Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 11:22



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 slagletters- en slagcijfers 
Auteur Bericht
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 08 dec 2008
Berichten: 85
Bericht slagletters- en slagcijfers
per toeval ben ik aan een redelijke partij slagletters en slagcijfers gekomen in de letter-cijferhoogte van 1 t/m 5 mm, en wel in de oude stijl ±1930 / ±1960 gezien het lettertype.
Nu ben ik al, door teveel gepraat over deze slagwerken, door een tweetal personen gevraagd over het uitlenen van dit set.
Men zou dit willen gebruiken om bij oude auto's een nieuw nummer te willen slaan in de chassies van de auto wat overeen komt met de gegevens van de rest.
nu de vraag: in hoeverre zijn "medeverzamelaars" in het vervalsen op deze manier ?.

gr. Wim


23 okt 2010, 20:56
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
either way zou ik er ze niet uitlenen, voor goede doeleinden zullen ze waarschijnlijk toch niet gebruikt worden... tenzij je natuurlijk de persoon goed kent en 100% vertrouwd

_________________
Scientia Vincere Tenebras


27 okt 2010, 09:40
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
sowieso niet uitlenen...
het aanpassen van serienummers van auto's lijkt me sowieso niet legaal.
geen idee of er een wettelijk kader bestaat dat het verbiedt om een voorwerp op te waarderen dmv het aanbrengen van extra markeringen en het verkopen ervan als origineel.

en zelfs als het legaal zou zijn blijft het voor mij oplichterij waar ik niks mee te maken zou willen hebben...

er zijn zeker bajonetten met valse stempels in omloop. Meestal gaat het om Duitse regimentsstempels op Duitse of "buitenlandse" bajonetten.

wat bedoel je eigenlijk met "in hoeverre zijn "medeverzamelaars" in het vervalsen op deze manier ?"?


27 okt 2010, 11:26
Profiel WWW
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 08 dec 2008
Berichten: 85
Bericht slagwerk
met "medeverzamelaars" bedoel ik personen die er bewust op uit zijn om zaken te vervalsen om er zelf beter aan te worden.
ze zijn in mijn bezit gekomen doordat m'n werkgever de zaak verplaatst naar het buitenland, ik kom dus na 32 jaar dienstverband op straat.
we gebruikten deze slagwerken om produkten van volgnummers en speciale merken te voorzien om ze later eventueel terug te herkennen.
maakt u zich geen zorgen, ze blijven voorlopig bij mij in de schuur.

gr. Wim


27 okt 2010, 18:15
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
oei, ik hoop dat je snel nieuw werk vindt of als zelfstandige aan de slag kan.


27 okt 2010, 19:37
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 06 apr 2010
Berichten: 30
Bericht 
ALs het al vervalsers zijn dan zijn dat iedergeval niet de slimste. De in auto's gebruikte letter/cijfer zijn nagenoeg allemaal in 7mm hoogte(enkeling uitgezonderd). Tegenwoordig worden die ook niet meer geslagen maar gegraveerd. Dus bij die dombo's gewoon weg blijven, heb je niets aan an dat soort mensen.

Anders word het als de door jou genoemde slagletters/cijfers inderdaad van oud type zijn. Kan je zien een bepaalde kenmerken van de letters/cijfers. ALs het de oude type's zijn en je wil ze verkopen ben ik zeer geintereseerd. Niet om auto's of fietsen om te katten maar wel om oude wapens weer fris van hun cijfers en letters te voorzien dus geheel voor eigen gebruik.

Mocht sowieso iemand de oude letter/cijfers weten of voor verkoop hebben dan hou ik mij dus graag aanbevolen. Voornamelijk in hoogte van 1mm tm 3mm.


24 nov 2010, 17:41
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
peter96 schreef:
wel om oude wapens weer fris van hun cijfers en letters te voorzien dus geheel voor eigen gebruik.


hier ben ik geen voorstander van, een oud wapen mag toch een oud nummer hebben?


24 nov 2010, 19:00
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 28 feb 2009
Berichten: 1891
Bericht 
Het eigen gebruik is maar van korte duur, zodra de spullen van eigenaar gewisseld zijn kan het eerlijke verhaal erachter verdwijnen.. Hiermee bedoel ik dus te zeggen dat als jij ze verkoopt met de mededeling dat de nummers 'nieuw' zijn, de vanaf dat moment nieuwe eigenaar de herslagen nummers als origineel kan gaan aanhouden. Dat zou jammer zijn.

_________________
Cogito Ergo Sum


24 nov 2010, 21:13
Profiel
Adjudant-Majoor
Adjudant-Majoor

Geregistreerd: 25 maart 2009
Berichten: 421
Woonplaats: Riemst
Bericht 
ik ben gewoon pertinent tegen iedere vorm van "vervalsing"! Al gaat het om het zogezegd "hernieuwen" van nr's op een geweer o.d.
Zulke dingen lopen altijd uit de hand en waar is dan de grens? Er ligt al genoeg rotzooi op de beurzen, nu kan ik er wel inkomen dat zoiets ideaal is voor reenactors e.d. maar het is gewoon niet leuk als je ziet wat troep er ligt. Op Ciney had ik er al redelijk m'n buik van vol.

_________________
There's no I in team! Unless your in a team of pirates!


24 nov 2010, 22:52
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 maart 2007
Berichten: 1322
Woonplaats: Wilrijk
Bericht 
Mja, ik heb niks tegen slaglettertjes op zich, maar het gebruikt ligt gevoelig.

Nu moet ik wel zeggen, bij auto's is dat wat anders. Wanneer mijn chassis ooit stukroest, wat zal gebeuren wanneer de auto ooit oud genoeg wordt, dan moet ik er een nieuw laten steken, en zullen we de nummers ook moeten 'doen' kloppen.

Met oldtimers stellen zich gelijkaardige problemen, toch zeker wanneer je uit de stukken van verschillende één goede maakt. Dan moet men ook zaken 'doen' overeenstemmen om door de keuring te geraken. Absolute wrakken worden ook soms toch nog verkocht, enkel om de papieren van een ingeschreven voertuig te hebben ... Daar lig ik ook niet van wakker, uiteindelijk heeft niemand de intentie iemand te bedotten, buiten de keuring dan.

Ik zie niet in hoe je ze zinnig op een wapen gebruiken kan. Da's m.i. pas echt strafbaar in het geval van een vuurwapen, maar toch. Messenmakers die hun producten een serienummer willen geven? Anders zou ik het niet weten.

_________________
Si vis pacem para bellum!


25 nov 2010, 11:19
Profiel WWW
Korporaal
Korporaal

Geregistreerd: 06 apr 2010
Berichten: 30
Bericht 
Het is maar net hoe je het bekijkt, huizen mag je restoureren, auto's ook en zelfs mensen laten zich faceliften. Heb ik een wapen voor mezelf kan die ook best in een staat zijn dat die geen ander doel dient dan op operatietafel enigzins weer op een wapen mag gaan lijken.
Heb ik een mooi geweer en vind ik daar een lelijke bajonet bij dan mag van mij die bajo in een gelijkwaardige staat gemaakt worden passend bij geweer. Heb ik een geweer met zware pitting en kan ik die netjes maken waardoor hij herslagen moet worden vind ik daar niks mis mee.

Je kan rotzooi ook rotzooi laten wezen maar er een toonbaar iets van maken naar originele specificaties geeft mij meer voldoening.

Bij mij koopt niemand iets waarvan die mijn verhaal niet kent, en nee ik heb er ook geen zicht op wat een ander daarna er mee doet. Ook heb ik geen zicht op verleden van wapens die ik krijg terwijl die een eeuw geschiedenis achter zich heeft.


29 nov 2010, 20:52
Profiel
Soldaat
Soldaat

Geregistreerd: 02 jan 2012
Berichten: 2
Bericht Re: slagletters- en slagcijfers
Wellicht hobbel ik er qua tijd een beetje achteraan (twee jaar na het laatste bericht) maar Wim, heb jij die oude slagletters nog?
Ten behoeve van de Living History ben ik op zoek naar slagletters met schreef-type letter (zo'n voetje aan de letter). Die werden indertijd gebruikt bij het maken van de identiteitsplaatjes (Duits WO-1) De blanco plaatjes zijn goed verkrijgbaar, nu nog het juiste lettertype erop! Bij voorkeur in 3mM!
Heb je ze nog? Ben je bereid ze voor dit doel uit te lenen?

(Nee, ik heb geen oude auto die een nieuw nummer nodig heeft. Nee, ik verknal de stempels niet op gehard staal zoals wapens en bajonetten. Nee, ik ga niet mijn fortuin maken door ID-plaatjes aan te maken en die voor "origineel, zeer zeldzaam" weg te zetten op Marktplaats o.i.d.)


22 jan 2012, 16:11
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht Re: slagletters- en slagcijfers
Welkom hier op het forum :D

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


22 jan 2012, 19:12
Profiel
1ste Korporaal-Chef
1ste Korporaal-Chef

Geregistreerd: 08 dec 2008
Berichten: 85
Bericht Re: slagletters- en slagcijfers
Erik,

De slagletters staan nu bij m'n nieuwe werkgever, daar gebruik ik ze nu voor soort gelijke doeleinden.

gr. Wim


24 jan 2012, 21:02
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling