Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 10:34



Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Ingekorte Franse Lebel bajonetten 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Ingekorte Franse Lebel bajonetten
Bij deze een overzichtje van de ingekorte Lebel bajonetten die ik in mijn verzameling heb. De gemiddelde lengte van de lemmetten is ongeveer 34 cm.
Afbeelding
Ik ben begonnen deze bij elkaar te zoeken naar aanleiding van allerlei verschillen onderling. Bijvoorbeeld de manieren waarop de schedes ingekort zijn. Ik heb gehoord, volgens mij ook van Kilian, dat schedes met de twee puntjes onderaan Duits kunnen zijn. Ik heb echter al zoveel schedes met dergelijke puntjes gezien dat óf het Duitse leger heeft veel schedes isgekort óf het is toch iets anders...
Afbeelding


Toch heb ik ook hier een vraag over een bajonet. Op de pommel van de geblauwde Lebel staat een stempel waarvan ik het sterkte vermoeden heb dat het een vroege WaA stempel (met nummer 777???? (Hörster??)). Ik heb enkele foto's genomen zodat er hopelijk een goede bij zit.

De frogs die erbij liggen lijken mij Belgische of Duitse frogs veranderd door Duitsland speciaal voor de Lebel bajonetten.

Zie de foto's en als er ideeën zijn dan hoor ik ze graag!!!

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

_________________
Cogito Ergo Sum


20 jan 2012, 16:09
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Frogs voor Lebel bajonetten
Hierbij de foto's van de frogs. Ze zijn ongestempeld.

AfbeeldingAfbeelding


AfbeeldingAfbeelding

_________________
Cogito Ergo Sum


20 jan 2012, 16:12
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Ingekorte Franse Lebel bajonetten
Dit lijken mij, met bijna zekerheid, Belgische koppelschoenen, waarschijnlijk aangepast voor Lebel bajonetten.
Ik heb dit verder nog nooit gezien, zeer mooie vondst Tim!!

groetjes

_________________
carpe diem


04 feb 2012, 15:16
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Ingekorte Franse Lebel bajonetten
Ik was nog effe verder aan't denken, ik vind het wel raar dat de Duitsers Franse lebels aanpassen en daarbij nog eens aangepaste Belgische koppelschoenen gebruiken?
Kan het ook niet zijn dat Belgie aangepaste lebel bajonetten gebruikt heeft en daarvoor ook hun koppelschoenen aanpaste, misschien ook juist na WOI om hun waarschijnlijk te kort aan wapens, en misschien geld, tijdelijk op te vangen?

groetjes

_________________
carpe diem


04 feb 2012, 15:38
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Ingekorte Franse Lebel bajonetten
Die onderste lijkt me alleszins zeker een Belgische. Zo'n lusje bovenaan is typisch.

Aangepast voor de Lebel is ook nogal relatief als je het mij vraagt, het past gewoon ook. Probeer er eens een schede van de M16 in te steken...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


05 feb 2012, 11:19
Profiel
Luitenant
Luitenant

Geregistreerd: 13 jun 2010
Berichten: 555
Woonplaats: Belgie Limburg
Bericht Re: Ingekorte Franse Lebel bajonetten
Sam schreef:
Aangepast voor de Lebel is ook nogal relatief als je het mij vraagt, het past gewoon ook. Probeer er eens een schede van de M16 in te steken...

Deze 2 zijn wel degelijk aangepast voor een lebel schede die een bredere draaghaak heeft als de Belgische schede die een kleinere traanvormige draaghaak heeft.
Bij de bovenste koppelschoen hebben ze het draagvlak waar de draaghaak van de lebel schede op rust breder gemaakt.
Bij de onderste hebben ze daar een horizontale opening gemaakt waar de draaghaak van een lebel schede in past.

groetjes

_________________
carpe diem


05 feb 2012, 12:37
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling