Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 mei 2024, 18:00



Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
 onbekende bajonet 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: onbekende bajonet
http://books.google.be/books?id=q_0Ipak ... nt&f=false

De werkelijkheid overtreft steeds de verbeelding: de Russische hulptroepen waren verspreid over gans Europa!

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 okt 2011, 10:11
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: onbekende bajonet
Kan er niet ook een bepaalde overeenkomst gesloten zijn door Rusland, Frankrijk en wellicht ook Engeland? Wij denken steeds in de lijn dat de Russen daadwerkelijk zelf aan het front actief geweest moeten zijn, maar misschien is het ook mogelijk dat er wapens geleverd zijn aan de bondgenoten ofwel dat de Duitsers gebruik maakte van de buitgenomen wapens. Zo zou het bijvoorbeeld ook kunnen, puur theoretisch, dat er Arisaka type 30 bajonetten gevonden kunnen worden aangezien Rusland grote partijen in beslag genomen hebben van de Japanners en ook delen verkocht hebben aan Engeland en Frankrijk.
Ik heb het dan alleen over de Eerste Wereldoorlog, van de Tweede Wereldoorlog is bekend dat de Duitsers buitenlandse militairen aan hun zijde lieten meevechten in geheel Europa. Wat ook voordelig geweest is in sommige situaties aangezien deze troepen zich wel eens sneller wilden overgeven aan de Amerikanen.

_________________
Cogito Ergo Sum


18 okt 2011, 10:47
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: onbekende bajonet
Dat spreek ik ook niet tegen. Zowat alles is gebeurd. Zoals ik boven al schreef, wanneer er genoeg gelijke buitgemaakte wapens, of restbestanden van voor het buitenland geproduceerde wapens waren, werden die ook ingezet, en vaak zelf aan het front!

Maar tot mijn verbazing waren er zelfs Russen aan Franse zijde in WOI, dat is dan weer nieuw voor mij ...

Sommigen denken nog dat de strijdmachten in de Wereldoorlogen homogeen uitgerust, gewapend en gekleed en ingezet waren, maar niets in minder waar.

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 okt 2011, 11:03
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: onbekende bajonet
Ja het is per slot van rekening oorlog, dan kun je niet kieskeurig zijn over welke wapens je inzet, als ze het maar doen en het je zo min mogelijk kost aan productiekosten en werknemers want die waren ook schaars aangezien de mannen aan het front waren en de vrouwen deze taken dus moesten overnemen.

_________________
Cogito Ergo Sum


18 okt 2011, 11:10
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: onbekende bajonet
Ja en neen. 't Is lastig voor de logistiek. Verschillende kalibers aan het front op de juiste plaats krijgen is ongelooflijk moeilijk.

Het is dus steeds een moeilijke afweging.

Daarom worden buitgemaakte wapens meestal achter het front gebruikt, voor bewakingsdoeleinden en dergelijke. daarbij wordt er haast niet geschoten en kan er ook niks versleten geraken ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 okt 2011, 11:19
Profiel WWW
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: onbekende bajonet
Tim Loeffen schreef:
Kan er niet ook een bepaalde overeenkomst gesloten zijn door Rusland, Frankrijk en wellicht ook Engeland? Wij denken steeds in de lijn dat de Russen daadwerkelijk zelf aan het front actief geweest moeten zijn, maar misschien is het ook mogelijk dat er wapens geleverd zijn aan de bondgenoten ofwel dat de Duitsers gebruik maakte van de buitgenomen wapens. Zo zou het bijvoorbeeld ook kunnen, puur theoretisch, dat er Arisaka type 30 bajonetten gevonden kunnen worden aangezien Rusland grote partijen in beslag genomen hebben van de Japanners en ook delen verkocht hebben aan Engeland en Frankrijk.
Ik heb het dan alleen over de Eerste Wereldoorlog, van de Tweede Wereldoorlog is bekend dat de Duitsers buitenlandse militairen aan hun zijde lieten meevechten in geheel Europa. Wat ook voordelig geweest is in sommige situaties aangezien deze troepen zich wel eens sneller wilden overgeven aan de Amerikanen.


De duitsers maakten ook gebruik van Arisaka T30 bajonetten die op de Russen waren buitgemaakt.
Deze hadden ze weer buitgemaakt op de Japaners in de Russisch / Japanse oorlog van 1904.
Ik vermoed dat dit maar enkel stuk zijn geweest omdat ik maar 1 foto heb geyien met zo,n bajonet.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 okt 2011, 16:08
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht Re: onbekende bajonet
Er waren behoorlijk veel Arisaka's buitgemaakt op de Russen in WOI. Ze staan zelfs in mijn boek van wapens gevoerd door het Oostenrijks-Hongaars leger in WOI. Er is dus meer dan één Arisaka-bajonet doorgebruikt ...

_________________
Si vis pacem para bellum!


18 okt 2011, 17:06
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: onbekende bajonet
Jazeker want sommige Engelse troepen zijn er mee uitgerust geweest :wink:
Afbeelding

_________________
Cogito Ergo Sum


18 okt 2011, 17:41
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: onbekende bajonet
Maar die hebben ze nooit ingezet naar mijn weten.
Enkel de Royal Navy heeft er enkele gehouden. (trainings doeleinden)

Neem aan dat de Russen wel een paar eenheden uitgerust hadden met de Arisaka,s.
Maar wil foto,s zien. Elk boek vermeld Arisaka,s die gebruikt zijn. Maar aangezien ik maar 1 foto heb gezien twijfel ik toch wel over grote aantallen.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 okt 2011, 17:51
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: onbekende bajonet
Nou ik zal eens goed gaan zoeken maar ik heb gezien dat er meerdere Engelse eenheden uitgerust zijn geworden met de Type 30 bajonet. De Navy heeft ze inderdaad wat langer gehouden als de rest maar niet alleen voor trainingsdoeleinden.

_________________
Cogito Ergo Sum


18 okt 2011, 18:02
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: onbekende bajonet
Dit heb ik gevonden:

The army only used the Arisakas for training, and as soon as sufficient SMLEs were available the Arisakas were sent on to Russia. The Royal Navy did use them on active service, arming boarding and raiding parties with them as they had had all their Lee Enfields withdrawn for the army. By late 1916 the RN had the Arisakas replaced by Ross rifles.

Of the 150,000 we obtained, about 128,000 went to Russia, a few went to Lawrence and the Arabs and there were about 17,000 left in store at the end of the war, which were eventually sold in 1926 and probably ended up in Finland.

As such, it is wrong to describe them as British contract rifles, in so far as they were not make specifically for Britain.

The first 50,000 rifles had originally been offered by Japan to France, but were passed on to us, and the remaining rifles and carbines also came from Japanese stocks as far as I have been able to find out.

There were no butt discs added, and all the markings applied by British units were either on the stock or the receiver tang.


Op dit forum een tijdje terug, zeer interessant!, http://1914-1918.invisionzone.com/forum ... 34642&st=0

_________________
Cogito Ergo Sum


18 okt 2011, 18:07
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: onbekende bajonet
Dus niet echt aantoonbare gevechts handelingen. Behalve dan misschien op het water.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 okt 2011, 18:11
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: onbekende bajonet
Misschien moeten we hier verder gaan :oops:
En zag dat ik Friedrich nog een foto verschuldig ben :wink:
viewtopic.php?f=6&t=1784&start=15

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


18 okt 2011, 18:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling