Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 jun 2024, 06:40



Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 S15 Gottscho Abnahmestempel 
Auteur Bericht
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht S15 Gottscho Abnahmestempel
Wie kan er even kijken welke afname-stempel deze is? Kan het de Gothische "W" van König Wilhelm von Württemberg (1891 - 1918) zijn?

Afbeelding


28 jun 2007, 20:20
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wurtemberg:
Wilhelm II 1891-1918

Ik heb exact dezelfde stempel voor me in een boek staan met bovenstaande verklaring erbij.

_________________
www.muetstege.com


28 jun 2007, 22:36
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Wel de afnamestempels van Wurtemberg zijn niet te onderscheiden van de Pruisische, Pruisen en Wurtenberg hebben namelijk beide een W met een kroon boven, daaronder een jaartal. Bijna alle W's dat je ziet zullen Pruisische zijn, de Wurtembergse exemplaren kan je alleen onderscheiden aan regimentsmarkeringen.

De gebruikelijke inspectiestempels zouden gewoon de eerste letter zijn van de inspecteur, dit lijkt mij er gewoon daar 1 van te zijn. Onder een afnamestempel staat immers altijd een jaartal. Er zijn ook veel S84/98 II' S waar geen afnamestempel op staat, alleen een inspectiestempel op de rug, maar weinig fabrikanten dateerden deze modellen wel. Op ersatz vindt je altijd alleen maar een inspectiestempel terug.

naar mijn mening zijn de stempels op de rug met een letter een datering er bij afnamestempel, al de rest op de verschillende onderdelen zijn inspectiestempels.

zal morgen nog wat foto's plaatsen van de mogelijke afnamestempels, heb ze normaal gezien bijna allemaal

p.s. I'm drunk...

_________________
Scientia Vincere Tenebras


29 jun 2007, 00:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Sam schreef:
I'm drunk...


Alweer? En ook steeds vroeger. :mrgreen:


29 jun 2007, 06:13
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
ziet de Pruisische W niet meer uit als deze?

Afbeelding
(foto van http://www.bajonettsammler.de/)

P.S. Ik kan een klein beetje in de toekomst kijken en weet nu al dat ik straks een beetje drunk ga zijn. Op stap met een paar goede kameraden :P


29 jun 2007, 08:10
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Wurtemberg is gotische W, en de Pruisische is een strakke W.
(lijkt mij redelijk simpel te herkennen dus)

_________________
www.muetstege.com


29 jun 2007, 08:43
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Citaat:
... The bayonet also varies in rarity based on the German State it was produced in as follows: Wurttemberg (very scarce) > Saxony > Bavaria > Prussia (very common). The bayonet was marked on the spine of the blade just before the handle with a crown over the State's Monarch, over the two digit date for the year produced, over an inspection stamp (small crown over gothic letter)... Since Prussia and Wurttemberg both had King Wilhelm (crown over 'W'), the only way to tell you have a Wurttemberg issued bayonet would be having a Wurttemburg regimental marking on the crossguard (nearly unheard of).


Hieruit zouden we kunnen afleiden dat de Pruisische en de Wurttembergse W er hetzelfde uitzien en dat je dus alleen maar zeker kan zijn als je te maken hebt met een Wurttemberg regiment, 120ste tot 127ste.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


29 jun 2007, 11:20
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
straks die S15 langs een Pruissische S98/05 houden.


29 jun 2007, 11:29
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
2 Pruissische, de ene (drukletter) een S98 nA en de andere (drukletter) een S98/05 aA --> nA. Let op de verschillende fonts door de jaren heen.

Afbeelding
Afbeelding

2 Beierse, de ene (drukletter) voor Koning Otto, de andere (Gotisch) voor Koning Ludwig. Er is ook nog een drukletter L te vinden op oudere Beierse stukken, die ik niet heb.

Afbeelding
Afbeelding

Saksische S98 nA met Gotische FA. Er is ook nog GR, deze lijkt eigenlijk zeer sterk op de FA, ook zeer sierlijk geschreven. Heb ik gehad maar had er niet goed op gelet dat het een andere was en verkocht. Er is ook nog een AR en JR te vinden op oudere stukken, die ik niet heb.

Afbeelding

Onder elke afnamestempel staat er altijd een inspectiestempel. Ik denk dat het op die Gottscho ook gewoon om een inspectiestempel gaat, je vindt deze immers in allerhande soort Gotische lettertjes, nu toevallig een w.

_________________
Scientia Vincere Tenebras


29 jun 2007, 12:10
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
bedankt voor de foto's sam, je heb er werk van gemaakt!
eens een postje doen op BCN, misschien dat er daar iemand zekerheid kan brengen.


29 jun 2007, 13:09
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Dit zegt John Walter over de "W" kwestie:

Afbeelding
Afbeelding

@ Sam: Uit welk boek is dat citaat?

_________________
www.muetstege.com


07 jul 2007, 23:23
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ik zou het niet kunnen zeggen Kristof, aangezien het uit een boek komt dat ik niet heb. Allicht uit "The German Bayonet" of zijn andere boek over Duitse fabrikanten tot 1918 zou ik denken.

Zoals het daar staat heb allezins gelijk, het zou een betrouwbare bron moeten zijn. De tekening komt ook zeer goed overeen met de stempel op jou bajonet.

Nog 1 opmerking, ik heb nog nooit een afnamestempel gezien zonder een datering eronder. Wurrtemberg blijft natuurlijk wel een uitzonderlijk staatje, geen idee wat ze zoal anders deden.

Wat zegt BCN zoal?

_________________
Scientia Vincere Tenebras


08 jul 2007, 10:25
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
bedankt voor de reacties. Op BCN is er jammer genoeg geen antwoord gekomen.
straks eens een mailtje sturen naar rik desmet of roy williams. ik hou jullie op de hoogte!


08 jul 2007, 20:18
Profiel WWW
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht Re: S15 Gottscho Abnahmestempel
hier het antwoord :

Rik Desmet schreef:
Zoals bij alle wapens die door het Duitse leger aangekocht (en waarschijnlijk ook betaald) werden betreft die gotische W een stempel van een militaire inspecteur die daarmee het desbetreffende wapen goed voor dienst in het Duitse leger verklaarde.


12 jul 2007, 08:24
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
het had mooi geweest als het een Wurttembergse was maar blijkbaar toch een inspectiestempel

_________________
Scientia Vincere Tenebras


12 jul 2007, 10:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling