tegengekomen bij een model 1889 zowel in het echt als in de literatuur dacht ik dat het hier om een niet originele gaat.Het eerste waar ik aan dacht was een Oostenrijkse omdat deze wel klinknagels heeft en hier veel op lijkt.
Ik heb ondertussen eens gekeken bij de Oostenrijkse bajonetten maar zij hebben zover ik weet geen bajonet van deze lengte dus kan het moeilijk Oostenrijks zijn.
Kun je mij misschien zeggen waar ik ergens een voorbeeld van deze schede met bajonet kan terugvinden en eventueel ook dat het zonder markering om oorlogsproductie gaat.
Zelf had ik hier nog nooit van gehoord en misschien heb ik nu weer iets bijgeleerd, waarvoor dank.

groetjes

_________________
carpe diem


26 jan 2013, 17:59
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Misschien bedoel je een Vz24 schede Wullem?

_________________
Cogito Ergo Sum


26 jan 2013, 18:16
Profiel
Sergeant
Sergeant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 dec 2010
Berichten: 97
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
wullem schreef:
Kun je mij misschien zeggen waar ik ergens een voorbeeld van deze schede met bajonet kan terugvinden en eventueel ook dat het zonder markering om oorlogsproductie gaat.
Zelf had ik hier nog nooit van gehoord en misschien heb ik nu weer iets bijgeleerd, waarvoor dank.

groetjes


Hoi wullem,

Spijtig genoeg ben ik hierover ook nog geen informatie tegengekomen. Ik heb er nu zo eentje in mijn verzameling en een vriend heeft er ook één, eveneens burgerwacht. Dat is wat er nu net opvalt, van de bajonetten die ik in mijn handen heb gehad met zo een schede was het telkens burgerwacht. Wat ook typerend is voor de Belgische bajonetten is het lipje van de veer dat aan één kant over de rand van de schede uitsteekt. We kunnen dus enkel maar veronderstellen en afleiden tot er info over gevonden wordt. Ik heb afbeeldingen opgezocht van de Oostenrijkse bajonet die je vermeld en ik heb ook de indruk dat deze korter én smaller is dan de Belgische wat het gebruik van die schede dus uitsluit.
Wat die oorlogsproductie betreft zonder markering denk ik dat we er mogen van uitgaan dat dit bewust niet werd gedaan omdat men toch niet meer wist aan welke reeks men bezig was. Het was namelijk zo dat elke fabrikant zijn reeksen en serie nummers liet opvolgen in de eigen fabriek. Vermits men ze nu moest produceren in het buitenland kon men die nummering niet meer opvolgen. Ook de eenheidsmarkering bleef achterwege vermits men niet kon zeggen waar de bajonetten zouden geleverd worden. Dit werd dan nog meestal in de eenheid zelf gedaan maar omdat het hele leger "ten velde" zat werd ook dit achterwege gelaten.
Een ander voorbeeld zonder markering zijn de M1889 bajonetten gemaakt bij SANDERSON BROTHER in SHEFFIELD. Deze dragen ook geen enkele nummering noch op de bajonet noch op de schede.

Mijn oproep aan het forum is : Alle info omtrent deze schede is zeer welkom.

Groeten,

_________________
adversus solem ne loquitor - Praat niet tegen de zon (verspil je tijd niet met betwisten van iets dat zonneklaar is)

http://www.depatrouilleurs.be/


27 jan 2013, 12:14
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Omdat ik van Belgische bajonetten (nog ?) niet veel weet kan ik met betrekking tot het onderwerp 'de juiste schede' niet veel bijdragen. Enkel dat ik bij het zoeken op internet enkel schedes tegenkom waarbij de schedemond van schroefjes is voorzien.

Wat me wel bij de foto's van je bajonet opvalt zijn de nummers: T8814 en E3092.
Ik zou menen dat de bajonet aan een kant één serienummer (met er voor een letter geplaatst, bijvoorbeeld T8814) heeft en de andere kant van de bajonet enkel een letter (bijvoorbeeld E) heeft. Maar bij deze bajonet staan er dus twee nummers met een letter ervoor.
Hoe is dan het onderscheid te maken tussen het serienummer en de aanduiding voor het regiment?


27 jan 2013, 13:15
Profiel
1ste Soldaat
1ste Soldaat

Geregistreerd: 03 jul 2011
Berichten: 18
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
http://www.abl1914.be/BajonetMauser1889 ... 9Burgw.htm


27 jan 2013, 13:21
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Lohman schreef:
Wat die oorlogsproductie betreft zonder markering denk ik dat we er mogen van uitgaan dat dit bewust niet werd gedaan omdat men toch niet meer wist aan welke reeks men bezig was. Het was namelijk zo dat elke fabrikant zijn reeksen en serie nummers liet opvolgen in de eigen fabriek. Vermits men ze nu moest produceren in het buitenland kon men die nummering niet meer opvolgen. Ook de eenheidsmarkering bleef achterwege vermits men niet kon zeggen waar de bajonetten zouden geleverd worden. Dit werd dan nog meestal in de eenheid zelf gedaan maar omdat het hele leger "ten velde" zat werd ook dit achterwege gelaten.


Onderstaand artikel heb ik gevonden op internet:

"Op 12 oktober 1914 namen nog eenheden van de burgerwacht aan de gevechten deel maar op 13 oktober werden ze allemaal uit de dienst ontslagen door de regering.
De wachters moesten hun wapens inleveren in Brugge, daar werden deze vrijwel direct gerecupereerd door de Duitsers.
De autoriteiten hadden geen interesse meer in de burgerwachters en sommige probeerde naar huis terug te keren, andere geraakten na veel moeite in Calais waar ze een contract tekende bij het Belgische leger voor de duur van de oorlog."


Bron: De geschiedenis van het Belgische leger van 1830 tot heden - Deel 1

Als dit klopt mag je er van uitgaan dat deze bajonet tijdens de oorlogsjaren niet meer geproduceerd werd en je bovenstaande redenering dus niet klopt.
Je zou eerder mogen aannemen dat dit model schede dan voorkwam bij het korte model 1889 aangezien de eenheden die deze gebruikten wel actief deelnamen aan de oorlog maar die ben ik persoonlijk ook nog nooit tegengekomen, jij wel?
Blijft voor mij voorlopig nog een mysterie.

groetjes

_________________
carpe diem


27 jan 2013, 13:25
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Afbeelding

Zou het misschien gezocht kunnen worden in de buurt van de Tsjechische VZ24 schede?
Die is vrij lang, heeft ook de schedeveer geklonken en een stukje uitgefreesd om de schedeveer erin te passen. Wat wullem aangeeft klinkt eigenlijk niet geheel onlogisch.

_________________
Cogito Ergo Sum


27 jan 2013, 13:52
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
De schede uit de link van RAL (bedankt hiervoor!) lijkt wat boller te zijn aan het einde in tegenstelling tot de wat spitsere schede van Lohman. Maar dat kan aan de foto liggen of aan mij haha.

Ik vind het wel schitterende bajonetten Lohman!

_________________
Cogito Ergo Sum


27 jan 2013, 13:54
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Burgerwacht bajonet
Die VZ24 schede die Tim aangeeft lijkt mij ook nog een mogelijkheid, zie hier

groetjes

_________________
carpe diem


27 jan 2013, 17:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 84 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling