Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 maart 2024, 16:41



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 M1895 KNIL-Artillerie bajonet (Meut) 
Auteur Bericht
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht M1895 KNIL-Artillerie bajonet (Meut)
Ik vanavond toch maar even wat foto's gemaakt omdat ik hem jullie toch wel graag wil laten zien.

Het betreft een M1895 KNIL-Artillerie bajonet en zoals sommige van jullie weten zijn deze uiterst zeldzaam.
(zelfs het Legermuseum in Delft heeft deze niet in haar collectie).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


13 jan 2010, 20:30
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
proficiat Erwin,
dat is zonder twijfel het nieuwe prijsbeest in je verzameling :-)
nu kan die schets op je site vervangen worden door leuke foto's (bij daglicht ;-))


13 jan 2010, 20:33
Profiel WWW
Kapitein-Commandant
Kapitein-Commandant
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2009
Berichten: 824
Bericht 
Wow, een heel speciaal stuk ! :)

Zijn deze zo zeldzaam omdat ze in een beperkte oplage gemaakt zijn?


13 jan 2010, 20:39
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Zeer dikke proficiat Erwin!!! Ook geweldig dat deze nog in zulke goede staat is. Zelfs een roestige versie zou al geweldig zijn, maar dit slaagt toch wel alles. Dubbel en dik verdiend, gaat een mooie aanvulling zijn aan wat je al hebt.

Nu kan je altijd eens aan Delft voorstellen dat ze een foto ervan mogen ophangen in ruil voor een rondleiding voor het forum :D


13 jan 2010, 20:46
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Zijn er idd. maar een aantal duizend van gemaakt.
Dacht zelf iets van 2400 ofzo :roll: :oops:

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


13 jan 2010, 20:47
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Dahaka schreef:
Wow, een heel speciaal stuk ! :)

Zijn deze zo zeldzaam omdat ze in een beperkte oplage gemaakt zijn?


Volgens Martens & de Vries zijn er maar een kleine 1500 van gemaakt maar dat lijkt me niet echt accuraat aangezien deze 1900A als serienummer heeft
(mogelijk zijn er wat meer bajonetten dan M95 KNIL-Artillerie karabijnen gemaakt).
Naast dat er maar weinig van dit type zijn gemaakt, zijn de meeste omgebouwd tot de reguliere KNIL bajonet (handvat, pommel erop en de loopring aanpassen).

Deze bajonet is in het verleden ook gemodificeerd geweest, dit kun je zien aan de gaatjes in het handvat.
Het mooie aan deze is echter dat er nooit aan de loopring is geknoeit en dat er nooit geen pommel op gelast is geweest.
Mijn bajonet is weer teruggebracht in zijn originele staat door de gaatjes weer op te vullen (als je goed kijkt kun je het zien).
Op mijn website kun je een voorbeeld zien van zo'n gemodificeerde M1895 KNIL-Artillerie omgebouwd tot M1895 KNIL bajonet.

_________________
www.muetstege.com


13 jan 2010, 20:53
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Mooi stuk!

Aan de achterkant bij het nokje is er ook weer een stukje aangezet lijkt me, was misschien wat te lang om er een pommel op te kunnen zetten bij de modificatie?
Normaal gesproken zit de pommel vastgelast met brons dus als je dat weer heet genoeg maakt laat het weer los.

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


13 jan 2010, 21:11
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik denk niet dat er een stukje op de achterkant is gezet maar eerder dat er wat onregelmatigheden zijn opgevuld (zal er straks eens goed naar kijken).

_________________
www.muetstege.com


13 jan 2010, 21:19
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Eric L schreef:
Normaal gesproken zit de pommel vastgelast met brons dus als je dat weer heet genoeg maakt laat het weer los.


Hard gesoldeerd bedoel je.
Lassen zou in principe wel kunnen maar die vaardigheid was er toen nog niet volgens mij.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


13 jan 2010, 21:20
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Ja ik bedoel hardsolderen.

Ik zou het jammer vinden als je denkt dat ik je bajonet afkraak maar zou het nog erger vinden als je veel geld hebt betaald voor een omgebouwde (Knil) cavalerie bajonet.
Bedoel maar te zeggen, hoe moeilijk is het om een Cavalerie bajonet om te bouwen naar deze bajonet als je bijvoorbeeld alle maten hebt van een origineel?
Als je goed kijkt zie je dat op het eind het nieuwe blauw niet goed heeft gepakt, dit zou kunnen komen door resten hardsoldeer want daar hecht het niet op.

De diameter van de loopring zou niet veel schelen als ik zo kijk in Botw maar een halve mm.
De vorm van de stootplaat is wel zoals die staat afgebeeld in Botw en duidelijk anders dan die van een cavalerie bajonet.

Nogmaals dit zijn maar een paar dingen die ik me afvraag, werk zelf ook in de metaal en zou er zelf ook een kunnen maken op deze manier.

Groeten!

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


13 jan 2010, 21:52
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
De loopring van een normale KNIL bajonet zit hoger dan die van een KNIL-Artillerie bajonet.
Als ik naar de loopring kijk zie ik niets wat erop duidt dat deze is aangepast.
Ook aan de achterzijde, waarvan jij denkt dat er een extra stukje op is aangebracht, zie ik verder geen indicaties dat dat zo is want dan had je dat ook moeten zien aan de zijkant (wat bij mij niet zo is).

_________________
www.muetstege.com


13 jan 2010, 23:25
Profiel
Kolonel
Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jul 2007
Berichten: 1472
Woonplaats: provincie Zeeland
Bericht 
Hoi Erwin,

Ik heb zelf(nog steeds) geen officiele knil bajonet en kon niet zien in Botw hoe groot het verschil tussen de afstand van de loopringen is.
Dacht op de foto's dingen te zien die er dus niet zijn.
Dan heb ik niks gezegd....... :wink:

Groeten!

_________________
Aliquando et insanire iucundum est


14 jan 2010, 07:01
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Meut schreef:
De loopring van een normale KNIL bajonet zit hoger dan die van een KNIL-Artillerie bajonet.


aan die van jouw zie ik op het eerste zicht niks wat geknutseld lijkt.
en ik denk dat je zelf bij twijfel je handen er wel vanaf had gehouden.
hopelijk kan ik 'm eens ooit live zien :-)


14 jan 2010, 07:20
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Het is altijd leuker om hiep hoi te roepen, maar:

Vooropgesteld dat ik zelf ook geen origineel heb, er ook nog nooit eentje gezien heb, en er ook de tekening in Kiesling niet heb bijgepakt, zijn er wel een paar punten die me opvallen: een serienummer dat kennelijk buiten de range van Martens en De Vries valt, OeWg met een Kroon Z afname (die ik normaal alleen van Hembrug ken), het OeWg stempel ziet er in mijn ogen wat vreemd uit en de kleur van de blauwing ook. Hadden ze er in Bronbeek ook niet eentje? Ik meen me een foto van Jeffrey ergens op dit forum te herinneren.


14 jan 2010, 07:53
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Kilian schreef:
Het is altijd leuker om hiep hoi te roepen, maar:

Vooropgesteld dat ik zelf ook geen origineel heb, er ook nog nooit eentje gezien heb, en er ook de tekening in Kiesling niet heb bijgepakt, zijn er wel een paar punten die me opvallen: een serienummer dat kennelijk buiten de range van Martens en De Vries valt, OeWg met een Kroon Z afname (die ik normaal alleen van Hembrug ken), het OeWg stempel ziet er in mijn ogen wat vreemd uit en de kleur van de blauwing ook. Hadden ze er in Bronbeek ook niet eentje? Ik meen me een foto van Jeffrey ergens op dit forum te herinneren.


Klopt!
Het viel mij ook op dat het serienummer hoger is dan de 1461 M.95 KNIL-Artillerie karabijnen die volgens Martens en De Vries zijn gemaakt.
De mijne is inderdaad later weer opnieuw geblauwd.
V.w.b. de inspectie stempels weet ik dat er inspecteurs vanuit NL naar OEWG zijn afgereist om daar te inspecteren.
De mijne heeft kroon-Z op het ricasso staan en kroon-H op de hilt. (dit zie je overigens wel vaker)
Het OEWG stempel is na mijn bescheiden mening zoals is ie hoort te zijn.

_________________
www.muetstege.com


14 jan 2010, 10:30
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling