Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 apr 2024, 17:03



Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Japanse T-30 bajonet schedes 
Auteur Bericht
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Japanse T-30 bajonet schedes
Ik wil hier een overzicht maken van zo'n beetje alle gangbare Japanse schedes die tijdens WOII gebruikt zijn.

Ik begin met de "last-ditch" varianten omdat ik persoonlijk deze het mooist vind.

De Japanners kwamen erachter dat de metalen schedes niet super goed bestand waren tegen het vochtige klimaat van de Jungle. Mede hierdoor en het dreigende tekort aan metaal zette de Japanners ertoe gebruik te gaan maken van andere materialen. Rubber was 1 van die materialen die ze voor het maken van schedes geschikt vonden (Koksagyz). De schede bestaat niet volledig van rubber maar moet meer gezien worden als een laag die aagebracht is op een ondergrond van canvas. De drager of "Frog" is bij dit model schede geintegreerd.
Rubber werd o.a. gewonnen in de Filipijnen en Indonesie
Deze schedes zijn zo rond 1942/1943 gemaakt en de productie stopte toen de Japanners verdreven werden uit de rubber rijke gebieden.

Afbeelding

Aangezien Japan kampte met een ernstig tekort had aan metaal werd naast het rubber ook gezocht naar andere alternatieven.
Hout was zo'n alternatief. Hoewel hout misschien raar lijkt is het dat op zich nog niet eens.
Eeuwen lang werd gebruik gemaakt van houten schedes. Deze variatie heeft nog het meest weg van de originele metalen uitvoering qua vormgeving.
Hij bestaat uit twee delen hout en is omwikkeld op 2 plaatsen met een dun koortje.
Kleur van deze schedes varieerd nog wel eens. Meestal is deze groen hoewel er volgens speculaties ook een zwart exemplaar geweest is welke door de Japanse marine gebruikt zou zijn. Concrete bewijzen hiervoor ontbreken.
Meer naar het einde van WOII werd ook deze variant steeds slechter afgewerkt dus het kan zijn dat je ongelakte exemplaren tegen komt.
Ook het metalen deel aan de onderzijde heb ik zeer primitief gezien waarbij het gewoon om de schede gevouwen zat en voorzien was van een nietje.
(Waarschijnlijk heb ik hier nog een foto van in mijn collectie)
Deze schedes zijn zo vanaf 1943 gemaakt tot waarschijnlijk 1945

Afbeelding

Naar mijn mening is onderstaande schede een van de allerlaatste varianten.
De reden dat ik dit denk is dat deze variant vaak gespot wordt met de zogenaamde paal bajonetten.
Mijn exemplaar is nog voorzien van 2 omwikkelingen om de schede, maar varianten waar de twee delen (bamboe) van geniet zijn komen ook voor.
De exemplaren die ik geobserveerd heb vertonen geen sporen van verf.
Deze schedes zijn zo rond 1944 gemaakt tot aan het einde van WOII.

Afbeelding

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


15 jul 2007, 21:45
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Mooie foto's (zo met die achtergrond + accessoires) en interessante tekst. Het moet toch een hele opgave geweest zijn voor de Japanse industrie om hun leger te bewapenen met zo weinig middelen beschikbaar.


16 jul 2007, 08:16
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 jun 2007
Berichten: 1866
Woonplaats: balen
Bericht 
Mooie collectie :wink:


16 jul 2007, 09:37
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
virjinz schreef:
Mooie foto's (zo met die achtergrond + accessoires) en interessante tekst. Het moet toch een hele opgave geweest zijn voor de Japanse industrie om hun leger te bewapenen met zo weinig middelen beschikbaar.


Dank u heren :D

Op zich hadden ze niet meer problemen dan Duitsland qua grondstoffen vermoed ik maar waren de afgelegen gebieden / eilanden een groter probleem.
Ga even zoeken of ik nog iets kan vinden hierover.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


16 jul 2007, 19:19
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Foto is helaas niet zo netjes maar ik wil de snelheid erin houden :D
(Nieuwe komt eraan als ik wat meer tijd heb.)

De Japanse strijdkrachten hechten veel waarde aan de bajonet en daarom werd er veel aandacht besteed aan de training met dit wapen. De trainings bajonetten van het type T30 verschilden maar op weinig punten maar dat bespreek ik later nog in een ander onderwerp.
De schede van mijn exemplaar is gelijk aan een vroegste model stalen schede van de T30 bajonet.
Kenmerkend is vooral de band om de schede welke vergeleken met de meest voorkomende schedes vrij smal en fragiel aandoet.
En aan de onderzijde van de schede vind men de zogeheten ball tip.
Mijn schede is zwart gelakt. Vaak treft me Kanji of westerse cijfers aan. Veelal betekend dit het rek nummer van de desbetreffende bajonet. Op mijn exemplaar ontbreekt dit.
Ook voelt de schede een stuk lichter aan dan een "echte."

Afbeelding

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


17 jul 2007, 20:48
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Jeffrey,
als je het niet erg vindt, plaats ik een linkje vanop de site naar deze thread. OK?
http://www.bajonet.be/bajonetten/japan_1897.htm


19 jul 2007, 16:38
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Geen probleem maar dat wist je toch al :wink:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


19 jul 2007, 17:20
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
zeer mooi, goede foto's ook en de uitleg was verhelderend.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


22 jul 2007, 17:01
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling