Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 18:15



Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met zaagrug 
Auteur Bericht
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met zaagrug
Wie kan mij aub iets meer vertellen over deze bajonet?
Het is een S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met zaagrug.
Ik kan nergens (boeken + internet) iets vinden over deze 2 makers samen met een zaagrug wel over een Gottlieb Hammesfahr met zaagrug.
Ook over de nummering op schede en bajonet vind ik niks terug.
Alle hulp is welkom. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Achter op de draaghaak staat nr 12

Afbeelding

groetjes

_________________
carpe diem


14 sep 2012, 13:56
Profiel
Generaal
Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 aug 2008
Berichten: 2848
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
hey wullem,

kan je er niets meer over vertellen helaas , maar ze ziet er wel mooi uit.

_________________
nie geschote is op voorhand mis :)

Chi pecora si fa, il lupo mangia

http://www.scbeb.eu
http://www.boutersemswapenenmilitariaforum.eu


26 nov 2012, 19:37
Profiel WWW
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Dag Wullem, deze bajonet werd oorspronkelijk geproduceerd voor Pruissen (gekroonde W) in 1915... Als ik mij goed herinner is het lemmet door Bayard geproduceerd en werd de bajonet dan verder afgewerkt door Gottlieb Hammesfahr & Co...

Ik denk echter dat deze bajonet opgekuist werd... Het is zeker niet slecht gedaan of zo, maar die nummer op de schede (foto 4) is niet duits wo1 volgens mij. Aangezien het er uitziet dat de schede geblauwd is na het inkloppen van de nummer, wil dit zeggen dat ze herblauwd is...
De algemene indruk van de andere metalen delen is dat alles gepolijst werd want je ziet hier en daar nog wat putjes en dergelijke die er niet horen te zitten (foto 5)...
De houten grips blijken ook wat te klein geworden want ze zijn smaller dan het metaal (foto 6&7) terwijl die oorspronkelijk net iets groter waren gewoonlijk...
Ik hoop dat dit wat helpt, waarschijnlijk zullen er nog mannen zijn die er meer vanaf weten dan ik natuurlijk...

Adler


27 nov 2012, 10:32
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Hey Adler, bedankt voor je mening over deze bajonet maar ik wou hier toch even op reageren.
Volgens mij, en nog 2 andere mensen die beroepshalve in de metaalsector zitten en dagelijks met polijsten te maken hebben is deze bajonet nooit na-gepolijst.
Wat die putjes betreft zijn deze er waarschijnlijk altijd al geweest want deze zijn vanbinnen niet aangetast en als je veel van dit model (ook in zeer goede staat) ziet kom je die putjes wel vaker tegen, misschien is de reden dat dit model tijdens de oorlog is gemaakt en de kwaliteit en-of de afwerking toen toch net dat ietsje minder was.
Ook die houten grips zijn echt wel origineel hoor, als je veel van deze bajonetten ziet en vergelijkt merk je wel dat daar vaker zeer kleine verschillen inzitten, daar zou ik niet te zwaar aan tillen + het feit dat de foto's waar je naar verwijst (voor die putjes + handvat) close-ups zijn en misschien uit een bepaalde hoek genomen wat alles nog eens uitvergroot natuurlijk.
Alleen dat nummer op schede en bajonet blijft nog min of meer een raadsel, een interessante en voor mij een mogelijke theorie die ik heb gekregen van een duitse verzamelaar is dat dit misschien een produktienummer van de fabrikant zelf is (wat tevens kan verklaren dat deze voor de blauwing is aangebracht en later dus meegeblauwt).
Misschien was dit een soort proefbajonet (vandaar de produktienummer).
Zoals je wel weet was niet elke fabrikant in staat om deze bajonet met zaagrug te maken en om te bewijzen dat zij dit ook konden maken, en dus leveren, namen ze daarvoor één of misschien enkele Bayards (hadden ze toch liggen), maakte er een zaag in, lieten deze dan keuren en eenmaal alles inorde hadden ze weer een nieuw produkt dat ze konden leveren aan het leger.Eenmaal het contract binnen werden deze nog alleen maar onder eigen naam gemaakt.
Waarschijnlijk werd juist omwille van dit nummer deze bajonet nooit gebruikt en is deze nu nog in deze uitzonderlijk goede staat.
Nogmaals dat laatste is maar een theorie maar tot nog toe heeft iedereen die ik ken en degene die ik de bajonet heb laten zien de combinatie Bayard - Gottlieb met zaagrug nog nooit gezien wat dit voor mij samen met de zeer goede staat een uitzonderlijke bajonet maakt die ik met veel liefde zal koesteren. :wink:

groetjes

_________________
carpe diem


30 nov 2012, 17:19
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Toch zie ik hele fijne slijpsporen die mij "vrij" recent overkomen.
Kan ook komen door het licht misschien.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


03 dec 2012, 10:44
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Tja Wullem, ik zeg alleen maar mijn mening hé... en die is gebaseerd op wat ik zie aan de hand van de beschikbare foto's...
Laat het duidelijk zijn dat ik deze bajonet zeker niet wil afkraken of zo, integendeel. Wat ik wel belangrijk vind is dat de juiste informatie in de wereld gestuurd wordt...
Ik vind die uitleg van "Misschien was dit een soort proefbajonet (vandaar de produktienummer)." eerder een vorm van wishfull thinking dan iets dat bewezen is. Volgens mij werd dat lettertype zelfs niet gebruikt in 1915 en eigenlijk is dat zelfs niet belangrijk, want duitse bajonetten werden op die plaats nooit gemarkeerd in die periode.
Wat het schuur- en polijstwerk betreft kan ik alleen maar op de foto's aanduiden waar ik het over heb. Op foto 1 en 2 hab ik met geel aangeduid waar de vlakken "gebroken" zijn of waar duidelijk "geschuurd" werd, op foto 1 heb ik aangeduid met rood waar een "verkeerd" putje zit...
Ik had het woord polijsten gebruikt maar misschien had ik beter "fijn geschuurd" geschreven, in elk geval zie je ook op de snijkant van het lemmet dat deze bajonet ooit geslepen is en dat die geslepen snijkant nu weer nabewerkt is... Bajonetten werden geslepen als zij uitgereikt werden (in oorlogstijd), hetgeen weer bewijst dat deze bajonet zo goed als zeker mee ten strijde getrokken is op een bepaald moment.
Nogmaals, ik zeg dit zeker niet om deze bajonet af te breken, maar juist om te helpen. Indien ik hier verkeerd ben, hoor ik het ook graag hoor, daar kan je alleen maar van leren... Ik hoop dan ook dat er hier nog een aantal slimmere mannen op het forum hun mening willen geven...

Adler

Afbeelding

Afbeelding


03 dec 2012, 13:58
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
persoonlijk ga ik ook uit van gepolijst/herblauwd.
een indicatie van een mogelijke herblauwing zijn de zichtbare soldeernaden.
het nummer kan beiers zijn.
blijft een mooi stuk


03 dec 2012, 19:12
Profiel WWW
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Hey Adler, ik kan het zeer waarderen dat jij je mening geeft want als er iemand verstand en ervaring heeft van dit soort zaken ben jij het wel, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik de mening van anderen niet zou waarderen, integendeel zelfs.
Dat deze bajonet opgekuist werd kunnen we dus zeker zijn, persoonlijk vind ik dit dan wel zeer mooi, ik zou haast zeggen professioneel gedaan en heb ik daar ook geen moeite mee, lijkt mij wel niet echt recent gedaan aangezien je op de draaghaak en de bol op de schede toch al wat slijtage ziet van de blauwing, of zie ik dit verkeerd?
Wat betreft die "proefbajonet" heb ik duidelijk gezegd dat dit maar een theorie is en kunnen we bij deze ook uitsluiten.
Dat die nummer een produktienummer is kunnen we daarmee ook zo goed als uitsluiten.
Misschien is het Beiers zoals virjinz zegt of nog iets anders , wie weet?
Aangezien ik nog nooit een Bayard-Gottlieb met zaag heb gezien en ook niemand ken die dit ooit heeft gezien begin ik al aan de originaliteit van de zaag te twijfelen hoewel ik zou zweren dat deze 100% origineel is, kan iemand daar uitsluitsel overgeven? :?
Nogmaals bedankt voor jullie mening.

groetjes

_________________
carpe diem


03 dec 2012, 20:16
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Ik denk toch dat de tanden ook origineel zijn, moesten ze repro zijn, wat ik betwijfel, dan zijn ze iig op de juiste manier gemaakt. De repro zaagtanden die ik al gezien heb zijn telkens anders gefreesd. Verder vind ik het ook een prachtig stuk en professioneel opgepoetst. Ik zou maar wat graag zo eentje aan m'n collectie toevoegen. :mrgreen:


03 dec 2012, 21:07
Profiel
Adjudant
Adjudant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2008
Berichten: 263
Woonplaats: België
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Het blijft inderdaad zeer goed gedaan, zoals ik in mij eerste antwoord reeds gezegd had... en inderdaad, ik ken er ook geen met deze twee fabrikanten samen en met zaagrug.
Om te bepalen of de zaag origineel is, zouden we betere detailfoto's nodig hebben, maar zo te zien is het inderdaad wel ok. A propos, die tanden worden er in geslepen en niet gefreesd...
En inderdaad, opgekuist of niet, het blijft altijd een specialleke...

Adler


04 dec 2012, 08:58
Profiel
Adjudant
Adjudant

Geregistreerd: 25 dec 2013
Berichten: 260
Woonplaats: prov Antwerpen
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Hallo iedereen,
Ja karel(Adler) is altijd zeer kritisch op kwaliteit ,wat dan wel resulteert in een heel mooie collectie.
Maar je mag ook niet vergeten dat deze dingen al de 100 gepasseerd zijn hé.
En,inderdaad,deze is opgesmukt maar dat kan in de arsenalen gedaan zijn.
Nu het blauwen van de schede,dit werd volgens mij ook in de eenheden gedaan door de wapenmakers(buchsenmacher)
Ik heb al regelmatig foto's gezien waar er ook een benzinebrander op de tafel staat.
Dus door een schede of iets anders te verhitten en dan in olie af te schrikken kan men ook een blauwe kleur houden op het metaal.
de bajonet is ook zeker in dienst geweest (W16) en de schede is ook uitvoerig voorzien van keurstempels,
wat uitzonderlijk is heb ik gelezen in en ander topic,werd meestal enkel bij de KS98 gebruikt.
Dan het nummer, ik heb ook enkele bajonetten met hetzelfde type cijfers op de pareerstang,
onder andere een S14 Bayard en een S98/05 nA en deze is zeker van Bayern( L17)
Dit is volgens mij ook het wapennummer .
Dan het fabricaat, ik denk dat we het uit een andere hoek moeten bekijken,oa;
de lemmeten zijn door Hammesfahr gemaakt en de bajonet door Bayard geassembleerd .
Bayard heeft wel bajonetten gemaakt ,oa de S14,maar deze lemmeten hebben een rechthoekige bloedgleuf.
Als je dan naar de lemmeten kijkt bij de S84/98 nA m Sage van Hammesfahr dan zie je dat die identiek in fabricaat zijn
als uw S84/98 nA m Sage.
Dan als ik mij niet vergis heeft Dries enkele maanden nog een S84/98 nA van de dubbele fabrikant verkocht,
enkel ik weet niet welke versie het was,dus Dries ,als je meeleest hulp gevraagd?
In alle geval, een heel mooie bajonet,koesteren maar
MVG,Lucien


30 apr 2016, 17:21
Profiel
Adjudant
Adjudant

Geregistreerd: 25 dec 2013
Berichten: 260
Woonplaats: prov Antwerpen
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Op volgende topic is al de normale versie te zien.
Duitse 84/98 n.A ?
Lucien


30 apr 2016, 17:46
Profiel
1e Sergeant-Majoor
1e Sergeant-Majoor
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2012
Berichten: 237
Bericht Re: S84/98 nA (II) van BAYARD - GOTTLIEB HAMMESFAHR & Co met
Ik heb er afgelopen jaar 2 gekocht/verkocht van Bayard-Gottlieb. Allebei 84/98II, een gedateerd W16 en 1 gedateerd W17.


02 mei 2016, 09:11
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling