Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 apr 2024, 14:51



Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 SG 98/05 blauw of blank? 
Auteur Bericht
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht SG 98/05 blauw of blank?
Een SG 98/05 van DEMAG uit 1916, was die oorspronkelijk geblauwd, of blank? Geldt dat voor alle metalen delen (greep, pareerstang en kling)? Kiesling schrijft: "All steel parts are heavily blued", maar de meeste 98/05´s (zelfs die in mint conditie) die ik zie zijn blank.


25 mei 2007, 19:52
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Heeft Kiesling het misschien over de zogenaamde Weimar exemplaren? Die werden geblauwd en opnieuw door de Politie in gebruik genomen na afloop van WO1. Op de pareerstang staat dan een stempel met 1920 of soms 1921.


25 mei 2007, 19:59
Profiel WWW
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal

Geregistreerd: 14 apr 2007
Berichten: 1673
Bericht 
Nee Kiesling schrijft niks over de Weimar exemplaren. Maar ook in Kiesling staan fouten, zoals in alle bajonettenboeken.


25 mei 2007, 22:05
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ok, de S98/05's, net als elke Duitse bajonet van voor 1918 zijn altijd "in the white".

Als ze geblauwd zijn zijn ze altijd na 1918 gebruikt. In 90% van de gevallen dan door de Weimar republiek (politie of leger). Als ze door de Weimar republiek zijn gebruikt staat er 1920 op de parreerstang of zoals Kristof zei (19)21. Je hebt er ook die door de Weimar republiek gebruikt zijn waar deze stempels niet op staan, ze zijn wel altijd geblauwd.

Dan heb je nog refurbished modellen, dus na de oorlog door andere landen gebruikt en soms wat aangepast. Soms werder er delen geblauwd of zoals bij de Yugoslavische variant volledig geblauwd en zelfs aangepast.

p.s. I'm drunk! Een toch geen schrijffouten :) of toch weinig


26 mei 2007, 01:11
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Het volgende heb ik uit het blad: "Waffen-Arsenal" (Band 185) getiteld "Deutsche Blankwaffen 1935-1945". Hier staan een aantal foto's in van geblauwde S98/05 die gemaakt zijn door Gebr. Hartkopf Solingen en gestempeld zijn "42" tbv de Duitse Marine in WW2. Tevens staan er foto's in van matrozen met de S98/05 in 1940 en 1942.

Trying to get drunk! :lol:

_________________
www.muetstege.com


26 mei 2007, 16:52
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Ja daar heeft Meut inderdaad gelijk. Er zijn ook S98/05's gebruikt in de 2de wereldoorlog. Je kan ze bijvoorbeeld ook vinden met Luftwaffe adelaar stempels en RLM (Reichs Luft Ministerium) markeringen. In het boek van Roy Williams is er ook een foto uit WO2 van een Duitse luchafweerbatterij met daarvoor enkele soldaten met S98/05's op hun geweer.

Als ze geblauwd zijn duid het altijd op gebruik na 1918 allezins.


26 mei 2007, 23:01
Profiel
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Omdat ik weet dat Kristof graag de zaak het liefst geillustreerd wilt hebben :wink:

Afbeelding
Afbeelding

_________________
www.muetstege.com


27 mei 2007, 20:55
Profiel
Site Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 3555
Bericht 
Dragen die hergebruikte bajonetten uit WOII allemaal een Waffenamt stempel of werd dat niet systematisch gedaan?
Bedankt voor de beelden Erwin!


28 mei 2007, 09:39
Profiel WWW
Luitenant-Kolonel
Luitenant-Kolonel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2007
Berichten: 1302
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
Dragen die hergebruikte bajonetten uit WOII allemaal een Waffenamt stempel of werd dat niet systematisch gedaan?


Geen idee, wordt verder niet vermeld in het blad waar ik de foto's uit heb. :cry:

_________________
www.muetstege.com


28 mei 2007, 18:31
Profiel
Veldmaarschalk
Veldmaarschalk
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 maart 2007
Berichten: 5421
Woonplaats: Bergschenhoek
Bericht 
Als ik het goed heb zijn luftwaffe exemplaren wel gestempeld. (Janzen's notebook)
Zal het zo ff checken.

_________________
"The tongue like a sharp knife... Kills without drawing blood.” Buddha


28 mei 2007, 19:15
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Voor zo ver ik weet werd dat niet echt toegepast. Soms staan er wel op bepaalde onderdelen WaA's omdat deze in de loop der jaren vervangen zijn, op de drukknop van geblauwde S98/05s zie het soms.

Als je er vindt met markeringen de de stijl van N(ordsee) of O(stsee) en dan een getal zijn dit markeringen van de Kriegsmarine, deze werden gehanteerd vanaf 1920. Deze werden tot het einde van de 2de wereldoorlog gebruikt dus de kans bestaat dan dat deze gebruikt is tot dan, zoals Jeffrey hier mooi illustreerde.

Een andere minder bekende stempel is adelaar over MG10. Ik heb al kunnen achterhalen dat deze staat voor een revisie depot in Magdeburg. Wanneer deze stempels geplaatst zijn moet ik nog te weten komen. Het was eigenlijk een koopje aangezien de verkoper het zelf niet had gezien. Het heeft ook wel even geduurd voor ik het gevonden had moet ik toegeven, niet meteen een plek waar je eerst kijkt. Het gaat om een Beierse S98/05 door de zeldzame fabrikant Amberg, let op het ronde gat ipv rechthoekige (enige fabrikant die dat deed). Hiervoor had ik hem eigenlijk gekocht. Deze is dus geblauwd en heeft geen 1920 stempel.

Afbeelding

Afbeelding


28 mei 2007, 19:27
Profiel
Brigade-Generaal
Brigade-Generaal
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 apr 2007
Berichten: 1695
Woonplaats: Kalmthout
Bericht 
Hier zijn foto's van de markeringen waar ik het eerder over had.

Reichs Luft Ministerium (heb ze ook al eens op de pommel gezien)
Afbeelding

Luftwaffe Schule (schede is ook gestempeld)
Afbeelding


30 mei 2007, 09:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 64 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
phpBB.nl Vertaling