Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jun 2024, 17:10



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Koppelschoen K98 II 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Koppelschoen K98 II
Nieuwe aanwinst.

K98 II Sage van Machinenfabrik Duisburg.
Enkel voorzien van keurstempel (Baden als ik het goed heb) op rugkant lemmet en eenzelfde stempel op pommelkast. De flensen van de flasguard lopen tot aan andere zijde van handvat door.
Op achterzijde drager twee letterstempels.
Weet iemand waar die letterstempels voor staan?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


18 jun 2011, 13:18
Profiel
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Mooie aanwinst!! :) deze wil ik ook nog in collectie


18 jun 2011, 13:26
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Maar deze zal het toch niet worden, wil deze graag langere tijd behouden. :)
Verkeerd in mooie staat, deukjes schede doen daar voor mij niet aan af.
Er zit overigens wel een aardig prijskaartje aan.
Is afkomstig uit een USA Pandjeshuis, nog net voordat een rijke Amerikaan de total stock (van ongeveer 30 jaar) voorraad opkocht, dat was jammer voor anderen want er zat veel mooi spul tussen. Wellicht een idee voor een van jullie als je in de USA bent, bezoek eens een pandjeshuis wellicht heeft die wat in de verkoop (wat er al heel lang ligt)!


18 jun 2011, 13:37
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Leuk stuk, alleen is de frog niks Duits tenzij deze Oostenrijkse of Joegoslavische frog doorgebruikt is geworden door hen. Apart dat de bajonet geblauwd is, dat zie je niet heel veel bij WO1 stukken, eerder bij stukken uit de Weimar tijd, maar dan zou de zaagrug weer een beetje raar zijn.
Het doorlopen van de vuurplaat is typisch WO1, de stukken uit WO2 hebben dit namelijk niet meer.

_________________
Cogito Ergo Sum


18 jun 2011, 15:14
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
De exacte benaming is trouwens S84/98 IImS of nAmS.
Waardat je het idee van Baden hebt opgepikt vraag ik me wel ten zeerste af, als je het hebt over de inspectiestempels zal ik je net als vorige keer moeten teleurstellen, deze hebben niets met deelstaten ofzo te maken, maar met de inspecteur.

Inderdaad vreemd dat deze geblauwd is, allezins na de oorlog gebeurt, maar waarschijnlijk niet in Duitsland (want dan zou de zaag er wel af zijn). Staat er nergens anders een ongebruikelijk stempeltje?
De kans dat de schede de originele is lijkt me klein, staan daar ergens stempels op? Lijkt eerder op een type voor III, WO2 dus.

Frog lijkt me inderdaad iets in de stijl van wat Tim zegt te zijn.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


18 jun 2011, 19:59
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Bedankt voor jullie reacties.
Wat betreft de naam, ik zal mijn huiswerk beter moeten doen, ben nog volop in de boeken aan het lezen.
Wat betreft de frog ben ik eens met de aanmerking dat het Oostenrijk-Hongaars is.
Wat betreft de schede ben ik niet zeker. Hoe zat dat ook al weer wat betreft het meer ronde uiteinde en het meer afgeplatte uiteinde wat betreft de tijdsperiode. Hij lijkt wel heel erg op een schede van een K98 uit jaren 40.
Wat betreft de stempels, er zitten twee keurmeester stempels op. Zal proberen een duidelijke foto te maken. Wat betreft Baden, is me verteld, zal ik nog navraag doen. Niet dat ik aan jullie kennis twijfel, maar ik heb er klaarblijkelijk nog moeite mee.
Wat betreft het blauwen heb ik het idee dat daar verschillende meningen over bestaan. Ook de mening gehoord dat er mn van Deutsche Machinenfabrik AG Duisburg geblauwde zaagrug exemplaren uit WOI bekend zijn, die lange flensen hebben.


18 jun 2011, 22:07
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Ik weet niet met welke illustere types jij zoal omgaat, maar hun informatie ... nee grapje hoor! Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar ook op de mening van een ander. En volgens mij is dat van Baden zeker onzin en dat van Demag ook.

Niet dat ik mijn 'gelijk wil halen' hoor, gewoon misverstanden uit de wereld brengen. Als je tot hier komt kan je zowat elk mogelijk afnamestempeltje zien en genoeg inspectiestempels dat dat niet zijn. The offer still stands.

p.s. je hoeft niet persé geblauwd te zijn om Reichswehr gebruikt te zijn trouwens.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


19 jun 2011, 08:23
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Sam schreef:
p.s. je hoeft niet persé geblauwd te zijn om Reichswehr gebruikt te zijn trouwens.


Maar zoals ook eerder door mij aangehaald en door jou gezegd, dan zou een zaagrug toch vreemd zijn.. Aangezien dit niet meer gewenst werd na de Eerste Wereldoorlog.

_________________
Cogito Ergo Sum


19 jun 2011, 10:20
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel

Geregistreerd: 15 apr 2011
Berichten: 1160
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
re; Sam.

Meningen zijn er om te hebben. Maar hebben alleen zin als ze worden deeeld met anderen. Het zal nog wel vaker voorkomen dat ik op een zijspoor geraak en jullie me weer op track zetten. Wat me daarbij wel helpt zijn verwijspunten naar vindplaatsen in literatuur, dan heb ik meer aan jullie ervaring en kom ik ook zelfstandig verder.
De 'grappenmakers' waar ik mee omga zitten al zo'n 30 a 40 jaar in de militaria. Ze weten heel veel, maar uiteraard ook niet alles en welllicht (onopzettelijk) niet altijd even nauwgezet. Ze zijn overigens zeker leergierig en staan open voor nieuwe informatie. Vergeet niet dat internet veel informatie over bajonetten beschikbaar heeft gemaakt en de ontwikkeling van kennis nu veel sneller gaat dan voorheen.
Fijn dat je 'offer still stands' en wil er ook graag gebruik van maken. Zal een PB sturen.
Dat onderhavige zaagbajonet enigszins 'controversioneel' is was me wel al duidelijk.

Groet.


19 jun 2011, 12:44
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Tim Loeffen schreef:
Sam schreef:
p.s. je hoeft niet persé geblauwd te zijn om Reichswehr gebruikt te zijn trouwens.


Maar zoals ook eerder door mij aangehaald en door jou gezegd, dan zou een zaagrug toch vreemd zijn.. Aangezien dit niet meer gewenst werd na de Eerste Wereldoorlog.


Ja ben ik het mee eens hoor, dit is niet Weimar volgens mij. Het was gewoon een extra opmerking dat je ook Weimar kan vinden die niet blauw is

_________________
Scientia Vincere Tenebras


20 jun 2011, 16:53
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
Dit is dan dus vreemd?:

http://www.egun.de/market/item.php?id=3373811

_________________
Cogito Ergo Sum


22 jun 2011, 16:10
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht Re: Koppelschoen K98 II
In principe zijn ze afgeslepen, maar het kan goed zijn dat er wel wat door de mazen van het net zijn geglipt. Als de 1920 origineel is, want wel het geval lijkt te zijn, zou je deze wel vreemd kunnen noemen ja, maar daarom niet slecht.
Achja, nog meer eens het bewijs dat veel zaken relatief dus...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


22 jun 2011, 17:48
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling